Tips voor beginneling?

A forum for your general snooker chit chat
doc_holiday
Highest Break: 0

Tips voor beginneling?

Post by doc_holiday »

Ik ben onlangs begonnen met snookeren op regelmatige basis. Heb me ondertussen ook een beetje deftige keu aangeschaft (BCE Legends) waar ik heel tevreden van ben.
Maar ik zit toch nog met wat vragen.
Hoe leer je best bij?
Kan je het gans jaar door lid worden van een club of moet je wachten tot het begin van het seizoen?
Wat zijn de lidgelden zo ongeveer voor een club?
Is er veel verschil tussen clubs?
Welk niveau moet je halen om bij een club te kunnen gaan?

Ik heb eens gekeken en volgende clubs liggen dicht bij mij in de buurt (Scherpenheuvel)
ACRO LEUVENSELAAN 472 - 3300 TIENEN
CHAOS ZEELSTRAAT 1 - 3000 LEUVEN
DE KOMMA F. LINTSTRAAT 45 - 3000 LEUVEN
FAIR PLAY SC PLEINSTRAAT 53 - 3220 HOLSBEEK
KARTERIA DIEST KLUISBERGSTRAAT 21 - 3290 DIEST
STADSBAZUIN JOSEF TIELEMANSSTRAAT 43 3200 AARSCHOT
THE MASTERS KLUISBERGSTRAAT 21 3290 DIEST
THE POCKET J.P. MINCKELERSTRAAT 98 3000 LEUVEN
UNIVERSITY SNOOKER GROENSTRAAT 108 - 3001 HEVERLEE

Welke van deze clubs zou het beste zijn voor een beginner?

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Re: Tips voor beginneling?

Post by Mitu »

Hoe leer je best bij?

Door je toe te leggen op de basisoefeningen. Verder veel ervaring opdoen, te beginnen tegen spelers van jouw niveau, en als je voelt dat je beter aankan, hoger mikken qua tegenstander.
Kan je het gans jaar door lid worden van een club of moet je wachten tot het begin van het seizoen?

Ik denk wel dat je dit kan regelen met de uitbater. In principe worden de lidgelden in de meeste clubs bij aanvang van het seizoen betaald (augustus).
Wat zijn de lidgelden zo ongeveer voor een club?

Dit varieert echt van club tot club. De ene is duurder dan de andere, maar bij die ene zijn dan misschien de voordelen beter dan bij die andere. Je moet voor jezelf ook uitmaken of je wil betalen voor kwaliteit van materiaal, of echt voor de goedkoopste oplossing wilt gaan.

Is er veel verschil tussen clubs?

Elke club heeft wel zijn topper(s) rondlopen. Op vlak van tafels (aantal, kwaliteit, beschikbaarheid) bestaat er tussen sommige clubs wel een kloofje. ;)

Welk niveau moet je halen om bij een club te kunnen gaan?

Da's van ondergeschikt belang hé. Je moet niet over Ronnie-talenten beschikken om bij een club te mogen aansluiten. Iedereen is overal welkom, en voor iedereen zal wel een oplossing gevonden worden op vlak van team etc. Elk jaar is het wel het geval dat teams (van alle niveaus) op zoek zijn naar de nodige versterking in de breedte.

Welke van deze clubs zou het beste zijn voor een beginner?

Elke club heeft wel z'n voor- en nadelen. Vraag is natuurlijk wat voor jou prioriteit heeft. Kwaliteit van materiaal, overvloed aan leeftijdsgenoten, sfeer, prijs, ...
Best 'ns zelf een vergelijking doen en enkele van deze clubs een bezoekje brengen. ;)

doc_holiday

Post by doc_holiday »

Ik heb ondertussen een deel van de clubs gemailed en ga nu eens bezoekje brengen aan degene die geantwoord hebben.
Alvast bedankt voor de hulp.

Jonas
Belgium Ranking: 0

Post by Jonas »

Goede sportschoenen kopen en veel geduld hebben.

Ideaal is iemand die al wat kan snookeren vinden om je de basistechnieken bij te brengen. Bespaart je veel tijd en frustratie ;) .

Good luck!

bramb

Post by bramb »

Ben ook nog maar maandje 2 maal in de week aan het snookeren geslagen, eigen keu gekocht etc, de youtube videotjes bekeken enz ...

Wat moeilijk te vinden is zijn goede oefeningen voor een beginner. Wat zijn de oefeningen die het beste zijn om mee te beginnen? de routines enz die ik online vind, blijken nog niet echt haalbaar :p (om mijn "niveau" aan te duiden: hoogste breaks tijdens een avondje snookeren liggen rond de 10, op een goede avond. Ooit eens met veel geluk 23 gehaald)

Heb wel gemerkt dat sinds ik met eigen keu speel, het moeilijker lijkt te zijn. Heb nu ronde pommerance, tegenover de plattere die op de meeste keu's in de snooker zitten. screwshots enzo lijken wel beter te lukken.

wat ik vooral nodig heb zijn basis oefeningen, om meer potzekerheid te krijgen,

doc_holiday

Post by doc_holiday »

Ik heb nog eens een paar vraagjes.

Zijn er voor en nadelen aan met een lichte of zwaardere keu te spelen?
Ik heb een keu van 501gr waar 3 gewichtjes bij zitten van elk 28g. Ik speel nu zonder gewichtjes omdat dit bij mij zo het beste aanvoelt.

Wat is een goede manier om te zorgen dat je keu goed blijft schuiven, ik kuis mijne altijd met nat af voor ik vertrek en tijdens het spelen regelmatig met een droge handdoek. Maar toch heb ik na een paar frames last van minder goed schuiven. Het zijn vooral mijn handen die lichtjes beginnen zweten denk ik. Wat doen jullie om dit tegen te gaan?

Hoe onderhoud je best je pomerans? Wat is goed schuurpapier? Met te fijn blijft het krijt er precies niet goed op en met groffer heb ik bramen en die zorgen misschien voor afwijkingen.

Alvast bedankt.
Steve