snooker spelregels

A forum for your general snooker chit chat
buks
Highest Break: 52

snooker spelregels

Post by buks »

Weet er iemand of je ergens op internet de officiële spelregels kan terug vinden, liefst in het nederlands.

Alvast bedankt

Kev
Highest Break: 0

Re: snooker spelregels

Post by Kev »

Als ik me niet vergis kan je mss hier is een kijke neme: http://www.qualitysnooker.be/doc/Spelregels.pdf

buks

Post by buks »

Bedankt Kev,

Zal eens goed die flauwe miss regel bestuderen want zowat wekelijks zijn hierover discussies en ergernissen.

The Tasmanian Devill
Highest Break: 0
Club: Play Snooker

Post by The Tasmanian Devill »

Bijna wekelijks; zeg maar wekelijks. :evil:

In Vlaams-Brabant in 3de divisie werd er blijkbaar afgesproken om geen miss te geven. :lol:

Op dat lage niveau lig ik daar niet echt van wakker. Echter : wanneer er full balcontact mogelijk is, en mijn opponent slaagt er niet in om die bal te raken dan roep ik miss. :mrgreen:

Blijkbaar is dit genoeg om alle zonden van de wereld op mij te laten vallen. Niet dat ik er mij veel van aantrek, maar toch. Een beetje lawaai in het huis doet sommige zombiescheidsrechters ineens (wel slechts voor 5 min.) terug rechtveren. :oops:

buks

Post by buks »

De basis van de miss regel is niet slecht (de speler er toe verplichten om zijn best te doen om de ball-on te raken) en de regel op zich zou schitterend zijn als ze ook door de scheidsrechters goed worden toegepast.

In de regel wordt duidelijk vermeld dat de miss mag aangekondigd worden indien de scheidsrechter meent dat de speler niet naar beste kunnen heeft geprobeerd om de "ball-on" te raken. Maar dit wordt dus door veel spelers/scheidsrechters niet toegepast.

Voor mij mag de miss regel in alle reeksen toegepast worden maar moet er duidelijk rekening gehouden worden met de capaciteit van de spelers (als je bv in 3e een niet gesnookerde "ball-on" mist kan er volgens mij toch ook wel een miss geroepen worden). Tegenwoordig verwachten veel spelers van hun tegenstanders dat ze uit de allermoeilijkste snooker kunnen komen, maar eenmaal ze zelf een eenvoudige snooker missen moord en brand schreeuwen als de miss afgeroepen wordt. Zolang deze mentaliteit heerst kunnen ze die miss regel beter afschaffen. Na een fout heb je dan nog steeds de mogelijkheid om zelf te spelen of de opponent te laten spelen.

Een groot mankement aan de miss regel volgens mij is het feit dat er geen miss meer aangekondigd wordt het ogenblik dat er snookers nodig zijn. Zo kan speler A bijvoorbeeld door een "geluks snooker" en de miss-regel uitlopen tot er snookers nodig zijn. Enkele stoten later legt speler B een snooker en dan moet speler A plots niet vrezen voor de miss regel :evil: dat trekt dus op niks!

En dan nog de discussies van waar de ballen lagen bij het terug leggen van de oorspronkelijke situatie, soms krijg je een totaal andere situatie voor je neus.
Nog een mooi topic die meer zou mogen toegepast worden :

http://www.snookerforum.be/viewtopic.php?f=3&t=1302

Vooral punt 12 en 12Bis

met sportieve groeten