free ball vraag

galaxie1999
Posts: 8
Joined: 24 Aug 2006, 19:00
Highest Break: 27

free ball vraag

Postby galaxie1999 » 05 Sep 2006, 18:37

Hey collega's, een vraagje: wanneer je een free ball speelt en je speelt deze komt toevallig - echt waar - snooker te liggen, is deze snooker dan geldig of niet? Ik weet - indien je deze bewust snooker legt - dat de tegenstrever strafpunten krijgt.
Alsook deze vraag: hoeveel pogingen mag je doen indien je tegenstrever de bal snooker gelegd heeft? Op de WK zie je soms dat deze verschillende keren moet, op de pc game is het na de 3e keer verlies je het spel en op andere momenten krijg je 3 beurten, waarna de tegenspeler verder kan spelen. Thx, G

User avatar
Mitu
Posts: 927
Joined: 29 May 2005, 16:14
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters
Location: Bertem

Postby Mitu » 06 Sep 2006, 02:33

Snooker leggen achter de free ball is altijd fout. Ook al gebeurt het toevallig. In het meerendeel van de gevallen is het toevallig. Ik ken niemand die dat betreffende reglement niet kent. En niet uw tegenstrever krijgt strafpunten, maar jijzelf.

Op een snooker bestaat er geen maximum aantal pogingen (vermoed ik). De miss vervalt op het moment dat je (logisch ook) de object ball raakt, of wanneer de referee de poging meer dan behoorlijk vindt en je gewoon een fout aanrekent. De miss stopt ook wanneer je op een onoverbrugbare achterstand of (in het geval jij de snooker gelegd hebt) voorsprong komt te staan. Het gebruik van de miss is wel afhankelijk van het niveau waarop je speelt.


Officiële referees: verbeter mij indien nodig! :D

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 06 Sep 2006, 07:39

Theoretisch gezien hangt de miss niet af van je niveau : het is namelijk altijd de interpretatie van je poging door de scheidsrechter. Het kan zijn dat je als scheids een match moet fluiten tussen 2 spelers die je niet kent, dan kan je ook niet weten wat voor een niveau ze hebben.

Als je trouwens een ball on rechtstreeks kan raken, is de regel dat je zowiezo altijd een miss aangesmeerd krijgt.

De scheidsrechter zal altijd een 'sportieve' beslissing nemen en het is zijn taak om daarin geen van de spelers te bevoor- of te benadelen. Uiteraard is het zoals in elke sport een momentopname en moet een scheidsrechter in een fractie van enkele seconden zijn beslissing nemen. Wij zijn natuurlijk ook maar mensen, en zoals iedereen weet is "missen" menselijk.

Opeenvolgende missen is natuurlijk ongelimiteerd : momenteel staat het record op naam van Mark King met 11 stuks (als ik me dat nog goed herriner).

Zelfs als het zo is dat 1 v/d spelers (een) snooker(s) nodig heeft, dannog kan de scheidsrechter een miss geven (hoofdstuk 3 - regel 14b) en dat is door heel weinig spelers geweten. Dat is natuurlijk theorie, want een speler gaat zichzelf niet bewust extra straffen door geen goeie poging te doen als hij al snookers nodig heeft, dus meestal volgt er geen miss.

Indy
Posts: 13
Joined: 19 May 2005, 08:19
Highest Break: -1
Location: Liedekerke

Postby Indy » 06 Sep 2006, 08:30

Mitu wrote:Snooker leggen achter de free ball is altijd fout.


Ik ben geen officiële referee, maar ik denk dat ge hierbij toch een puntje over het hoofd ziet. Een snooker leggen achter de free ball is altijd fout, BEHALVE wanneer enkel roos en zwart nog op tafel liggen.
Ook ik mag natuurlijk verbeterd worden indien dit nodig zou blijken :wink:

VJ
Posts: 13
Joined: 21 Apr 2006, 11:13
Belgium Ranking: 65
Highest Break: 42
Club: De Leug

Postby VJ » 06 Sep 2006, 09:42

Indy heeft gelijk,

indien enkel roos en zwart op tafel nog liggen mag er bij een free ball, snooker gelegd worden achter de zwarte...

User avatar
Mitu
Posts: 927
Joined: 29 May 2005, 16:14
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters
Location: Bertem

Postby Mitu » 06 Sep 2006, 13:32

Indy wrote:
Mitu wrote:Snooker leggen achter de free ball is altijd fout.


Ik ben geen officiële referee, maar ik denk dat ge hierbij toch een puntje over het hoofd ziet. Een snooker leggen achter de free ball is altijd fout, BEHALVE wanneer enkel roos en zwart nog op tafel liggen.
Ook ik mag natuurlijk verbeterd worden indien dit nodig zou blijken :wink:

:D

The Cannibal
Posts: 85
Joined: 05 Mar 2006, 11:57
Highest Break: -1

Postby The Cannibal » 06 Sep 2006, 20:36

En wat als het volgende gebeurt:

Ge hebt ne free ball op geel. Ge neemt groen, pot die, groen komt terug op tafel en ge ligt dan snooker op geel achter groen. In dit geval lig je dus zelf en niet je tegenstander snooker achter de free ball.
Volgens mij is dat nog een uitzondering waarbij ge wel ne snooker moogt leggen achter ne free ball.... :roll:

VJ
Posts: 13
Joined: 21 Apr 2006, 11:13
Belgium Ranking: 65
Highest Break: 42
Club: De Leug

Postby VJ » 06 Sep 2006, 22:02

Dit is niet echt een uitzondering. Als je jezelf snooker legt, dan is dat je eigen fout, maar het heeft niets te maken met een snooker leggen achter een free ball, aangezien je de groene gepot hebt, komt deze terug op tafel en is dan niet meer de free ball, maar gewoon de groene bal. + het feit is dat je zelf nog aan de beurt bent, dus je hebt geen snooker gelegd voor de tegenstande achter de free ball, aangezien het nog aan jezelf is om het volgende shot te spelen. De situatie die je nu aanhaalt is dezelfde als wanneer je de gele bal zou potten en je jezelf snooker zou leggen achter de bruine ofzo zodat je gesnookerd ligt op de groene...

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 07 Sep 2006, 07:07

VJ heeft gelijk : als je de free ball (groen in dit geval) gepot hebt, dan is geel gewoon de volgende bal on en als je daarop dan gesnookerd ligt is dat je eigen domme fout !

Bijkomende teaser misschien : als je in voorgaand geval groen als free ball neemt en je pot zowel groen (dus de free ball) én geel (de bal on), hoe zit het dan ? Uiteraard heb je groen als eerste geraakt.

User avatar
cue-action
Posts: 357
Joined: 19 May 2005, 14:21
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Postby cue-action » 07 Sep 2006, 07:31

Volgens mij (ben geen referee) telt dit voor 4 punten (zoals 2 rode ballen binnenspelen 2 punten geeft). En ik denk dat enkel groen terug op tafel komt.

Dit is wel voer voor de specialisten :idea:

VJ
Posts: 13
Joined: 21 Apr 2006, 11:13
Belgium Ranking: 65
Highest Break: 42
Club: De Leug

Postby VJ » 07 Sep 2006, 08:27

Bij het potten van groen en geel, blijft geel (de bal on), uiteraard van tafel opdat hij gepot is als de bal on. Groen (free ball) wordt herspot. MAAR, het aantal punten met dit shot is 2.

Indien de situatie dat er nog rode ballen liggen, en een free ball wordt toegekend en je neemt groen als free ball en hierbij pot je de groene bal en 1 of meerdere rode ballen, dan krijg je voor elke correct gepotte bal (de groen en elke rode bal) 1 punt.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 08 Sep 2006, 06:35

Goed opgelet in de les VJ ... :wink:

En we gaan verder en houden voorgaande in ons achterhoofd : welke 2 kleuren kan je dan 3x na elkaar potten en hoe gaat dat dan ?

VJ
Posts: 13
Joined: 21 Apr 2006, 11:13
Belgium Ranking: 65
Highest Break: 42
Club: De Leug

Postby VJ » 08 Sep 2006, 09:06

De gele bal

Alle kleuren liggen nog op tafel en 1 rode bal ook. De tegenstander maakt een fout en laat een snooker achter, bijvb. de laatste rode bal die achter de gele ligt. Je nomineert geel als free ball en pot zowel geel (1e maal) als de laatste rode. Geel komt terug op tafel omdat hij gepot werd als free ball rode. Het is nu aan een kleur op gepot te worden aangezien de gele free ball telde als rode. (De break staat op 2 punten omdat geel als een rode bal telt en dus de rode die gepot werd ook meetelt). Je neemt geel als kleur (2e maal) en die komt terug op tafel. Alle rode ballen zijn weggepot en het is dus aan geel (3e maal) als eerste van de kleuren om gepot te worden.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 08 Sep 2006, 18:55

Goed zo .... :wink:

Maar welk is dan die 2e kleur die je 3x kan potten na elkaar ?

VJ
Posts: 13
Joined: 21 Apr 2006, 11:13
Belgium Ranking: 65
Highest Break: 42
Club: De Leug

Postby VJ » 08 Sep 2006, 19:00

zwart :wink:

erwin147
Posts: 7
Joined: 27 Oct 2006, 19:04

Postby erwin147 » 27 Oct 2006, 20:11

GeertV wrote:Goed zo .... :wink:

Maar welk is dan die 2e kleur die je 3x kan potten na elkaar ?

Rood, als het binnen dezelfde stoot is :wink:

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 28 Oct 2006, 06:31

de vraag bedoelde 3 kleuren in 3 opeenvolgende shots en het zijn geel en zwart. Geel werd reeds uitgelegd; voor zwart :
--> enkel roze en zwart nog op tafel en speler heeft free ball (staat 13 ptn achter), hij nomineert zwart en pot zowel zwart als roze. Enkel de 6 ptn. van de roze tellen en zwart komt terug op zijn spot. Speler pot zwart en komt daardoor gelijk, dus respotted black en die pot hij ook.


Return to “Archief Vlaams-Brabant”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 0 guests