Referees laat eens wat van jullie horen !

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
GeertV
Highest Break: -1

Referees laat eens wat van jullie horen !

Post by GeertV »

Mag ik alle belgische referees, alsook mensen die geïntereseerd zijn in reglementen, ... aanmoedigen deze kans (forum) aan te grijpen om ons onderling te beraden over meegemaakte situaties, vragen, e.d.

Beginnen met een leuk snookervraagje ? De speelbal (witte) ligt tegen de onderband en speler A komt naar de tafel. Hij heeft de vorige stoot van speler B niet gezien en weet eigenlijk niet of hij de speelbal van die positie moet spelen of dat hij 'in-hand' is. Noch speler B, noch de scheidsrechter willen aan speler A zeggen wat er gebeurd is. Hoe kan speler A te weten komen of hij 'in-hand' is of niet ?
cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Post by cue-action »

Heeft de scheidsrechter niet de verplichting om aan de speler de spelsituatie uit te leggen?
Indy

Post by Indy »

Als de speler aan de scheidrechter vraagt wat de situatie is, dan moet de scheidsrechter antoorden denk ik.
GeertV

Post by GeertV »

Normaal moet de scheidsrechter inderdaad uitleg verschaffen; maar stel dat hij het toch niet wil, hoe komt speler A te weten of hij wel of niet 'in-hand' is ?
Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Post by Mitu »

GeertV wrote:Normaal moet de scheidsrechter inderdaad uitleg verschaffen; maar stel dat hij het toch niet wil, hoe komt speler A te weten of hij wel of niet 'in-hand' is ?
Kijken of de score gewijzigd is zeker? :lol:
Kabouter
Highest Break: 97

Post by Kabouter »

Eventueel vragen om de speelbal te kuisen, indien hij zijn ballmarker gebruikt, dan is de speelbal niet in-hand....
GeertV

Post by GeertV »

Kabouter heeft het juiste antwoord gegeven : speler A vraagt inderdaad aan de ref om de speelbal te kuisen, indien de ref 'm van de tafel neemt zonder zijn marker te gebruiken, dan is wit 'in-hand'. Indien hij zijn marker wel gebruikt moet wit vanaf die positie gespeeld worden.
Kabouter

Post by Kabouter »

Met dank....

Volgende vraag, een makkie :

Een frame moet gestart worden. Speler A plaatst de speelbal in de D en stoot met geel de openingstoot op rood.

Wat gebeurt hier in dit geval...
Jupiler

Post by Jupiler »

Volgens mij krijgt speler A dan een foul vanwege het aanraken van een andere bal dan de speelbal (vier strafpunten als hij de gele raakt) en mag de tegenspeler verder spelen zoals de ballen liggen. Mocht de speelbal niet in de D gelegen hebben, dan had de framestart volgens mij opnieuw gedaan moeten worden.
GeertV

Post by GeertV »

Als hij met de gele afstoot is het frame nog niet begonnen, want hij moet met de witte spelen ! Dus moet alles teruggelegd worden om het frame opnieuw te starten.
Kabouter

Post by Kabouter »

Inderdaad, zoals GeertV verklaart, daar een frame per definitie pas start nadat de tip van de cue de speelbal raakt, kunnen er onmogelijk punten toegekend worden voor een fout.

Wel kan de speler een waarschuwing krijgen voor onsportiviteit indien dit opzettelijk gebeurde.

New Question please.....
GeertV

Post by GeertV »

Wat is het minimum aantal shots om een century te maken ? En hoe kom je aan dit aantal ?
Kabouter

Post by Kabouter »

25 ->

Rood + Rood + Zwart --> 3 x 9 = 27 punten 6 shots
Rood + Zwart --> 9 x 8 = 72 punten 18 shots
Geel --> 1 x 2 = 2 punten 1 shots
-------------- ----------
101 punten 25 shots
GeertV

Post by GeertV »

De juiste oplossing ken ikzelf niet, maar door de vraag te stellen gaan we d'er wel achter komen.

De berekening die ik heb uitgedokterd geeft 23 shots : er werd een rode gepot en vervolgens komt er een miss op zwart. Er wordt gevraagd de miss terug te leggen en zwart wordt gepot, dus de break begint met 7 punten.
--> zwart - 7 punten (1 shot)
--> 7 maal rood + zwart - 56 punten (14 shots)
--> 3 rode ballen in 1 shot - 3 punten (1 shot)
--> gevolgd door de laatst beurtkleur zwart - 7 punten (1 shot)
--> tenslotte de 6 kleuren - 27 punten (6 shots)

Totaal 100 punten in 23 shots.

Wie kan beter ?
Mitu

Post by Mitu »

GeertV wrote: De berekening die ik heb uitgedokterd geeft 23 shots : er werd een rode gepot en vervolgens komt er een miss op zwart. Er wordt gevraagd de miss terug te leggen en zwart wordt gepot, dus de break begint met 7 punten.
:shock:

Dat gebeurt ook 1 op de 10000000000 keer :lol:
cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Post by cue-action »

--> 3 rode ballen in 1 shot - 3 punten (1 shot)
Dit ook :P
GeertV

Post by GeertV »

Het gaat er toch wat theoretisch mogelijk is !
Mitu

Post by Mitu »

GeertV wrote:Het gaat er toch wat theoretisch mogelijk is !
Ja, in theorie kan iedereen een 147 maken.
Maar in de praktijk (enkel in onze slaap! :D)
Kabouter

Post by Kabouter »

Het wordt stilaan duidelijk dat een aantal mensen hier géén ref zijn.

Op een examen voor referee wordt de kennis getest van het reglement, en geloof me vrij, 95 % van de spelers zal niet slagen voor een examen graad 2.............

omdat daar 99% van de gevraagde situatie's theoretisch zijn en slechts 1 op de 100000 keer voorkomen.

Misschien eens een examen komen bekijken, dan zul je begrijpen waarom zulke vragen hier op het forum wel intressant zijn.

Met alle respect voor Jupiler, maar in mijn ogen een makkelijke vraag werd hier ook al foutief beantwoord. (Sans rancunes)
Jupiler

Post by Jupiler »

Heel erg bedankt, maar ik ben geen referee en heb niet de ambitie dat te worden. Ik dacht gewoon even mee.