Slecht verlichte tafels en hoe deze beter te verlichten

A forum for your general snooker chit chat
powerbug
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Club: Quality

Slecht verlichte tafels en hoe deze beter te verlichten

Post by powerbug »

Hallo snookerliefhebbers,

Na 10 jaar niet meer gesnookerd te hebben, is de microbe terug beginnen kriebelen en heb ik mij dit seizoen opnieuw ingeschreven.
In die 10 jaar is er heel wat veranderd (zowel positief als negatief), maar wat mij vooral irriteert is de verschrikkelijk slechte verlichting in veel clubs tegenwoordig (ofwel zijn mijn ogen wreed verslechterd).
Spaarlampen zijn nu verplicht (door de EU), maar de zwaarste die men in de gewone handel kan vinden zijn ongeveer 23W en dat is volgens mij onvoldoende om een snookertafel goed te verlichten.

Om een voorbeeld te geven, gisterenavond was ik nog in de Westbury in Sint-Niklaas, wat toch een topclub zou moeten zijn in Oost-Vlaanderen met ambities voor de titel in ere-afdeling, maar ook daar was het huilen met de pet op.
En helaas is dit geen alleenstaand voorbeeld, en ik vermoed dat het in de andere provincies niet beter is.

Daarom wil ik hier een paar tips geven aan de uitbaters van de snookerzaken, die hopelijk ook het hart voor de sport op de juiste plaats hebben, om met een kleine investering hier iets aan te doen.

Tip 1: de goedkoopste oplossing, maar waarmee de lichtopbrengst al direct kan verdubbelen.
Er bestaan verdubbelaars voor een E27 fitting waarmee je dus 2 goedkope spaarlampen (van 23W) in 1 fitting kan draaien: http://www.tmart.com/E27-to-Double-E27- ... 12728.html
1,5 euro voor zo'n adapter is toch een koopje?
Ik hoop dat niemand nog schrik heeft om iets te kopen via internet, want ik ben ze nog niet tegengekomen in een gewone winkel. Iemand van jullie misschien wel?
Voor een normale verlichtingskap met 3 fittingen, en +- 10 euro per extra spaarlamp, komt de kost op (3*1,5) + (3*10) = 34,5 euro.

Tip 2: een duurdere oplossing, maar met nog véél meer lichtopbrengst.
Er bestaan extra zware professionele spaarlampen zoals de Megaman Clusterlite serie: http://www.dmlights.be/megaman_clusterl ... 814i~01R0N
Ik heb zelf ook zo 3 60W spaarlampen boven mijn snookertafel hangen, en ik kan u verzekeren dat dit ruim voldoende is!
Bij mij hangt de koud-witte versie, maar een snookerzaak kan misschien wel best de warm-witte versie nemen om toch nog een gezellige sfeer te houden.
Met ongeveer 45 euro/stuk zijn dit geen goedkope lampen, maar het resultaat is dan ook perfect.
Voor een normale verlichtingskap met 3 fittingen komt de kost dan op 135 euro.

Mensen, geef deze tips door aan jullie uitbaters en/of bestuur want het kan echt beter!

FrenzY
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Re: Slecht verlichte tafels en hoe deze beter te verlichten

Post by FrenzY »

De slechte verlichting is mij eerlijk gezegd nog niet opgevallen... Ook niet in de Westbury dit jaar :?
Ma bon, 't zal altijd wel beter kunnen zeker...

grotenbees
Belgium Ranking: 8974
Highest Break: 74
Club: prismas

Post by grotenbees »

je kunt in dit verband best je licht eens opsteken bij snookerclub "De wijngaard" die er in geslaagd is met zeer weinig kosten de slechtste verlichting van het land om te toveren in een van de betere

FrenzY
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Post by FrenzY »

grotenbees wrote:je kunt in dit verband best je licht eens opsteken bij snookerclub "De wijngaard" die er in geslaagd is met zeer weinig kosten de slechtste verlichting van het land om te toveren in een van de betere
Het dak eraf gedaan? :lol:

ASSKICKER
Belgium Ranking: 47
Highest Break: 91

Post by ASSKICKER »

't is misschien omdat uw eigen tafel overbelicht is, dat de andere onderbelicht lijken :?:

powerbug
Highest Break: 0
Club: Quality

Post by powerbug »

ASSKICKER wrote:'t is misschien omdat uw eigen tafel overbelicht is, dat de andere onderbelicht lijken :?:
aaah! daarom dat mijn vrouw mijn tafel ook als zonnebank gebruikt! :lol: :lol: