Mening over Acuerate cue

A forum for your general snooker chit chat
Marc Driesen
Highest Break: -1

Mening over Acuerate cue

Post by Marc Driesen »

Hoi iedereen,

Graag had ik jullie mening over de befaamde Acuerate cue.

http://www.acuerate.com/main.php?rub=hm ... rt&lang=nl

Ikzelf speel met de century versie. Ik vind het een zeer goede cue maar wat mij stoort is dat de laatste 10 cm soms niet meer recht staan en dit geeft me tijdens het richten soms een probleempje. Ik weet dat dit juist het geheim is van Acuerate ( soepel voorstuk ) maar ben ik de enige die dit voorheeft ( of last mee heeft ) of niet? Graag jullie bevindingen...

Dank u
MG
Highest Break: 86

Post by MG »

Hoi Marc,

ik speel nu ook al enkele weken met een acuerate. Ik moet zeggen dat ik er graag mee speel. Ik moet zeggen dat ik veel meer vertrouwen in m'n shots heb met deze acuerate in vergelijking met m'n oudere, ook wel vrij degelijk en kaarsrecht stukske boom.

Ik heb ook al dat probleem ondervonden van wat je zegt van het uiteinde van de keu, maar ik los dat op door een klein beetje te draaien aan de keu zodat het mijn zicht op het shot niet verstoort en bij het spelen ondervind ik er geen last van, waarschijnlijk door die soepelheid.
GeertV

Post by GeertV »

Beste Marc,

Heb je al eens contact opgenomen met Wim Van Driessche ? Hij verdeelt de keu's samen met Chris Henry. Wim's tel. nr. is 0497 / 03.77.07 en zijn e-mail is wimvandriessche@scarlet.be. Wim is bij mijn weten een redelijke gast waaraan je je probleem zeker kan voorleggen.

Succes !
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

GeertV wrote:Beste Marc,

Heb je al eens contact opgenomen met Wim Van Driessche ? Hij verdeelt de keu's samen met Chris Henry. Wim's tel. nr. is 0497 / 03.77.07 en zijn e-mail is wimvandriessche@scarlet.be. Wim is bij mijn weten een redelijke gast waaraan je je probleem zeker kan voorleggen.

Succes !
Dat ga ik zeker doen!! Bedankt
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

Ik heb naar Wim gebeld en hij zei me dat het normaal is dat bij temperatuursverschillen en vochtigheidsgraad verschillen de voorste 20 cm van de keu soms een beetje buigen omdat de laatste 20 cm bij een Acuerate cue dunner is dan bij een standaard keu en hout werkt altijd natuurlijk.

Dan ben ik gerust...
cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Post by cue-action »

Een goede raad (voor elke keu trouwens): laat deze nooit 's nachts in de auto liggen, zelfs indien je weer eens slecht gezind terugkomt van een tornooi :wink: , probeer deze altijd in dezelfde omgevingstemperatuur te bewaren.

Ik heb trouwens zelf ook een Acuerate 147 sinds 1,5 jaar, en de mijne is nog recht.
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

Mijn cue staat altijd in de club en ik verplaats hem enkel als ik ergens anders moet spelen. Toch merk ik dat hij soms een beetje krom staat. 147 cue of century versie is krak hetzelfde hout, enkel de inlegging onderaan is anders...

Vreemd
Bungda
Highest Break: 92

Post by Bungda »

Het hout van een keu blijft een lange tijd leven thermische werking (zo noemen wij dat), dit wil zeggen dat het bij temperatuur of vocht verschil iets naar of weg van zijn huidige lijn trekt. Hoe dunner de keu hoe makkelijker dit kan.
Soms zal hij dan tamelijk recht zijn anders weer minder recht.
Dit duurt zo een 6 tot 8 jaar alvorens dit gedeeltelijk stopt.
Het hout bevat hars dat na een tijd begint uit te harden, hoe ouder het hout hoe dieper het hars uithard wat lijdt tot minder werken van het hout.
Wat ook de reden is van een oudere keu dat die stijver gaat aanvoelen.

Het hangt er dan van af hoe oud uw stuk hout is dat gebruikt werd om uw keu te maken.
Een goed stuk hout moet na de drooghoven 15 jaar liggen alvorens het gebruikt "MAG" worden om iets gegelijks te kunnen maken. Dan heb je minder risico op thermische afwijking.
Daniel
Tcheppen
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 87

Post by Tcheppen »

Krom of recht...voor vele spelers maakt het niet uit, t'is een kwestie van je keu gewoon te zijn.
Stephen Hendry is 7x wereldkampioen geworden met een keu zo krom als een achterdeur, zo zie je maar.
Grtz
Bungda
Highest Break: 92

Post by Bungda »

"IT'S ALL IN THE MIND"
Daniel
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

De cue van Hendry zo krom als een achterdeur kan ik heel moeilijk geloven...
Snooker is inderdaad een psychologisch spelletje maar materiaal is ook belangrijk..
snookerlover
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 83
Club: snookerfactory

Post by snookerlover »

Marc Driesen wrote:De cue van Hendry zo krom als een achterdeur kan ik heel moeilijk geloven...
Snooker is inderdaad een psychologisch spelletje maar materiaal is ook belangrijk..
en toch ist zo ! iemand in onze club zijn keu is ook zo krom als een banaan en maakt toch ook af en toe 100 enz ... grtz
GeertV

Post by GeertV »

Dat van Hendry zijn keu is ECHT WAAR ! Op het laatste had hij zelfs vooraan een stukje laten afdoen, om toch maar met die te kunnen blijven verder spelen. Ondertussen heeft hij zijn oude keu volledig laten namaken bij John Parris. Dus hij speelt nog altijd met hetzelfde gewicht, lengte, houtsoort, ...
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

Ik geloof jullie !!
carpfever
Highest Break: 42

acuerate

Post by carpfever »

wat ik mij wel afvraag is het volgende.
acuerate verwoord het als volgt:

"De Acuerate keu is zo ontworpen dat de afwijking bij het aanspelen van de witte bal met effect tot een absoluut minimum herleid wordt.

Op de animatie aan de rechter kant ziet u hetzelfde shot gespeeld met een Acuerate keu. De Acuerate keu laat de witte bal meer in een rechte lijn gaan, zelfs met ongewenst links of rechts effect, waardoor uw percentage van geslaagde pots merkbaar kan stijgen. Verder kunt u met de Acuerate keu gemakkelijker shots met (gewenst) effect spelen (bvb. trekstoten met effect), wat u toelaat gemakkelijker de juiste positie te bekomen voor de volgende stoot. "

nu, concreet, als je met deze keu, laat ons zeggen 3mm links uit center speelt, of met een andere keu evenzo 3mm links uit center speelt, dan zou de afwijking over een langere afstand met de acuerate keu bijna nihil zijn en met de andere keu speel je effectief uit center??
begrijp ik dit goed?

desondanks het zelfde raakvlak....

wie kan dit verklaren?

cu
wagga wagga

Post by wagga wagga »

Stephen Hendry speelt met een nieuwe keu...

Een Acuerate 147 in Maple.

Hij heeft hem drie weken, en gaat hem gebruiken in the Crucible.

Toen hij hem voor het eerst gebruikte maakte hij in zijn eerste frame 133 en in zijn derde frame een 147 break.

Dat lijkt wel goed te zitten.

Heb deze info gevonden op diverse forums!
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

Ik denk niet dat de keu's waar Stephen en Bjorn mee spelen op dezelfde manier gemaakt worden dan de keu's die commercieel verkocht worden aan de recreanten.

En als Stephen inderdaad met Acuerate keu speelt,dan stel ik aan de promotors van acuerate voor dit snel op hun website te zetten !!
De_Ludo
Highest Break: 79

Post by De_Ludo »

Alle Acuerate keus worden op dezelfde manier gemaakt.

Alleen, zoals bij alle dingen die machinaal/manueel gemaakt worden,
zijn er "goede" en "slechte".

Daniel weet dat ik een tik in mijn keu had (vorig jaar op het BK)
Het laatste tornooi in Antwerpen was ik mijn keu vergeten en heb met
de Acuerate van Eddy (den uitbater van den X) mogen spelen.
Heb 8e finale gehaald in den A. Deels doordat die keu goed reageerde,
deels het 'in the mind' effect.

Een Acuerate is even goed of slecht als een andere goede keu, de ballen
potten zich niet vanzelf, dat is het grote probleem.

Intussen moest ik me dan toch een keu aanschaffen, en heb dan maar
een Acuerate 147 gekocht. En die speelt veel beter dan mijn vorige keu,
wat niet moelijk is daardie geen respons gaf bij trekshots.
MG
Highest Break: 86

Post by MG »

It's all in the mind... iemand da in vorm is pot zelfs ballen met nen bezemsteel.
Marc Driesen

Post by Marc Driesen »

Natuurlijk zit het alemaal in het hoofdje,dat beweer ik ook helemaal niet.
Ik wil gewoon aantonen met mijn laatste reactie dat er zeker een verschil in productie is ,wat normaal is want deze mannen moeten hun brood verdienen met snooker.

Bij mij werd enkel gekeken hoe groot ik was en met welke tip ik speelde. Bij Bjorn of Stephen denk ik dat men toch heel goed gaat kijken naar het stuk hout,dikte grip,totaal gewicht, ... wat logisch is. Je gaat mij niet wijsmaken dat Stephen met een doodgewone 147 cue speelt van acuerate.
Ik denk wel dat het mogelijk een keu volledig op maat te laten maken door Acuerate.

Toch denk ik dat een soepele tip vooraan op mij persoonlijk een negatieve invloed heeft daar ik vroeger nooit met zoiets gespeeld heb.