Strenge interpretatie miss regel vlaams brabant

BrunoC
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 76
Club: The Corner

Strenge interpretatie miss regel vlaams brabant

Postby BrunoC » 16 Sep 2007, 10:53

Wat de miss-regel betreft is men blijkbaar heel streng in vlaams-brabant :? was er zaterdag voor het open tornooi in Acro en was dus echt pissed-off van de naar mijn mening veel te strenge toepassing van deze regel.
Het reglement stelt duidelijk dat je die regel moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler.Het ging hem om een B-tornooi(!!!),ikzelf speel in 2de en vind mezelf een middelmatige speler :shock: lag gesnookerd op 10cm van de bovenkant van de tafel achter een kleur en de rode lag in de buurt van de andere korte band met nog een andere kleur ervoor,2 "prof-missen" op gekregen en dan de rode afgelegd... moest enorm veel effekt zetten om de kleuren te vermijden en deed meer dan mijn best maar blijkbaar niet genoeg voor het vlaams-brabantse niveau...
Op de BBC zie je voor alles een miss maar deze zijn immers profs,het is hun beroep!!!
Ach ja,had me er niet mogen over opwinden anders had ik die match kunnen winnen :roll:
Vind persoonlijk wel dat men daar in oost-vlaanderen meer realistisch over is...
..."interpretatie" van het reglement is niet voor elke provincie hetzelfde blijkbaar :( :( :(

ps; dit staat los van het tornooi,organisatie,tafels enzo viel niks op aan te merken en had misschien niet zo mogen reageren maar die miss zal nog meer mensen blijven irriteren

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Re: Strenge interpretatie miss regel vlaams brabant

Postby Mitu » 16 Sep 2007, 11:00

BrunoC wrote:..."interpretatie" van het reglement is niet voor elke provincie hetzelfde blijkbaar :( :( :(

Ge moet nu ook niet GANS Vlaams-Brabant over dezelfde kam scheren hé! Ikzelf ben ook geen voorstander van het "overmatig" gebruik van de miss, en zo zijn er in onze provincie véél spelers. Natuurlijk zijn er ook mensen die de miss wél vaak of streng gebruiken, wat (helaas) hun goed recht is, en die zullen ongetwifeld ook in Oost-Vlaanderen rondlopen.

BrunoC
Highest Break: 76
Club: The Corner

Postby BrunoC » 16 Sep 2007, 11:10

Er werd daar op dat tornooi zeer duidelijk verteld dat men daar in vlaams-brabant heel streng in is...
verdeel geen mensen in kotjes zenne :wink: woon zelf in vlaams-brabant dus
De miss is een vloek,punt uit! Is goed als je rechtstreeks aan een bal aankan of als je afketst maar voor de rest :evil:

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Postby Mitu » 16 Sep 2007, 12:36

Ge verdeelt wel mensen in kotjes hé. 't Is niet omdat ze zeggen dat men daar in Vlaams-Brabant "zeer" streng op is, dat die miss bij elke ranking/competitiematch constànt wordt genomen/toegepast. Soms viert het gezond (sportief) verstand ook 'ns hoogtij.

De miss is gewoon de grootste verkrachting van 't snookerspel.
Benieuwd of het ooit uit het snooker gebannen zal worden. 8)

Ge moet mij natuurlijk ook niet wijsmaken dat ge zelf nooit de miss zou nemen, ik doe dat ook - al blijft dat wel beperkt - want anders zijt ge er zelf toch de dupe van. ;)

FrenzY
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Postby FrenzY » 16 Sep 2007, 17:59

Mitu wrote:Ge verdeelt wel mensen in kotjes hé. 't Is niet omdat ze zeggen dat men daar in Vlaams-Brabant "zeer" streng op is, dat die miss bij elke ranking/competitiematch constànt wordt genomen/toegepast. Soms viert het gezond (sportief) verstand ook 'ns hoogtij.

De miss is gewoon de grootste verkrachting van 't snookerspel.
Benieuwd of het ooit uit het snooker gebannen zal worden. 8)

Ge moet mij natuurlijk ook niet wijsmaken dat ge zelf nooit de miss zou nemen, ik doe dat ook - al blijft dat wel beperkt - want anders zijt ge er zelf toch de dupe van. ;)

De miss is tot op heden een noodzakelijk kwaad. Als je die regel weg neemt ga je daar mijn insziens meer last van hebben dan wanneer hij toegepast wordt.

loteling
Highest Break: 0

Postby loteling » 16 Sep 2007, 18:04

de miss
...ten eerste is het de ref die beslist...als je snooker ligt tenminste...

bij een niet-snooker is de regel héél duidelijk!

en anders inderdaad.... Het reglement stelt duidelijk dat je die regel moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler.
en daar wringt het schoentje... als je zonder ref speelt kan je soms nog een speler zeggen dat je de bal-on wel degelijk had willen raken..en er zo onderuit kan komen.

een ref kan onmogelijk weten na enkele strokes wat je wel en niet kan..en mag de tegenspeler niet bevoor of benadelen.
hij (zij) kan zich wel baseren op je hoogst vermelde breaks.. in jullie geval toch niet ZO weinig...

als je in staat bent een break van boven de 60 te spelen zal je wel weten waar je mee bezig bent..maar dan nog hangt het wel degelijk af van de situatie op de tafel...

anderzijds heb ik al een belgische topper zien fetsen..
en nog niet de helft van de te overbruggen afstand werd gehaald ..
de tegenspeler liet aan de ref verstaan...miss...
en deze zei...géén miss want er zijn snookers nodig..???
de ref was waarschijnlijk onder de indruk van de topper...die geen krimp gaf..
en de miss werd dan ook niet gegeven!
na de match sprak ik de ref daarover aan...en kreeg als antwoord..aan tafel ben ik de baas...einde dicussie!

spelers maken fouten...refs maken fouten...en het blijft een spel!

grts,

koen.

loteling

Postby loteling » 16 Sep 2007, 21:45

De miss is tot op heden een noodzakelijk kwaad. Als je die regel weg neemt ga je daar mijn insziens meer last van hebben dan wanneer hij toegepast wordt...

FrenzY ..
wegens bijna gelijktijdige posting...
Volledig mee eens....

ook voor de recreant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

grts,

koen

zaitchik
Club: De Komma

Postby zaitchik » 28 Sep 2007, 13:06

BrunoC heeft nog een heel oud boekske als em zegt dat het reglement duidelijk stelt dat je de miss-regel moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler.
Of heeft em zijn boekske van onze tutor Franz Meszaros gekregen?
In het Duits reglement staat er inderdaad nog altijd (na zo veel jaren) dat ge de capaciteit van de speler moet incalculeren !!!
PLezant jong, zo'n matchke met ne pruts Zwitser of Oostenrijker ...

loteling

Postby loteling » 28 Sep 2007, 16:28

hé zaitcik...

een greep uit de laatste officiele regels...

14. Foul and a Miss
The striker shall, to the best of his ability, endeavour to hit the ball on. If the referee considers the Rule infringed, he shall call FOUL AND A MISS unless only the Black remains on the table, or a situation exists where it is impossible to hit the ball on. In the latter case it must be assumed the striker is attempting to hit the ball on provided that he plays, directly or indirectly, in the direction of the ball on with sufficient strength, in the referee’s opinion, to have reached the ball on but the obstructing ball or balls.

na te lezen op..

http://www.globalsnookercentre.co.uk/files/EBSA/EBSRA/EBSRArules.htm

en BrunoC heeft wel gelijk!

grts,

koen.

zaitchik
Club: De Komma

Postby zaitchik » 29 Sep 2007, 07:08

Met "best of his abilility" wordt hier bedoeld dat em zijn uiterste best moet doen om de ball on te raken. En dat is net het heikele punt van de miss rule : ge kunt ni in iemand zijn koppeke, schouder of arm kijken om te zien of em wel degelijk zijn uiterste best heeft gedaan !!!
En er staat ook duidelijk "if the referee considers the rule infringed ..."
Er staat dus niet (meer) dat je de miss rule moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler, er staat dat de speler zijn uiterste best moet doen. Dat is wel iets anders, he
Dus BrunoC heeft mijn inzien geen gelijk

Het vermogen van de speler werd vroeger uiteen getrokken in twee : profs en amateurs, en dat stond destijds ook zo letterlijk beschreven, wat wilde zeggen dat je als ref 2 spelers die in dezelfde match tegenover mekaar stonden voor eenzelfde situatie en stoot anders kon/moest beoordelen.

In de nieuwste versies (toch al enkele jaren) is deze opslitsing weggewerkt, behalve in de oranje versie van het Duitstalige reglement, waarmee ze ginder nog altijd duchtig nieuwe refs opleiden.
Ge kunt deze ook terugvinden op globalsnookercentre

cue-action
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Postby cue-action » 29 Sep 2007, 08:26

Volgens mij kan je "best of his ability" ook interpreteren als "het beste van zijn kunnen" (wel ZIJN kunnen, niet van de (on)mogelijkheid om uit een snooker te geraken), dus van zijn kwaliteit van speler (recreant - gevorderde - prof).

Uiteraard vinden we de meeste discussies voor de miss in een match waar er geen scheidsrechter aanwezig is. Ik denk dat de meeste spelers zich sowieso neerleggen bij een scheidsrechterlijke beslissing, en niet echt beginnen te discuteren over wel/geen miss, althans dit is mijn (jarenlange) ervaring.

C-A.

Cueball
Highest Break: 52

Postby Cueball » 19 Nov 2007, 14:53

BrunoC wrote:Wat de miss-regel betreft is men blijkbaar heel streng in vlaams-brabant :? was er zaterdag voor het open tornooi in Acro en was dus echt pissed-off van de naar mijn mening veel te strenge toepassing van deze regel.
Het reglement stelt duidelijk dat je die regel moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler.Het ging hem om een B-tornooi(!!!),ikzelf speel in 2de en vind mezelf een middelmatige speler :shock: lag gesnookerd op 10cm van de bovenkant van de tafel achter een kleur en de rode lag in de buurt van de andere korte band met nog een andere kleur ervoor,2 "prof-missen" op gekregen en dan de rode afgelegd... moest enorm veel effekt zetten om de kleuren te vermijden en deed meer dan mijn best maar blijkbaar niet genoeg voor het vlaams-brabantse niveau...
Op de BBC zie je voor alles een miss maar deze zijn immers profs,het is hun beroep!!!
Ach ja,had me er niet mogen over opwinden anders had ik die match kunnen winnen :roll:
Vind persoonlijk wel dat men daar in oost-vlaanderen meer realistisch over is...
..."interpretatie" van het reglement is niet voor elke provincie hetzelfde blijkbaar :( :( :(

ps; dit staat los van het tornooi,organisatie,tafels enzo viel niks op aan te merken en had misschien niet zo mogen reageren maar die miss zal nog meer mensen blijven irriteren

als de speler swerf (of hoe schrijft ge dat) gebruikt en het is ernaast zoeizo een miss.of da nu voor een speler uit 3de ere of 8ste is!!!!!!
zo staat het in de regels.en van het te beoordleen naar kunne van de speler heb ik nog nooit gehoord.

Cueball

Postby Cueball » 19 Nov 2007, 14:57

Cueball wrote:
BrunoC wrote:Wat de miss-regel betreft is men blijkbaar heel streng in vlaams-brabant :? was er zaterdag voor het open tornooi in Acro en was dus echt pissed-off van de naar mijn mening veel te strenge toepassing van deze regel.

als de speler swerf (of hoe schrijft ge dat) gebruikt en het is ernaast zoeizo een miss.of da nu voor een speler uit 3de ere of 8ste is!!!!!!
zo staat het in de regels.en van het te beoordleen naar kunne van de speler heb ik nog nooit gehoord.

ps: gij vind uzelf een middelmatige speler.
ikzelf speel in 1ste (waar ik 71% van de frames win) maar in competitie lukt het mij niet om een break boven de 60 te maken.op training is mijn hoogste 105 en vrijdag heb ik er nog is ne 74 ingeramd.
en uw hoogste break is 72 in competitie dus zo een middelmatige speler zult ge wel niet zijn he.
ik vind de mss iets dat er moet zijn.
stel dat men dit afschaft en je ligt snooker kun je uitrekenen dat je de aanspeelbal toch mist en met wit lekker vanachter kunt komen liggen.

Cueball

Postby Cueball » 19 Nov 2007, 14:59

loteling wrote:de miss
...ten eerste is het de ref die beslist...als je snooker ligt tenminste...

bij een niet-snooker is de regel héél duidelijk!

en anders inderdaad.... Het reglement stelt duidelijk dat je die regel moet toepassen volgens de mogelijkheden van de speler.
en daar wringt het schoentje... als je zonder ref speelt kan je soms nog een speler zeggen dat je de bal-on wel degelijk had willen raken..en er zo onderuit kan komen.

een ref kan onmogelijk weten na enkele strokes wat je wel en niet kan..en mag de tegenspeler niet bevoor of benadelen.
hij (zij) kan zich wel baseren op je hoogst vermelde breaks.. in jullie geval toch niet ZO weinig...

als je in staat bent een break van boven de 60 te spelen zal je wel weten waar je mee bezig bent..maar dan nog hangt het wel degelijk af van de situatie op de tafel...

anderzijds heb ik al een belgische topper zien fetsen..
en nog niet de helft van de te overbruggen afstand werd gehaald ..
de tegenspeler liet aan de ref verstaan...miss...
en deze zei...géén miss want er zijn snookers nodig..???
de ref was waarschijnlijk onder de indruk van de topper...die geen krimp gaf..
en de miss werd dan ook niet gegeven!
na de match sprak ik de ref daarover aan...en kreeg als antwoord..aan tafel ben ik de baas...einde dicussie!

spelers maken fouten...refs maken fouten...en het blijft een spel!

grts,

koen.

Als er snookers nodig zijn kun je toch idd geen miss roepen.

loteling

Postby loteling » 19 Nov 2007, 16:39

wat zegt regel 14 c.i.van sectie 3 dan ??

Cueball

Postby Cueball » 21 Nov 2007, 09:53

loteling wrote:wat zegt regel 14 c.i.van sectie 3 dan ??

Kzou het ni weten :lol:

Maar bv ik speel tegen jou en ik heb snookers nodig.jij legt een snooker en ik speel ernaast.Dus geen miss want ik heb snookers nodig.
juist of niet.

Bungda
Highest Break: 92

Postby Bungda » 21 Nov 2007, 12:05

Het blijft dan nog een noodzaak dat jij een goede poging doet.
Als je zo bv een schot doet dat duidelijk de poging er niet was om hem te raken , dan zal de ref u een miss mogen geven ongeacht snookers nodig of niet.
Daniel

CueBoy
Highest Break: -1

Postby CueBoy » 21 Nov 2007, 12:33

Is een "swerf shot" echt altijd een miss ?
Ik dacht het niet (alweer als de poging goed genoeg is)

Bungda
Highest Break: 92

Postby Bungda » 21 Nov 2007, 14:34

Als een swerf is niet altijd een miss, als het echt de enige beste oplossing is dan zal je daar niet altijd een miss opkrijgen als je faalt.
Als er een simpelere mogelijkheid is dan wel natturlijk.
Daniel

loteling

Postby loteling » 21 Nov 2007, 18:28

leuke discussie !!

14. Foul and a Miss
De striker moet naar beste kunnen proberen om een ball on te raken. Als de scheidsrechter meent dat deze regel overtreden wordt, zal hij "foul and a miss" aankondigen, behalve wanneer alleen de zwarte bal nog op de tafel is, of in een situatie waarin het onmogelijk is om een ball on te raken. In het laatste geval moet de scheidsrechter beoordelen of de striker probeert een ball on te raken, met dien verstande dat hij speelt in de richting van een ball on, direct of indirect en met voldoende snelheid om de afstand naar de ball on te overbruggen wanneer er geen ballen niet on in de weg hadden gelegen.

C)Nadat een miss is aangekondigd, zoals beschreven in paragraaf (b) van deze regel, terwijl er een vrije doorgang was van de cue-ball, in een rechte lijn naar een bal die on was of on had kunnen zijn, zodanig dat een "centraal, vol balcontact" mogelijk was, zal:

i.)als vanuit dezelfde positie bij een stroke wederom geen ball on geraakt wordt, opnieuw een foul and a miss aangekondigd worden, ongeacht het verschil in punten,

grts,

koen.

Return to “Archief Vlaams-Brabant”