Onderhoud snooker ballen

A forum for your general snooker chit chat
Tivoli
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 1
Club: De Leug

Onderhoud snooker ballen

Post by Tivoli »

Over onderhoud van snooker ballen gaan de gekste verhalen. Stop ze zeker niet in de vaatwas! De kleuren worden flets! Er zijn in de handel producten om Aramith ballen te kuisen, maar deze zijn te duur en niet in elke stad of gemeente te koop. Ik gebruik Car-polish. Op een vod car-polish doen, snooker ballen hiermee invrijven en dan oppoetsen met droge vod (een oude handdoek bvb.) Resultaat is perfect en met een bus van 5 euro doe je een paar jaar.
BrunoC
Highest Break: 76
Club: The Corner

Re: Onderhoud snooker ballen

Post by BrunoC »

Goeie tip :idea:

Wel opletten dat de ballen niet "te snel" worden.

Had bij wijze van proef mijn witte bal eens ingewreven met een heel klein beetje bijenwas,dan met andere doek alles zoveel mogelijk afgedaan en de witte wordt dan wel zeer snel...
Misschien een tip voor zaken met trage tafels :lol:
Vraag me wel af wat er in dat onderhoudsprodukt van aramith zit.
Bungda
Highest Break: 92

Post by Bungda »

Ik zou toch maar voorzichtig zijn om zo maar het één of ander product te gaan gebruiken.
Je moet er ook rekening mee houden dat je de reactie van de bal enerzijds de impact op de andere bal en anderzijds de reactie op het laken gaat beïnvloeden.
Wetende dat je op verplaatsing of op tornooien zal moeten spelen met ballen die zij op hun mannier behandelen.
Die producten in de handel zijn bestudeerd en aangepast aan het doel ervan. Dat je dan iets meer betaald weegt niet op tegen iets wat je in de kast heb staan en dan misschien ook nog eens een kompleet andere reactie geeft.
Komt erbij dat indien je tornooien of competitie met je snookerballen laat spelen je eigenlijk ook dit volgens de regels moet behandelen.

Jij zou het toch ook niet leuk vinden dat je op een tornooi totaal geen controle kan krijgen over de ballen als je dan achteraf te weten komt dat ze met het ene of andere product geknoeid hebben aan die ballen.

Bij ons in de club heb ik een 8 tal jaar gelen een machine gemaakt van een oude motor van een wasmachine, daarop een schijf met een doek om de wagen te pollieren.
Ik heb het zodanig gemaakt dat je 3 ballen tezamen kan doen.
De ballen worden met "King shine"(11,95 euro goed voor 1 jaar)ingespoten, is een soort vloeistof die je verneveld over de ballen, en dan 1 minuut in de machine gedaan.
Dit geeft een zeer propere bal maar ook een ontlading van statische elektriciteit tegen kicks. Je ziet de bal echt spinnen met een screw na dat hij de object ball raakt.
1 keer per jaar worden de ballen met "Diamond ball pollish"(275bf gebruiken dit al een 8 tal jaar) gedaan, is een soort product zoals de auto pollisch.

Zoals je ziet voor de prijs moet je het zeker niet doen. Wij gebruiken een machine maar kan ook met de hand, duurt enkel wat langer.

Ik zou het gebruik van die "vreemd aan de snooker" producten afraden.
Je kan ze net zo goed in een badje van warm water en een goede scheut azijn doen. Goed proper maken en afdrogen.
De zaken die een stoom kuiser hebben voor de afwas kan ook. Steek ze daar in en dan daarna een badje met water en azijn, tegen de vlekken. Dan goed opkuisen en klaar.

Mijn club is ACRO Tienen we hebben in het verleden veel tornooien gehad nooit klachten over de ballen gehad die wij altijd zoals hierboven beschreven behandelde.
Groeten
Daniel
Tivoli
Highest Break: 1
Club: De Leug

Post by Tivoli »

Bungda wrote:Ik zou toch maar voorzichtig zijn om zo maar het één of ander product te gaan gebruiken.
Je moet er ook rekening mee houden dat je de reactie van de bal enerzijds de impact op de andere bal en anderzijds de reactie op het laken gaat beïnvloeden.
Azijn stinkt zo, maar los daarvan:
De reactie van de bal op het laken is zeer belangrijk. Kijk na het kuisen altijd na of de hoek waarmee de band wordt geraakt hetzelfde is na verlaten van de band. Vuile ballen verkleinen de hoek, ballen met een verkeerd product gekuist (bijenwas, glans-spuitbussen, bruine zeep zonder naspoelen) maken de bal te glad en verhogen de hoek. Dus altijd goed navrijven met een droge doek na de poetsbeurt en het juiste product gebruiken.
Car-polish reinigt, ontvet, doet krasjes verdwijnen en laat geen film na op de ballen.
Oude ballen zien er niet alleen als nieuw uit, maar spelen ook als nieuw.
Try it, you like it.