Beste snookerkenners,
Gisteren heeft volgende situatie zich voorgedaan:
Ik pot de roze bal en kom hierbij 9 punten op voorsprong met nog enkel de zwarte bal op de tafel.
In theorie kan ik hierdoor de overwinning opeisen. Echter omdat ik me soms Judd Trump waan, dacht ik het publiek (mijn tegenspeler dus) te onderhouden door hard de zwarte bal ook nog te potten. Hierdoor ging ook echter de witte bal erin samen met de zwarte. Mijn tegenstrever argumenteerde hierbij dat hij uiteindelijk zou gewonnen zijn omdat elke fout op zwart zou leiden tot een verlies van de frame... of dat hij op zijn minst de zwarte bal terug op tafel mocht leggen en de witte mocht plaatsen in de D.
Ik argumenteerde echter dat de frame al over was en dat het niet uitmaakte of ik op de zwarte speelde of niet. Echter was ik er ook niet 100% zeker van.
Weet iemand het correct antwoord?
Indien ik zwart (onbegrijpelijk) volledig zou missen is de frame dan ook nog steeds voor mij?
Eigenlijk is mijn vraag, kun je de frame nog verliezen als je meer dan 7 punten voorstaat en enkel de zwarte bal nog op tafel ligt?
Groetjes,
Filip
Spelregel vraagje
-
- Posts: 179
- Joined: 20 May 2005, 17:01
- Highest Break: 92
- Location: Vlaams Brabant
Re: Spelregel vraagje
Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel
-
- Posts: 927
- Joined: 29 May 2005, 16:14
- Belgium Ranking: 12
- Highest Break: 95
- Club: Shooters
- Location: Bertem
Re: Spelregel vraagje
Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.
-
- Posts: 36
- Joined: 16 Jan 2010, 19:20
- Highest Break: 52
Re: Spelregel vraagje
Indien met enkel zwart op tafel het punten verschil groter is dan 7 dan ben je sowieso gewonnen ongeacht of je tegenstander door die fout op minder dan 7 punten komt.
Indien het verschil kleiner is dan 7 dan is iedere fout op zwart inderdaad frame verlies, ook indien het verschil kleiner blijft dan 7 punten, bijvoorbeeld : u staat 5 punten voor met enkel zwart op tafel. U begaat een of andere fout waardoor je 2 punten achter komt te staan, je zou dan kunnen denken : "geen probleem ik kan nog steeds winnen" dit klopt dus niet, je bent sowieso verloren.
Indien het net 7 punten verschil is en je door de fout op gelijke stand komt dan wordt de zwarte bal gespot en geloot wie begint met "ball in hand".
Indien het verschil kleiner is dan 7 dan is iedere fout op zwart inderdaad frame verlies, ook indien het verschil kleiner blijft dan 7 punten, bijvoorbeeld : u staat 5 punten voor met enkel zwart op tafel. U begaat een of andere fout waardoor je 2 punten achter komt te staan, je zou dan kunnen denken : "geen probleem ik kan nog steeds winnen" dit klopt dus niet, je bent sowieso verloren.
Indien het net 7 punten verschil is en je door de fout op gelijke stand komt dan wordt de zwarte bal gespot en geloot wie begint met "ball in hand".
-
- Posts: 55
- Joined: 19 Feb 2012, 12:44
- Highest Break: 0
Re: Spelregel vraagje
Bungda wrote:Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel
Sorry heren, maar ik denk niet dat dit correct is.Mitu wrote:Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.
Volgens WSA reglement Section 2. 1. (b):
...until the frame is completed by claim by the striker; Black is the only object ball remaining on the table, aggregate points are not relevant, and there is a difference of more than seven points between the scores in his favour
Dus als je de framewinst niet claimt na het potten van de laatste roze, en fout maakt op de laatste zwarte waardoor puntenverschil terug kleiner is dan 7, heeft de tegenspeler volgens mij het recht om verder te spelen.
Groetjes,
GR.
-
- Posts: 775
- Joined: 03 Apr 2006, 17:57
- Belgium Ranking: 0
- Highest Break: 123
- Club: Pallieter Ertvelde
- Location: Wippelgem City
Re: Spelregel vraagje
"aggregate points are not relevant"JetMech wrote:Bungda wrote:Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
DanielSorry heren, maar ik denk niet dat dit correct is.Mitu wrote:Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.
Volgens WSA reglement Section 2. 1. (b):
...until the frame is completed by claim by the striker; Black is the only object ball remaining on the table, aggregate points are not relevant, and there is a difference of more than seven points between the scores in his favour
Dus als je de framewinst niet claimt na het potten van de laatste roze, en fout maakt op de laatste zwarte waardoor puntenverschil terug kleiner is dan 7, heeft de tegenspeler volgens mij het recht om verder te spelen.
Groetjes,
GR.

De speler MAG de zwarte nog potten, maar het maakt voor de framewinst niet meer uit (enkel voor de score).
Na die stoot is het frame gedaan, definitief

-
- Posts: 55
- Joined: 19 Feb 2012, 12:44
- Highest Break: 0
Re: Spelregel vraagje
Zoals bij 99,9999% van de in competitie gespeelde frames dusFrenzY wrote: "aggregate points are not relevant"![]()


