Referees laat eens wat van jullie horen !
-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
Zwart en geel zijn de 2 kleuren die je 3 keer kan potten na elkaar.
-Free ball op laatste rode - geel nomineren - geel + rood potten - geel komt terug - vervolgens geel als beurtkleur van laatste rode - en dan geel als 1e bal in het eindspel
- Zwart en roze nog op tafel - free ball (gesnookerd op roze d.m.v. de zwarte bal) - zwart nomineren als free ball - roze en zwart potten in 1 stoot (enkel roze telt en zwart komt terug op tafel) - vervolgens zwart als laatste bal van het eindspel (stand komt hierdoor gelijk) - tenslotte re-spotted black om te eindigen.
-Free ball op laatste rode - geel nomineren - geel + rood potten - geel komt terug - vervolgens geel als beurtkleur van laatste rode - en dan geel als 1e bal in het eindspel
- Zwart en roze nog op tafel - free ball (gesnookerd op roze d.m.v. de zwarte bal) - zwart nomineren als free ball - roze en zwart potten in 1 stoot (enkel roze telt en zwart komt terug op tafel) - vervolgens zwart als laatste bal van het eindspel (stand komt hierdoor gelijk) - tenslotte re-spotted black om te eindigen.
-
- Posts: 927
- Joined: 29 May 2005, 16:14
- Belgium Ranking: 12
- Highest Break: 95
- Club: Shooters
- Location: Bertem
Ah ja, op die manier... 8)GeertV wrote:- Zwart en roze nog op tafel - free ball (gesnookerd op roze d.m.v. de zwarte bal) - zwart nomineren als free ball - roze en zwart potten in 1 stoot (enkel roze telt en zwart komt terug op tafel) - vervolgens zwart als laatste bal van het eindspel (stand komt hierdoor gelijk) - tenslotte re-spotted black om te eindigen.
-
- Posts: 81
- Joined: 28 Sep 2005, 02:23
-
- Posts: 74
- Joined: 31 May 2005, 10:05
- Highest Break: 97
-
- Posts: 5
- Joined: 27 Oct 2005, 11:41
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 53
- Club: Club Arena
- Location: Oost-vlaanderen
Daarom dat het wel interessant is om zulke vragen eens te stellen. Ookal heb je geen ambititie om referee te worden, als speler wordt je ook geacht de regels te kennen.Jupiler wrote:Heel erg bedankt, maar ik ben geen referee en heb niet de ambitie dat te worden. Ik dacht gewoon even mee.
Nu is het logisch dat je als speler al die uitzonderlijke situaties niet kent, maar als je ze dan hier eens ziet, ga je er misschien nog aan denken als je het dan wel tegen komt.
Volgende vraag:
Speler A speelt op een rode bal. Deze komt net voor de pocket tot stilstaan.
Voordat speler B gestoten heeft, valt de bal in de pocket. Wat gebeurt er?
-
- Posts: 927
- Joined: 29 May 2005, 16:14
- Belgium Ranking: 12
- Highest Break: 95
- Club: Shooters
- Location: Bertem
-
- Posts: 5
- Joined: 27 Oct 2005, 11:41
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 53
- Club: Club Arena
- Location: Oost-vlaanderen
-
- Posts: 5
- Joined: 27 Oct 2005, 11:41
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 53
- Club: Club Arena
- Location: Oost-vlaanderen
-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
Natuurlijk mag dit wel ! Bij een free-ball situatie waar je bijvoorbeeld geel nomineert als free ball en waarbij je zowel de gele als de rode pot. Het is trouwens niet nodig om de gele te potten : je kan geel nomineren en 'm ook eerst raken en via geel een rode potten. Free-ball krijgt automatisch de waarde van de bal on.JanV wrote:Mag je nooit een rode met een kleur in één beurt potten?
Belangrijk verschil met of zonder rode is dat als je bvb geel en rood pot je 2 punten krijgt (en geel wordt herspot). Als er geen rode meer op tafel liggen en je doet bvb hetzelfde met geel en groen, komt enkel groen terug op tafel en krijg je maar 2 punten van de gele.
-
- Posts: 264
- Joined: 07 Oct 2006, 13:03
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 83
- Club: snookerfactory
- Location: eeklo
-
- Posts: 213
- Joined: 11 Oct 2005, 00:32
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 100
- Club: Looise Sc
- Location: Laakdal
Dit wist ik niet ... ik dacht dat het dan 4 punten waren en groen terug op tafel.GeertV wrote:
Belangrijk verschil met of zonder rode is dat als je bvb geel en rood pot je 2 punten krijgt (en geel wordt herspot). Als er geen rode meer op tafel liggen en je doet bvb hetzelfde met geel en groen, komt enkel groen terug op tafel en krijg je maar 2 punten van de gele.
Nog een nieuwe vraag:
Er wordt tijdens het frame bvb groen gepot en de referee vergeet deze kleur te respotten.
Stel nu dat je een speler hebt die geen positie speelt en dus niet kijkt waar de groene ligt terwijl hij geel pot.(bij ons in de club lopen er zo een paar rond)
Op welke kleur moet de speler dan spelen na geel?
Moet hij op bruin spelen, of wordt de groene gewoon gespot zodat hij deze vanop de spot kan maken?
Ik heb daar ooit al eens een paar spelers een discussie over zien voeren, het is dus echt wel mogelijk. (1 van die spelers was trouwens een officiele scheidsrechter dus bij die mannen kan het ook gebeuren

@snookerlover: ik heb ooit eens 4 rode ballen in 1 stoot gemaakt waarvan 3 in dezelfde pocket

-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
Hangt er vanaf op welk moment geconstateerd wordt dat de groene niet op tafel ligt. Vanaf iemand merkt dat de groene niet herspot werd door 1 v/d spelers, referee of iemand in het publiek, dan zal de groene herspot worden en wordt dit de volgende bal on.
Mocht je nu na het potten van bvb bruin positie gespeeld hebben op blauw, maar gesnookerd liggen naar groen, dan heb je gewoon dikke pech ! Groen niet terug laten komen zou niet correct zijn want dan mis je 3 punten en die zouden kunnen uitmaken of je wel of geen snookers nodig hebt.
In de zijlijn : het verkeerdelijk hesrpotten van een kleur door een rode bal, maakt het technisch & theoretisch mogelijk dat de hoogste snookerbreak ongelimiteerd is. Als je een kleur pot en de scheids legt ipv de kleur een rode terug op tafel, dan komt er een extra rode in het spel
Mocht je nu na het potten van bvb bruin positie gespeeld hebben op blauw, maar gesnookerd liggen naar groen, dan heb je gewoon dikke pech ! Groen niet terug laten komen zou niet correct zijn want dan mis je 3 punten en die zouden kunnen uitmaken of je wel of geen snookers nodig hebt.
In de zijlijn : het verkeerdelijk hesrpotten van een kleur door een rode bal, maakt het technisch & theoretisch mogelijk dat de hoogste snookerbreak ongelimiteerd is. Als je een kleur pot en de scheids legt ipv de kleur een rode terug op tafel, dan komt er een extra rode in het spel
-
- Posts: 4
- Joined: 19 Feb 2007, 20:03
- Highest Break: -1
- Location: Temse
referee
volgende stellingen:
1-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze laat de bal vallen op tafel in plaats van te leggen en deze raakt de bruine bal en wordt verplaatst?
* fout, 4 punten voor A, bal komt terug in hand van speler A en bruin wordt herspot??
2-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze plaats de bal in de -D, in plaats van een rode bal die "on" is te raken speelt hij eerst blauw aan?
*fout, 5 punten voor A, miss zal aangeroepen worden, wordt verder gespeeld door A vanuit deze positie of hij kan de scheidsrechter vragen om blauwe bal te herspotten en wit terug in hand van B te geven??
3-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze plaatst de bal in de -D, nu constateerd hij dat wit voor hem nog niet goed ligt, neemt hem terug "in hand" en verplaatst deze nog wat en raakt zo de groene bal die zich wat verplaatst?
* fout, 4 punten voor A, bal komt in hand van A en groen wordt herspotted?? of kan/mag vanuit deze positie worden verder gespeeld en eventueeel een "free bal" worden aangeroepen zonder groen te herspotten??
cu all
1-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze laat de bal vallen op tafel in plaats van te leggen en deze raakt de bruine bal en wordt verplaatst?
* fout, 4 punten voor A, bal komt terug in hand van speler A en bruin wordt herspot??
2-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze plaats de bal in de -D, in plaats van een rode bal die "on" is te raken speelt hij eerst blauw aan?
*fout, 5 punten voor A, miss zal aangeroepen worden, wordt verder gespeeld door A vanuit deze positie of hij kan de scheidsrechter vragen om blauwe bal te herspotten en wit terug in hand van B te geven??
3-na een fout van speler A komt de bal in hand van speler B, deze plaatst de bal in de -D, nu constateerd hij dat wit voor hem nog niet goed ligt, neemt hem terug "in hand" en verplaatst deze nog wat en raakt zo de groene bal die zich wat verplaatst?
* fout, 4 punten voor A, bal komt in hand van A en groen wordt herspotted?? of kan/mag vanuit deze positie worden verder gespeeld en eventueeel een "free bal" worden aangeroepen zonder groen te herspotten??
cu all
-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
-
- Posts: 161
- Joined: 23 Feb 2007, 20:31
- Highest Break: -1
- Location: LEUVEN
Re: arbitters
dat klopterik wrote:en deze??
"de striker die een rode bal speelt nadat in de voorgaande stroke eveneens een rode bal of een free ball is gespeeld, wordt gestraft met een penalty van 7 punten.."
klopt dit reglementair?
cu
-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
Eventjes terugkomend op vraagjes van Erik :
1) fout en 4 ptn voor A is correct, maar de bruine bal wordt NIET herspot en wit is NIET meer in-hand. Natuurlijk kan A terug de beurt laten aan B na de bekomen situatie
2) in ieder geval fout & miss en 5 ptn voor speler A. Als A zelf verder speelt moet hij dat doen vanuit de bekomen positie, na de fout van B. Als hij de miss aanvaard, dan wordt alles teruggelegd en is de cue-ball terug in-hand
3) fout en 4 ptn voor A is correct. Als B bij het herpositioneren van de cue-bal de groene raakt en er is contact tussen cue-ball en zijn hand ( of vinger(s)), ook al heeft de cue-ball contact met het laken, dan blijft de cue-ball in-hand na de fout, zowel voor speler A als voor speler B. Aangaande free-ball hangt het ervan af of geen enkele bal on langs weerszijden passeerbaar is gezien vanuit elke positie van de cue-ball in de D of op de lijnen van de D
1) fout en 4 ptn voor A is correct, maar de bruine bal wordt NIET herspot en wit is NIET meer in-hand. Natuurlijk kan A terug de beurt laten aan B na de bekomen situatie
2) in ieder geval fout & miss en 5 ptn voor speler A. Als A zelf verder speelt moet hij dat doen vanuit de bekomen positie, na de fout van B. Als hij de miss aanvaard, dan wordt alles teruggelegd en is de cue-ball terug in-hand
3) fout en 4 ptn voor A is correct. Als B bij het herpositioneren van de cue-bal de groene raakt en er is contact tussen cue-ball en zijn hand ( of vinger(s)), ook al heeft de cue-ball contact met het laken, dan blijft de cue-ball in-hand na de fout, zowel voor speler A als voor speler B. Aangaande free-ball hangt het ervan af of geen enkele bal on langs weerszijden passeerbaar is gezien vanuit elke positie van de cue-ball in de D of op de lijnen van de D
-
- Posts: 586
- Joined: 22 Sep 2005, 13:02
- Highest Break: -1
- Location: Westbury
Nog een teaser :
Cue-ball ligt touching ball tegen een rode (bal on), een andere rode al ligt in de pocket en heeft maar licht contact nodig om gepot te worden. Tussen de cue-ball en de rode bal over de pocket ligt een kleur. Is het nu toegestaan om met de cue-ball over de kleur te jumpen en de rode die over de pocket ligt te potten, aangezien de cue-ball toch altijd de rode bal die touching ball is eerst raakt ?
Je tekent dit best eerst eens op een papiertje, dat maakt de situatie iets duidelijker. Je tekent dan op 1 lijn : eerst rode bal die vervolgens raakt aan de speelbal; dan iets verder een kleur; en nog iets verder een rode bal die klaar ligt over de pocket.
Cue-ball ligt touching ball tegen een rode (bal on), een andere rode al ligt in de pocket en heeft maar licht contact nodig om gepot te worden. Tussen de cue-ball en de rode bal over de pocket ligt een kleur. Is het nu toegestaan om met de cue-ball over de kleur te jumpen en de rode die over de pocket ligt te potten, aangezien de cue-ball toch altijd de rode bal die touching ball is eerst raakt ?
Je tekent dit best eerst eens op een papiertje, dat maakt de situatie iets duidelijker. Je tekent dan op 1 lijn : eerst rode bal die vervolgens raakt aan de speelbal; dan iets verder een kleur; en nog iets verder een rode bal die klaar ligt over de pocket.
-
- Posts: 4
- Joined: 19 Feb 2007, 20:03
- Highest Break: -1
- Location: Temse
vraagje
neen, dit mag niet.
als je bvb rechstreeks een bal wil potten, en hij jumpt even van tafel, komt neer voor de te potten bal, en deze wordt alsnog gepot is dit reglementair, echter wanneer deze over een andere ball jumpt en alsnog targetball pot is dit een fout.
cu
als je bvb rechstreeks een bal wil potten, en hij jumpt even van tafel, komt neer voor de te potten bal, en deze wordt alsnog gepot is dit reglementair, echter wanneer deze over een andere ball jumpt en alsnog targetball pot is dit een fout.
cu