Open brief aan het bestuur

Interclub, rankings, tornooien, algemene informatie | Provincie Oost-Vlaanderen
FrenzY
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Open brief aan het bestuur

Postby FrenzY » 22 Oct 2012, 08:17

Geachte bestuursleden,

Sta mij toe even een eenvoudige rekensom te maken:

Puur hypotetisch gegeven:
Men neme drie A-spelers.
Speler 1 speelt enkel interclub en haalt na 30 speelweken een gemiddelde van 5 frames op 6. Hiervoor krijgt hij 300 punten (30 x 5 x 2)
Speler 2 speelt 3 van de 4 gewestelijke rankings en wint deze alle drie. Hij krijgt hiervoor 540 punten (3 x 180).
Speler 3 tenslotte speelt alle 4 de rankingtornooien en wint hierin geen enkele match noch frame. Hiervoor krijgt hij 580 punten (4 x 145) en is op papier de beste speler van de drie.

Deelnemen is duidelijk belangrijker dan winnen...
Cijfers zeggen ongetwijfeld niet alles, maar ik denk niet dat ik de enige ben die hier toch enigszins bedenkingen rond heeft...

Met vriendelijke groeten,

Kevin Meiresonne

the_nugget
Club: Evergreen

Re: Open brief aan het bestuur

Postby the_nugget » 22 Oct 2012, 11:15

Kevin heeft zeker een punt.

Ben absoluut voorstander van het samenvoegen van zowel interclub- als tornooipunten.
Maar één of twee tornooien niet kunnen meedoen heeft echt drastische gevolgen voor je klassement.
Als ik me niet vergis konden spelers die enkel interclub speelden zich nog plaatsen voor een Provinciaal of Belgisch Kampioenschap zonder tornooien mee te spelen als ze een hoog gemiddelde haalden.

Op zoek naar de gulden middenweg...

FrenzY

Postby FrenzY » 22 Oct 2012, 13:01

the_nugget wrote:Als ik me niet vergis konden spelers die enkel interclub speelden zich nog plaatsen voor een Provinciaal of Belgisch Kampioenschap zonder tornooien mee te spelen als ze een hoog gemiddelde haalden.

Nu is het omgekeerde waar: als je niet al je rankings meedoet kan je je nooit plaatsen voor BK of PK.
Persoonlijk vind ik het twee totaal verschillende competities, en begrijp ik niet goed waarom dat in 1 klassement moet gestoken worden.
Elk klassement apart zal veel representatiever zijn en maakt de selecties voor BK of PK veel logischer en eerlijker.

the_nugget
Club: Evergreen

Postby the_nugget » 22 Oct 2012, 17:57

We hebben wel gezien dat met aparte klassementen de opkomst voor de tornooien erbarmelijk was.
Veel te veel spelers die gewoon niet gemotiveerd waren om toen mee te doen.
Ligt misschien ook aan het feit dat er nooit al te duidelijk gecommuniceerd werd.

Nu trok de eerste ranking toch weer een bemoedigend aantal spelers...

FrenzY

Postby FrenzY » 22 Oct 2012, 22:02

De nummer 1 reden waarom er geen opkomst was vorige jaren ligt helemaal niet aan het feit dat de klassementen gesplitst waren, dat mag u gerust van mij aannemen ;)

fubar
Belgium Ranking: 9999
Highest Break: 67
Club: SC de pomerans, Lochristi

Postby fubar » 23 Oct 2012, 10:54

FrenzY wrote:De nummer 1 reden waarom er geen opkomst was vorige jaren ligt helemaal niet aan het feit dat de klassementen gesplitst waren, dat mag u gerust van mij aannemen ;)

Dat zou ik nog niet luidkeels durven roepen. Je laat uitschijnen dat het enkel aan het feit lag dat er te veel in Eeklo gespeeld werden het hoofdprobleem zou zijn....
Dat is volgens mij één van de redenen.

Naar mijn bescheiden mening zijn dit enkele redenen (niet limitatief):
- de opsplitsing van de punten
- het ontbreken van een C-reeks ('mindere goden' moeten dan tegen spelers van 1e uitkomen... not funny!) / uiteraard navenant aan het lage inschrijvingsaantal
- te veel op dezelfde locatie
- op het einde van het seizoen was de rit gereden, de punten lagen vast, de rangschikking ook, dus : waarom zou ik nog moeite doen
- .....

Ik denk dat ze nu toch weer op het goede spoor zitten, gezien de opkomst :?:

FrenzY

Postby FrenzY » 23 Oct 2012, 12:09

fubar wrote:Je laat uitschijnen dat het enkel aan het feit lag dat er te veel in Eeklo gespeeld werden het hoofdprobleem zou zijn....

Die conclusie heb jij zelf gemaakt...
En ik beweer zeker niet dat er maar 1 reden is.

fubar
Belgium Ranking: 9999
Highest Break: 67
Club: SC de pomerans, Lochristi

Postby fubar » 24 Oct 2012, 10:49

FrenzY wrote:
fubar wrote:Je laat uitschijnen dat het enkel aan het feit lag dat er te veel in Eeklo gespeeld werden het hoofdprobleem zou zijn....

Die conclusie heb jij zelf gemaakt...
En ik beweer zeker niet dat er maar 1 reden is.

juist FrenzY, ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen daden. :lol:
als jij het zo niet bedoeld had, dan heb ik dat verkeerdelijk geconcludeerd !

maar... wat bedoelde je dan wel? :shock:

FrenzY

Postby FrenzY » 25 Oct 2012, 08:17

Ok, ik zal antwoorden op uw vraag, maar we zijn eigenlijk over iets helemaal ander bezig dan het punt dat ik probeerde te maken in de eerste post :-)

Dit zijn enkele van de mogelijke oorzaken voor de lage opkomst van vorige jaren:
- altijd in dezelfde zaal
- altijd in Eeklo, allesbehalve centraal gelegen en een verre verplaatsing voor velen
- let's face it: de kwaliteit van de tafels was ondermaats. Maar chapeau voor de uitbaters: vorige week geweest en alles was tip top in orde (althans toch zeker op de interclub tafels), dat mag ook eens gezegd worden!
- de tornooileiding: meegemaakt dat ons jonge gasten (die om 10u moesten starten met hun wedstrijd) voor een gesloten deur stonden, en dat de zaal pas om 10u openging, en de tafels nog niet eens geborsteld werden. Of je nu A, B of C bent: op een tornooi verdient iedere speler gelijk materiaal.

Nu om terug op de oorspronkelijk post te komen: wat ik enkel en alleen maar wil aanduiden is dat de puntentelling voor tornooien vs interclub totaal scheef zit.
Deelname aan een tornooi (min 145 ptn) komt overeen met 72 :!: interclubframes wínnen!

Ik wil er ook aan helpen herinneren dat in de "hoogdagen" van het oostvlaams snooker ook maar 1 samengesteld klassement was voor interclub en tornooien, maar dat je toen voor tornooiwínst iets van een 90 punten kreeg als ik me niet vergis. Nu is dat het dubbel.

FrenzY

Postby FrenzY » 26 Oct 2012, 09:30

Hieronder het officieel antwoord van de bond. Bij deze dank ik hen alvast voor hun antwoord en motivering.
Zelf heb ik hier niet echt dezelfde visie op, maar ik begrijp hun standpunt enigzins wel :)
BONDSBERICHT 2
Antwoord op open brief Kevin Meiresonne

Beste,

Het bestuur wil u bedanken voor de kritiek. Elke vorm van opbouwende kritiek is goed om het beleid in vraag te stellen en eventueel bij te stellen. Wij kunnen u dan ook verzekeren dat uw open brief intern uitvoerig werd besproken.

Tevens is het ook de taak van het bestuur om het gevoerde beleid te verdedigen.
Vorig jaar werden de punten gesplitst, waardoor voor sommige spelers de nadruk vooral op de interclub kwam te liggen. Dit was ook één van de redenen voor de magere tornooiopkomst vorig jaar. Toegegeven, er lagen wel meerdere redenen aan de basis van dit probleem.
De resultaten van de gevoerde enquête door het bestuur toonden aan dat meer dan 2 op 3 spelers die de enquête hebben ingevuld opnieuw naar een individueel klassement wilden dat zowel de interclub- als de tornooiprestaties bevatten. Het bestuur heeft deze vraag gevolgd en daarom is vandaag het individueel klassement gebaseerd op regelmatigheid in de prestaties van de speler, zowel in de interclub als op de tornooien.

Om dieper in te gaan op uw gestelde hypotheses.
Speler 1 die alleen de interclub speelt en hierin een fantastisch resultaat behaalt, heeft aan geen enkel van de gewestelijke rankingtornooien deelgenomen. Dus dan ziet het bestuur niet in waarom hij nu wel een tornooi wil spelen, zelf al is het een BK.
De speler die drie van de vier rankingtornooien wint, neemt ook maar deel aan drie van de vier tornooien. Aangezien punten worden toegekend op basis van regelmatigheid zou hij door loutere deelname aan het vierde rankingtornooi genoeg punten verzameld hebben om zijn deelname aan het BK kunnen veiligstellen.
Speler 3 neemt aan alle rankingtornooien deel en wint in geen enkel tornooi een match of frame. Op basis van regelmatigheid verdient deze speler dus inderdaad het meeste punten. Deze inzet en betrokkenheid levert hem dus een ticket voor het BK op.

Als je dan nog enkele rekensommetjes maakt, dan kom je tot de volgende resultaten. Speler 1 kan zich plaatsen voor het BK door simpelweg deel te nemen aan de tornooien. Speler 2 kan zich plaatsen door gewoonweg deel te nemen aan alle rankingtornooien. Dit is precies wat men bedoeld met een klassement gebaseerd op regelmatigheid en dat is ook de richting die het bestuur uit wil gaan.

Met vriendelijke groeten,
VSF Oost-Vlaanderen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Oost-Vlaanderen”