Nationale ranking 1 - Juniors

sebastiaanvermeylen
Highest Break: 118
Club: playball

Nationale ranking 1 - Juniors

Postby sebastiaanvermeylen » 23 Oct 2011, 15:59

Beste,

Voel u niet te aangesproken als u deze mail van mij ontvangt. Ik probeer iedereen waarvan ik denk dat hij op de hoogte dient (en wil) te zijn, aan te schrijven.
Ik hoop alleen dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor hetgeen ik hieronder schrijf, hun verantwoordelijkheid ook zullen opnemen.

... Graag zou ik bij deze mijn ongenoegen uiten over de gang van zaken tijdens de nationale ranking junioren (De Leug).
De sfeer waarin deze door is moeten gaan, is onder alle niveau!

Nog tijdens het afwerken van de poulewedstrijden werden er reeds tafels verhuurd aan recreanten.
Ik betreur het ten zeerste dat het onmogelijk blijkt om een overeenkomst te treffen met de organiserende club, om de zaak een dag ter beschikking van de nationale ranking te stellen. Het gaat hier dan ook wel degelijk om de 'jeugdtop van België' die hier aanwezig is.
tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. Maar dat er maar 13 inschrijvingen waren verwondert me dan ook niet, wanneer ik de motiverende omstandigheden zie waarin we worden geplaatst. EN DIT IS HEUS NIET DE EERSTE KEER.

Al wil ik hier tot op zekere hoogte in meegaan. De middelen van de federatie om tornooien te organiseren zullen ook beperkt zijn.
Maar dan stel ik mij hierbij de volgende vraag: Als het werkelijk onmogelijk blijkt te zijn om een zaak een dag ter beschikking te stellen van een NATIONAAL tornooi; krijgen de organiserende clubs dan tenminste richtlijnen omtrent de wenselijke gang van zaken? (Want ook de uitbaters van de club hadden mijns inziens zeker hun steentje kunne bijdragen tot een serene sfeer.)
Als ik merk wat voor volksfeest er gisteren aan de gang was tijdens het tornooi heb ik hier zware twijfels over.

Want dit alles was nog niets in vergelijk met wat er zich afspeelde tijdens de halve finales.
Net voor de start streek er een groep van ongeveer 20mensen neer in De Leug. Mensen waarvan het voor velen de eerste keer was dat ze een snookertafel van kortbij zagen, laat staan dat ze wisten dat er tornooien bestaan in deze discipline. Dit was spijtig genoeg ook zeer te merken aan hun houding. Cameraflitsen van alle kanten, lachsalvo's, in de weg lopen, heen en weer roepen. Enkelen waanden zich zelfs even Clive Everton himself, wanneer ze me tijdens mijn cueing mijn shot aan het becommentariëren waren. Kortom, te gek om op te sommen.
Maar ondertussen zijn er wel 4 snookerspelers (die hun tijd en moeite in de snookersport steken, en met enige fierheid deze sport beoefenen) hun halve finale aan het afwerken als apen op de foor!

Ook dit kadert weer in het probleem dat ik in het begin van mijn mail reeds aanhaalde, ware het niet dat hier nog een bijkomstig feit meespeelde. Vsf-antwerpen had zich de moeite blijkbaar niet eens getroost 2 scheidsrechters te sturen. Zij hadden dan het op z'n minst kunnen opnemen voor de spelers in deze situatie, en de menigte tot rust kunnen aanmanen.
Zelfs de kost van een souvenir (beker) was er duidelijk te veel aan. -Misschien is het bestuur aandeelhouder van Dexia?-

Ik (en samen met mij nog vele anderen, want ik heb me heus niet als enige geërgerd gisteren) krijg sterk de indruk dat men al blij is dat er een zaak 'zich wil opofferen' om zulk tornooi te organiseren, zodat men er op hoger niveau 'van af is'. Dit doet zeer aan mijn ogen en aan mijn snookerhart. Dat snooker nog steeds niet de middelen en aandacht krijgt van België die het verdient, is één spijtige zaak. Maar we zouden toch op z'n minst mogen verwachten dat er vanuit het eigen intern beleid voldoende kennis en respect wordt gehanteerd, om zulk tornooi in waardige omstandigheden te laten doorgaan.

Naar mijn weten is men in sommige gewesten druk bezig om spelers te beboeten omtrent hun gedrag, kleding, nalatigheden,... En terecht! Als men snooker wil upgraden moet dit zo.
Maar dan mag men dringend ook wel eens de hand in eigen boezem steken, en het belonen evenredig afstellen met het straffen. En met belonen bedoel ik heus geen gratis broodjes, tientallen euro's prijzengeld of iets dergelijks.
Ik denk dat we simpelweg al zeer blij zouden zijn met snookerwaardige omstandigheden.

En voor het geval ik nog niet duidelijk genoeg was: DEZE WAREN ER GISTEREN ALLESBEHALVE.
Internationale sterren naar ons land halen is één ding (en werkelijk waar mijn respect en felicitaties hiervoor).
Maar ik als ik kijk naar gisteren, en mijn oren en ogen wat gebruik in snookerclubs, krijg de indruk dat men op dit moment een villa aan het bouwen is in moerasgebied.

Ik heb (gelukkig maar denk ik zo) geen kennis van de gang van zaken achter de schermen, en durf hier dus ook niemand bepaald met de vinger wijzen.
(al vermoed ik dat ik mijn klacht ivm gisteren vooral moet richten naar vsf-antwerpen?)
Maar ik hoop dat er met het organiserende gewest, en alle verantwoordelijke van de vele debacles de afgelopen jaren, eens dringend rond de tafel wordt gezeten.

Met vriendelijke groet
Sebastiaan Vermeylen.

peterbullen
Belgium Ranking: 2
Highest Break: 141
Club: De Komma

Re: Nationale ranking 1 - Juniors

Postby peterbullen » 24 Oct 2011, 09:32

Das een gedurfd verslagske met een aantal rake punten denk ik! Ik versta u daarin en ook wel een beetje de uitbater.. dat hij andere mensen toelaat is normaal, tenslotte is dat zijn broodwinning, aan de andere kant, die mensen wijzen op het feit dat er een tornooi bezig is, en dat een beetje stilte en sereniteit wel aan de orde is, is ook zeker zijn taak!
Tijd om eens samen te zitten met een spelersraad ofzoiet en de bond.. YEAH!

pistol

Serendipity
Belgium Ranking: 0

Postby Serendipity » 24 Oct 2011, 11:05

Veel van deze aangehaalde zaken klinken bekend... We hebben gisteren op de damesranking ook een soortgelijke discussie geopend, onder andere in aanwezigheid van een bestuurslid.

Zo waren de regels plots veranderd zonder dat iemand daarvan op de hoogte gesteld was (geen kwartfinales meer, maar onmiddellijk halve finales) waardoor een aantal meisjes onverwacht afvielen. Ok, we weten dat de reglementen online staan op de website. Maar als er zaken worden aangepast, geef dat dan door aan de betreffende personen. Stuur een mailtje, vermeld het voor het toernooi aanvangt, maar communiceer alsjeblieft...

Bekers en/of prijzengeld is er inderdaad niet (meer). Ik weet niet wat de dames van de finale hebben gekregen, maar voor de halve finale kregen we een glas en 2 flesjes bier. Ik neem aan dat dat een leuk geschenkje kan zijn voor sommige mensen, maar voor een vrouwenranking? Een boeketje bloemen zou dan zelfs nog net iets meer gepast zijn, denk ik dan.

Toernooileiding gebeurde door een vrijwilliger, geen bestuurslid. Officiële scheidsrechters waren er ook niet. Dat gebeurde ook door twee (Chinese) vrijwilligers. Veel mensen rijden voor een nationale ranking naar de andere kant van het land. 15 euro inschrijving is dan wel erg veel om 4 frames te spelen en niet eens een officiële begeleiding te hebben. (Zonder afbreuk te willen doen aan het vrijwilligerswerk van gisteren!)

Ik weet dat zowel toernooileiding als uitbater hun best hebben gedaan, maar ook bij ons waren ze tijdens de halve finale en de finale naar de voetbal aan het kijken. De matchen vinden dan plaats op de tafels het dichtst bij de toog met alle lawaai en gediscussieer erbij. Zoals Sebastiaan zegt, mogen er inderdaad richtlijnen gegeven worden aan de organiserende clubs. De mensen kunnen gevraagd worden wat respect te tonen voor het plaatsvinden van een toernooi en/of de matchen kunnen doorgaan op tafels verder van de klanten. Ik denk niet dat een basis van richtlijnen een onmogelijke vraag is. Nogmaals een oproep tot communicatie...

ASSKICKER
Belgium Ranking: 47
Highest Break: 91

Postby ASSKICKER » 24 Oct 2011, 11:17

Over dat lawaai en gediscussieer kan ik ook meespreken.
Ik speel mijn 1/8e bij de Masters tegen de uitbater nota bene op de tafel het dichtst bij de toog.
Ge hebt dan al een serieus nadeel op dat ogenblik, dan zitten de tooghangers nog tijdens uw beurt te zeggen dat ik toch zal missen.
't was trouwens opvallend stiller toen Tino aan het spelen, dan toen ik moest spelen.

Geen kritiek op de uitbater zelf trouwens en prachtige snooker overigens.
Last edited by ASSKICKER on 26 Oct 2011, 18:59, edited 1 time in total.

snookerjunkie

Postby snookerjunkie » 26 Oct 2011, 18:30

Dat is nog eens gesproken!!!!!

En Pe, ik ben kandidaat om eens rond de tafel te zitten met de spelers... zijn er nog kandidaten???, stuur me maar een mail en als er genoeg zijn spreken we een keer af. Tis 5 voor 12!!!!

grttzzz
Mario

Return to “Archive BR - NR”