Al de Vlaams-Brabantse boetes, wel de moeite?

luchtzak
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich

Al de Vlaams-Brabantse boetes, wel de moeite?

Postby luchtzak » 01 Jun 2005, 13:41

Hallo,

op mijn 14 jaar maakte ik voor de eerste keer kennis met interclub snooker in de provincie Vlaams-Brabant, toen nog bij Kirvin Snookerclub te Mechelen. Na een heroische 5-0 achterstand tegen Bibber kon ik in mijn eerste wedstrijd 1 frame winnen op de zwarte en dus laatste bal. Iedereen van onze ploeg blij: weliswaar een 5-1 verlies maar toch niet met een 6-0 de boot ingegaan ;-)

Na mijn studies ben ik opnieuw in de competitie gestart, deze keer in snookerclub Snooker One te Zemst (vroeger de Michel Preud'Homme), jaar na jaar werden er minder ploegen ingeschreven tot onze ploeg als enige overbleef. Toen we de torenhoge boetes van het vorig jaar nog moesten betalen (wedstrijdblad niet op tijd ingediend, etc...) uit noodzaak ook gestopt.

Tegenwoordig speel ik terug met veel plezier competitie in de provincie Antwerpen, ik heb zeer onregelmatige uren en het kan gebeuren dat een wedstrijd moet uitgesteld worden of vervroegd. Na overleg met de andere ploeg en een klein mailtje, sms-je of telefoontje naar onze voorzitter is dit allemaal geen enkel probleem. Ook als een andere ploeg ons verwittigd om een wedstrijd uit te stellen is dit geen enkel probleem.

Kan er geen standaardreglement op nationaal vlak worden uitgedokterd zodat in elke regio het snookerplezier primeert boven de angst om een boete te riskeren voor een uitgestelde wedstrijd of een niet correct ingevuld wedstrijdblad?

Indy
Highest Break: -1

Postby Indy » 01 Jun 2005, 15:54

Voor mij hoeft dit niet. Iedereen weet aan het begin van het seizoen wat hem te doen staat, en als ge u niet aan de regels kunt houden, dan wordt ge beboet. Dit lijkt mij volstrekt normaal.
Wat het uitstellen van de matchen betreft: ik weet graag wanneer ik mijn match gespeeld heb, wat de andere ploegen in mijn reeks gedaan hebben, en als iedereen te pas en te onpas matchen begint uit te stellen, dan gaat die spanning elke dinsdagmorgen verloren :wink:
En het is niet omdat er die regels zijn, dat ik geen snookerplezier heb zenne, integendeel :twisted:

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Postby Mitu » 02 Jun 2005, 00:40

Indy wrote:Voor mij hoeft dit niet. Iedereen weet aan het begin van het seizoen wat hem te doen staat, en als ge u niet aan de regels kunt houden, dan wordt ge beboet. Dit lijkt mij volstrekt normaal.
Wat het uitstellen van de matchen betreft: ik weet graag wanneer ik mijn match gespeeld heb, wat de andere ploegen in mijn reeks gedaan hebben, en als iedereen te pas en te onpas matchen begint uit te stellen, dan gaat die spanning elke dinsdagmorgen verloren :wink:
En het is niet omdat er die regels zijn, dat ik geen snookerplezier heb zenne, integendeel :twisted:

²

luchtzak

Postby luchtzak » 02 Jun 2005, 00:48

Indy wrote:Wat het uitstellen van de matchen betreft: ik weet graag wanneer ik mijn match gespeeld heb, wat de andere ploegen in mijn reeks gedaan hebben, en als iedereen te pas en te onpas matchen begint uit te stellen, dan gaat die spanning elke dinsdagmorgen verloren :wink:

Dus als iemand een wedstrijd door een ziekte, ongeval of overlijden wenst uit te stellen dan wil je dit niet? En als je nu zelf door ziekte, ongeval of een overlijden in de familie die wedstrijd wil uitgesteld zien?

Mitu wrote:²

Wat voor een antwoord is dit? ;)

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Postby Mitu » 02 Jun 2005, 01:00

luchtzak wrote:
Dus als iemand een wedstrijd door een ziekte, ongeval of overlijden wenst uit te stellen dan wil je dit niet? En als je nu zelf door ziekte, ongeval of een overlijden in de familie die wedstrijd wil uitgesteld zien?

Dat zijn uitzonderingen. Maar nogmaals, dan moet je maar zien dat je met meer dan 3 in je ploeg zit, of kan rekenen op een vliegende reserve. Het klinkt misschien byzonder cru, maar daarop moet je dan voorzien zijn, imho.

En nogmaals, die boetes komen heus niet door het uitstellen van wedstrijden. In Brabant zijn er ettelijke manieren waarop je je uitslag kan kenbaar maken (mail, sms, fax, telefoon, tamtam, rooksignalen), dus excuses zijn in feite niet van tel. Als je het zelf nalaat één van deze manieren toe te passen, dan heeft de bond het recht om je daarop te wijzen en een boete op te leggen. Daarbij, die boetes dienen als waarschuwing dat het niet meer zou gebeuren. Dan vind ik het bijzonder flauw om VSF met de vinger te wijzen.

luchtzak wrote:
Mitu wrote:²

Wat voor een antwoord is dit? ;)

Dat ik het volledig eens ben met Indy :P

Indy
Highest Break: -1

Postby Indy » 02 Jun 2005, 08:24

En zelfs al zijt ge maar met twee en vindt ge geen VR, dan nog krijg je geen boete. Dus het enige moment waarop je een boete krijgt is als er maar één of geen speler komt opdagen. Ik denk niet dat dat overdreven streng is.

bubuke
Highest Break: 42
Club: Play Snooker

Postby bubuke » 03 Jun 2005, 17:16

Bedankt Mitu en Indy.

Aangezien onze spelers de reglementen even goed als wij kennen, staan wij niet toe om een match uit te stellen. Een wedstrijd vervroegen kan wel, zolang het bestuur en de tegenspelers akkoord zijn. Dit jaar heeft Brabant geen enkele vervroeging van een wedstrijd tegen gehouden. Er werden zeker een 50-tal wedstrijden vervroegd in 2004-2005.

Zo streng zijn we nu ook weer niet. Hadden we dit niet toegelaten, dan had 1 bepaalde club een groot probleem.

luchtzak

Postby luchtzak » 03 Jun 2005, 17:20

Ok, dan neem ik mijn woorden terug ;-) Blijkt dat de snookeromstandigheden in Vlaams-Brabant verbeterd zijn de laatste jaren!

P.S.: hoeveel actieve leden telt regio Vlaams-Brabant?

bubuke
Highest Break: 42
Club: Play Snooker

Postby bubuke » 03 Jun 2005, 17:24

515 actieve leden. Sinds de overname van de Frits zijn we met ongeveer 100 leden gestegen. En hebben een 30-tal jeugdspelers dankzij een goed jeugdbeleid in Josan (Ternat) en Embassy (Tervuren)

Pirre
Highest Break: 79

Postby Pirre » 03 Jun 2005, 23:02

bubuke wrote:Zo streng zijn we nu ook weer niet. Hadden we dit niet toegelaten, dan had 1 bepaalde club een groot probleem.

Indeed :wink: , onze club heeft zowat al zijn thuismatchen vervroegd.

Het regionaal bestuur heeft hier omtrent geen enkel probleem gehad.

Integendeel, als er al eens onenigheid was hebben ze ons met raad en daad bijgestaan ! :D

Uiteraard konden we deze wedstrijden niet vervroegen zonder de medewerking van de andere ploegen in de desbetreffende reeksen.

Gelukkig draagt 90% van de leden sportiviteit hoog in het vaandel en hebben we ook hier (uitzonderingen waren er uiteraard :evil: ) geen problemen gehad.

pevsteen
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 87

Postby pevsteen » 24 Sep 2005, 09:18

het blijft natuurlijk wel een hobby. Als ze beginnen met voor alles en nog wat boetes uit te delen dan is de lol er snel af.

Gelukkig is dit in A'pen bijna niet het geval.
Elke week kan ik wel enkele boetes verzinnen, geen gepaste schoenen, pas niet bij, blad niet 100% correct...

Peter

Return to “Archief Vlaams-Brabant”