Cues

Jimmy White
Highest Break: -1

Cues

Postby Jimmy White » 13 Mar 2006, 21:34

Beste mensen,

Ik ben hier redelijk nieuw op dit forum. Intussen speel ik al een kleine 6 jaar nu en dan eens een partijtje snooker. Onlangs heb ik mij eindelijk een eigen keu aangeschaft. Nu had ik graag eens geweten wat de kenmerken zijn van een goede keu. 'k heb hem nu wel al gekocht maar 'k zou graag weten hoe je kwaliteit kunt herkennen.

Het enige wat ik weet is dat ik hem in Schotland gekocht heb voor een goeie 40 pond en dat hij 3-delig is (of hoe moet je het zeggen).

Dank!

pro-Xi

Postby pro-Xi » 13 Mar 2006, 21:40

wel ik vind het belangrijkste aan een cue dat hij licht is, zeker het dikste deel mag niet te zwaar zijn, ook het topje moet eigenlijk superlicht zijn :)

en anders ik speel met een 2 delige cue, maar ieder zijn ding daarin :)

greetz

luchtzak
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich

Postby luchtzak » 13 Mar 2006, 22:34

Nu dacht ik de echte Jimmy White op dit forum te mogen verwelkomen, blijkt het een dubbelganger te zijn ;-)

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Postby Mitu » 14 Mar 2006, 02:12

40 pond? Da's ook goekoop! :?:

pro-Xi

Postby pro-Xi » 14 Mar 2006, 07:24

dat is x minder dan 60 euro, en is dus wel lekker goedkoop :) is het in een snookerzaak dat je hem gaan kopen bent? want in ESPA is zijn goedkoopste x van 90 euro en een setjes met cue en doos x van 130 € :)

waar in schotland heb je hem gehaalt?

sfinx
Belgium Ranking: 20
Highest Break: 103
Club: rialto-de panne

Postby sfinx » 14 Mar 2006, 15:40

hallo
ik ben onlangs naar de masters geweest in wembley en in het complex zelf staat er stand waar je vanalles kan kopen van snookeratributen.
ik heb daar een riley snookercue gekocht voor 30 pond (tweedelig)(45 euro)
voor diezelfde stok betaal je hier in de winkels rond de 100 euro
dus als je ooit naar een snookerevenement in England gaat breng er wat mee in reserve.
In Wembley zelf (centrum) is er geen biljartshop
het schijnt dat er alleen maar er paar zijn in de omgeving van Londen
groetjes

The King

Postby The King » 17 Mar 2006, 19:57

Beste,

Ik speel mijn 7de competitiejaar in Antwerpen nu in Ere. Daarvoor speelde ik al wekelijks lucratief een 13-tal jaar vanaf ik juist boven de tafel uit kwam.
Wat is een goede keu? Een mysterie, ik zeg één ding het moet één met je lichaam en je geest zijn.
Heb ondertussen al 4 keus gehad en ben geneigd om met zwaarder keu te spelen die mij persoonlijk beter ligt, mss omdat ik ook nog 3-band beoefen voor de fun thuis.
Ik speel snooker met een keu van tegen de 400 euro, prijzen boven de 1000 euro zijn geen eigenaardigheid als je een handmade topmerk (Glover, John Parris,...) wil. Zijn die beter? Neen, volgens mij niet.
Belangrijkste vind ik dat een keu superstijf is en weinig trillingen na de stoot geeft. Ik speel met een zware keu. Het evenwicht of balans moet men zelf aanvoelen. Een test om een keu aan te schaffen: Wit op de balkline leggen, roze in het verlengde van de diagonaal van de tafel, roos potten en wit terugtrekken in tegenovergestelde pocket. Als je dit vlotjes kan zonder al te veel bodymovement :D dan heb je een goede keu. PS de tafel is ook belangrijk in dit geval. Een zware keu vind ik beter om long shots mee te potten, maar tussen de ballen is een lichtere een voordeel en geeft je meer feeling voor verfijnde stoten, een hartverscheurende keuze. Ik heb ooit getracht met een one-piece te spelen maar had teveel last van de vibraties na de stoot, ik ben voorstander van een 1/3 keu, let ook op om extensions aan te schaffen die niet hol zijn (telescopische gevallen vind ik rommel), korte but en dan nog een lang ebony houten extension moeten uw wapenarsenaal compleet maken.
De pomerans heb ik liefst rond de 8.5 a 9mm.
Voor de rest is het training, techniek, door den bal gaan, mikken, potten en kampioen worden uiteindelijk :-)

Jupiler

Postby Jupiler » 18 Mar 2006, 02:09

The King wrote: Daarvoor speelde ik al wekelijks lucratief een 13-tal jaar.

Hoe doe je dat dan, zo lucratief spelen? Ik zou het graag weten, ik kan het geld goed gebruiken. :)

(recreatief bedoelde je dus ;))

GeertV

Postby GeertV » 18 Mar 2006, 07:44

Je moet wel opletten met een de stijve keu, deze gaan veel makkelijker scheef trekken. Een keu moet eigenlijk vrij flexibel zijn op de eerste 30 cm (vanaf tip naar beneden). Dat zorgt er namelijk voor dat keu steeds in zijn oorspronkelijke staat terug komt te staan. Natuurlijk zit je dan met wat meer vibraties, zoals The King aanhaalde, maar die duiken meestal op na de stoot.

Bij het aanschaffen van een keu is het aan te raden dat je ergens gaat waar je met verschillende types kan spelen (zwaardere, minder zware, verschillende balans, verschillende tip dikte, ...). Prijs is geen maatstaf voor een keu, hij moet in de eerste plaats (zoals al iemand aangaf) goed in de hand liggen. Je moet ook rekening houden dat hoe meer fantasietjes in de butt (achterstuk), hoe duurder. Daar gaat het dan om kleuren, gebruik van tropisch houtsoorten, 1 of 4 splicings, 1 of meerdere veneers (= lagen) in de splicings, enz., enz.

Let ook op de lengte van de keu : deze zou ongeveer tot schouderhoogte moeten komen.

Om wat vergelijkingen te maken kan je eens kijken op een aantal websites van toonaangevende merken zoals http://www.parriscues.com, http://www.mastercue.th.com, http://www.thecuedoctor.co.uk, http://www.peradon.com, http://www.acuerate.com, ... Kijk er ook naar dat sommigen fabrikanten een totaal package aanbieden met extensions en dat je bij anderen de extensions nog eens apart moet rekenen.

Wat onderhoud betreft : nooit schuren aan het hout, geen poeder e.d. gebruiken als ie niet goed glijdt. Gewoon met een licht bevochtigde doek afwrijven en vervolgens droog wrijven. Om de 6 maand eventueel eens inwrijven met ruwe lijnzaadolie (te krijgen bij drogist bvb), nachtje laten staan, 's anderendaags de overtollige olie verwijderen met licht bevochtigde doek en dan weer droog wrijven.

Grtz. Geert

Jimmy White

Postby Jimmy White » 22 Mar 2006, 17:09

Mensen,

Dank voor de tips.

Om te antwoorden op de vraag waar ik hem heb gehaald: in Inverness. Een stad dichtbij het meer van loch ness.

Groeten,

GeertV

Postby GeertV » 22 Mar 2006, 17:27

Hela hela, Inverness is niet zomaar een stad in de buurt van Loch Ness. Inverness is de hoofdstad van de Highlands !

pro-Xi

Postby pro-Xi » 22 Mar 2006, 17:31

allen daarheen zou ik zeggen :)

twannes

keu 45€

Postby twannes » 12 May 2006, 16:58

Beste mannen,

je moet toch niet veel verwachten voor die prijs hé, zijt toch eens een beetje redelijk, ik heb een keu gekocht bij ESPA te Oostende, een MASTERCUE 3/4 voor 95€ tele verlengstuk 45€, mini butt 20€ en koffer 60€, en dit is een zeer goede kwaliteit/prijs verhouding hoor, ben er zeer tervreden over.

het is wel een machine splice maar dit voel je niet hé, de handsplices waren rond de 270€, prachtige keu"s de MASTERCUE.

grts
Twannes

Snookerfreakske

Postby Snookerfreakske » 16 May 2006, 11:46

Hmm,als ik in een andere topic lees hoe twannes de acuerate afbreekt en hoe hij de ESPA aanbeveelt ,weet ik al waar hij zn geld of aandelen geïnvesteerd heeft.

groeten snookerfreakske.

twannes

twannes

Postby twannes » 17 May 2006, 18:16

beste snookerfreak,

Ik stel alleen vast, bij acuerate ontrokken ze zich van de garantie van een gespleten topeind van 10cm,
ESPA heeft volledige garantie op de Mastercue, hij maakt daar geen probleem van en dat kunnen vele spelers beamen, en zonder dat ik daar m"n geld in gestoken heb hoor.
En ik heb nooit gezegd dat het een slechte keu is acuerate maar de mensen achter de verkoop zijn niet eerlijk.
mvg
twannes

wagga wagga

Postby wagga wagga » 15 Mar 2007, 07:48

Ikzelf speel reeds 2 jaar met Acuerate en ben zeer tevreden over de kwaliteit en de heel goeie service. En dat hoor ik ook van anderen.
Maar ieder zijn mening en voorkeur natuurlijk.
één opmerking: als je morgen een nieuwe auto koopt in de garage, en s'anderdaags is er een deuk in, dan ga je toch ook niet terug naar de garagist voor een garantie claim. Of als je morgen een nieuwe fiets koopt, en 2 dagen nadien rij je er een lekke band mee, dan ga je toch ook niet terug naar de winkel om van je oren te maken?
Ik bedoel maar dat je alles in perspectief moet zien.
Een deuk en lekken band komen immers ook niet vanzelf....

Qua keu dien je een keu te kopen waarbij je je goed voelt.
Eender welk merk het is. En de prijs bepaal je zelf. Indien je slechts sporadisch eens speelt, moet je er niet teveel geld aan hangen. Indien je er echt je hobby van wil maken, dan kan je iets meer uitgeven.

Elk merk heeft zijn voor en nadelen, en bij elk bedrijf zijn er ontevreden klanten. Ik zit ook in de verkoop, meerbepaald in de bouwsector, en ik krijg ook soms de gekste garantie claims binnen. Soms moet je echter een lijn trekken tussen wat realistisch is en wat niet en als ik iemand krijg met een gespleten waterpas, stuur ik die ook wandelen, want een waterpas dient om dingen op te meten, en niet om een nagel mee in de muur te slaan.
Alles in zijn perspectief dus...

Wagga Wagga !

Return to “Archief West-Vlaanderen”