Bal kuisen

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Bal kuisen

Post by cue-action »

Zojuist in de match selby-higgins:

Selby vraagt de scheidsrechter om de (laatste) rode bal te kuisen (ball is on). Alan Chamberlain zegt: "nee, ik doe het niet, want het vuil zit aan de andere kant dan waar de je de bal kan raken".

Mag de referee weigeren een bal te kuisen wanneer een speler dit vraagt?

Eerste keer dat ik zie dat een referee dit weigert... :?:
Bungda
Highest Break: 92

Re: Bal kuisen

Post by Bungda »

JA
In dit geval was het simpel te doen en had de ref gelijk dat dit niet storend kan zijn in zijn stoot of gevolg ervan.
Als de bal tussen andere ballen ligt kan het soms geweigerd worden omdat het te meoilijk is.
Moeilijk ... al moet ik hier zeggen dat je voor het examen soms wel een situatie voorgeschoven krijgt waarvoor je wel 3 balmarkers nodig hebt, voor herspotten moet je dit aankunnen.
Soms laten de spelers de bal al eens kuisen uit hoop dat de ref hem niet 100% teruglegt, om zo een tikkeltje voordeel te krijgen.
Misschien was dit wel de bedoeling als je ziet dat hij er een fout op maakte, maar ja dat gaan we nooit weten he.
Daniel
luchtzak
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich

Post by luchtzak »

Was het dezelfde ref die zei tegen Mark Williams: nee, ge moogt uwe pomerans niet gaan wisselen want hij hangt er nog op ;-)
TheRocket
Belgium Ranking: 4
Highest Break: 136
Club: Riley-Inn

Post by TheRocket »

luchtzak wrote:Was het dezelfde ref die zei tegen Mark Williams: nee, ge moogt uwe pomerans niet gaan wisselen want hij hangt er nog op ;-)
Nee, dat was Jan Verhaas
cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Post by cue-action »

Neen, dat was wel Chamberlain die eerst weigerde dat Williams zijn tip verving zonder dat deze was losgekomen.