Referees laat eens wat van jullie horen !

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
User avatar
Kabouter
Posts: 74
Joined: 31 May 2005, 10:05
Highest Break: 97

Postby Kabouter » 15 Mar 2007, 08:26

Misschien moet Olivier eens wat uitleg geven over zijn fase......

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 18 Mar 2007, 14:52

Heren,

alom verbazing... :shock:

ja, er is toch een mogelijkheid om 4 keer de zwarte te potten....
ook al is dit zéér theoretisch!

groetjes... :wink:

User avatar
Kabouter
Posts: 74
Joined: 31 May 2005, 10:05
Highest Break: 97

Postby Kabouter » 19 Mar 2007, 08:42

In het geval dat we Olivier alias Loteling mogen begroeten,
dit is géén uitleg, maar een teaser.

Zelfs al ben ik niet meer actief in het snooker, ik ben toch curieus welke de situatie is.....

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 19 Mar 2007, 09:27

Beste loteling,

Ik vind dat deze discussie nu toch al lang genoeg geduurd heeft en heb afgelopen weekend op de BR5 vernomen dat sommigen er hun slaap beginnen voor te laten ...

Wie A zegt moet uiteindelijk ook B zeggen ... :roll: ... (tenzij je zoiets wil houden voor de aankomende examens :evil: )

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 19 Mar 2007, 19:05

heren,

eerder bij toeval kwam ik hier beland...

ik kén geen Olivier...

ik weet wel geert ,dat je zwarte ballmarkers zocht een tijdje geleden...
in een gelijkaardig snookerforum.reeds gevonden? :?:

en ja uiteraard is dit een teaser !
en de uitleg is volgens mij héél simpel..

de eerste optie.. :lol:

stel enkel de kleuren en 1rode nog op de tafel...na het potten van de rode nomineer je zwart...pot deze en je witte gaat in-off...
zolang er " miss " aangekondigd wordt kan je de zwarte potten ...en dan natuurlijk héél theoretisch ... de witte van de tafel werken...

de tweede optie...flauwe hoor ik je al zeggen... :roll:

bij het spelen van 10- ball...
als je tergelijkertijd 4(of zelfs meer) rode ballen pot....mag je nadien ook 4 (of zelfs meer) kleuren (zwart in dit geval) potten in het zelfde aantal opeenvolgende strokes..

ik zit ook regelmatig de regels uit te pluizen ..en zoek soms ook verder dan nodig is.. maar wel leuk ze in alle richtingen te kennen

en ja... ik wil dan die olivier zijn uitleg ook wel eens weten ...

groetjes en tot de volgende...

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 19 Mar 2007, 19:33

heren,
:oops: ik was natuurlijk iets vergeten.

de eerste optie..

stel ; enkel de kleuren en 1 rode nog op de tafel...na het potten van de rode nomineer je zwart...(zonder vol balkontact) je raakt een andere kleur eerst en dan de zwarte, die verdwijnt in de pocket en je witte gaat in-off..
zolang er " miss " aangekondigd wordt kan je de zwarte potten ...en dan natuurlijk héél theoretisch ... de witte van de tafel werken...

als als als...

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 19 Mar 2007, 19:39

Ik zit nog altijd met een vraag.
Volgens Deel 2 Regel 1 zijn er 4 omschrijvingen van de speeltijd van een frame.
En gelijkspel staat daar niet bij.

In Deel 3 Regel 4 kan gelijkspel dan wel. :?: :?:

ALS je dan in Deel 3 Regel 4 de beschrijving van Deel 2 Regel 1
toepast, kan je wel 4 maal zwart na mekaar potten
De twee laatste als respotted black.

Volgens mij is dit een hiaat in het reglement.
En moet Deel 2 Regel 1 aangepast worden met de uitzondereing van
gekumulleerde punten.

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 19 Mar 2007, 20:05

Loteling,

indien je na het potten vd rode zwart pot en wit gaat in off zal de ref geen miss roepen.

Geert bedoelt wel degelijk 4 maal na elkaar reglementair potten, met deze uitleg pot je hem niet eens eenmaal reglementair.

Grtz,
Nico.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 19 Mar 2007, 20:30

inderdaad Ludo,


1. Frame
Aan het begin van elk frame zijn de ballen gerangschikt zoals beschreven in Sectie 3, Regel 2. Een frame omvat de speelperiode, gemeten vanaf de eerste stroke totdat het frame is beëindigd doordat:

een van de spelers, als hij aan de beurt is, opgeeft,

het frame wordt opgeëist door de striker wanneer alleen de zwarte bal op tafel ligt en het verschil in punten meer dan zeven is in het voordeel van de striker,

de laatste pot of foul is gemaakt wanneer alleen de zwarte bal nog op tafel ligt, of

het frame wordt toegekend door de scheidsrechter op grond van Sectie 3, Regel 14 (c) of Sectie 4, Regel 2.

volgens deze defenitie ..het volgende.. nog straffer....
je staat 7 punten achter met enkel nog de zwarte op de tafel..de frame is nog niet gedaan (punt2) want bij een verschil van 7 of minder punten kan de frame NIET opgeëist worden enals de tegenspeler dan een fout maakt is de frame gedaan...want...punt3
de laatste pot of foul is gemaakt wanneer alleen de zwarte bal nog op tafel ligt

en waarom moet er in de regels 2 keer hetzelfde staan ..de optie is dat er in sectie 2 regel 1 hetvolgende komt..


1. Frame
Aan het begin van elk frame zijn de ballen gerangschikt zoals beschreven in Sectie 3, Regel 2. Een frame omvat de speelperiode, gemeten vanaf de eerste stroke totdat het frame is beëindigd; als in sectie 3 regel 4.
of een van de spelers, als hij aan de beurt is, opgeeft.


want in sectie 3 regel 4 wordt er niet meer gerept over de mogelijkheid om op te geven.....

User avatar
luchtzak
Posts: 2246
Joined: 12 May 2005, 21:49
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich
Location: Hofstade, Zemst

Postby luchtzak » 25 Mar 2007, 13:44

Nog eens een vraagje voor de referees, zelf meegemaakt vorige week in de competitie. Ik wil er direct bijzeggen dat ik niemand viseer en ik ben op niemand boos ;-) Maar wil het toch nog eens weten hoe of wat want heb tegenstrijdige verklaringen ;-)

Als je na rood de roze wegspeelt, die vliegt uit het netje onder een andere tafel en in alle verstrooidheid speel je verder op rood terwijl de referee nog naar de roze bal aan het zoeken is. Nog ff zeggen dat ik de referee 7 hoor zeggen. Wat gebeurt er dan?

7, fout 6
1, fout 6
7, fout 7

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 25 Mar 2007, 14:14

7 fout 6

Is stoten tijdens het herspotten van een kleur door de scheidsrechter
( deel 3, regel 12, B , ii in het reglementboekje )

mvg
Ludo

Jupiler
Posts: 81
Joined: 28 Sep 2005, 02:23

Postby Jupiler » 25 Mar 2007, 16:29

De referee had wel nog geen zeven mogen zeggen. In de praktijkvoorschriften voor de scheidsrechters van de BRA staat zwart op wit "pas nadat u de rest hebt teruggeplaatst vernoemt u de score - deze werkwijze geldt eveneens na het herspotten van een kleur".

Tenzij hij zeven strafpunten bedoelde, maar dan zat hij er dus zeker naast.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 25 Mar 2007, 21:26

de speler is in dit gevan in fout, hij moet wachten tot de tafel terug in
reglementaire toestand is.

Een scheidsrechter mag eender wanneer de punten zeggen.
Meestal als de tafel terug in orde is, om problemen te vermijden.

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 25 Mar 2007, 23:40

Het is 1 fout 6. De 6 punten van de roze worden niet geteld aangezien men tijdens het shot waarin men roze pot een fout maakt. Het is wel degelijk dit shot tot de roze herspot is.

Nico.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 26 Mar 2007, 06:51

inderdaad 1, fout 6 (slecht gecut en past)

ik begrijp alleen niet dat een speler verder speelt als alle ballen
niet op tafel liggen die er moeten zouden liggen.

PS
Nico, en zaterdag , ......., gelukt ??

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 26 Mar 2007, 08:46

De_Ludo wrote:inderdaad 1, fout 6 (slecht gecut en past)

ik begrijp alleen niet dat een speler verder speelt als alle ballen
niet op tafel liggen die er moeten zouden liggen.

PS
Nico, en zaterdag , ......., gelukt ??


We zijn nog maar halfweg but so far so good

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 26 Mar 2007, 11:23

Toch proficiat, Nico ! Praktische proef kan geen probleem vormen. Mijne ploegmaat, Diego De Boeck, was er ook door voor zijnen 2. Ook voor hem volgt nog een praktikse, maar da zal wel lukke.

Er is nog eens nagevraagd over de 4 opeenvolgende zwarten tijdens de "opfris-avond" voor de examens in Oost-Vlaanderen, en volgens Koen Robaye is het niet mogelijk ...

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 26 Mar 2007, 17:31

luchtzak wrote:Nog eens een vraagje voor de referees, zelf meegemaakt vorige week in de competitie. Ik wil er direct bijzeggen dat ik niemand viseer en ik ben op niemand boos ;-) Maar wil het toch nog eens weten hoe of wat want heb tegenstrijdige verklaringen ;-)

Als je na rood de roze wegspeelt, die vliegt uit het netje onder een andere tafel en in alle verstrooidheid speel je verder op rood terwijl de referee nog naar de roze bal aan het zoeken is. Nog ff zeggen dat ik de referee 7 hoor zeggen. Wat gebeurt er dan?

7, fout 6
1, fout 6
7, fout 7


volgens mij weer simpeler..

stel hij wil de volgende rode in de gele of groene pocket potten en heeft daardoor de roze niet in zijn vizier... in volle concentratie merkt hij niet dat de roze niet gespot is..en hoort de ref de punten wel tellen....en denkt dat de roze gespot is (foutje van de ref :roll: )

volgens mij ...hooguit fout 4 want rood is de ball-on..daar de roze correct gepot is en de punten gescoord... :wink:

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 27 Mar 2007, 23:15

GeertV wrote:Beste loteling,

Ik vind dat deze discussie nu toch al lang genoeg geduurd heeft en heb afgelopen weekend op de BR5 vernomen dat sommigen er hun slaap beginnen voor te laten ...

Wie A zegt moet uiteindelijk ook B zeggen ... :roll: ... (tenzij je zoiets wil houden voor de aankomende examens :evil: )


heren,
na een oefensessie ben ik er uiteindelijk uit..
begin te peinzen of te lachen of jullie mogen er zelfs van wakker liggen...


het is WEL degelijk mogelijk om de zwarte 4 keer achter elkaar te spelen , te scoren ... :shock:

en dit alles ZONDER fouten... :shock:
ge moogt kiezen hoe..zelfs met of zonder free-ball... :roll:

:arrow: ik geef het antwoord binnen een dag of 10


als ik gelijk heb kost het jullie een pint...hihihihi... :lol:

grts,


koen.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 28 Mar 2007, 07:33

volgens mij weer simpeler..

stel hij wil de volgende rode in de gele of groene pocket potten en heeft daardoor de roze niet in zijn vizier... in volle concentratie merkt hij niet dat de roze niet gespot is..en hoort de ref de punten wel tellen....en denkt dat de roze gespot is (foutje van de ref )

volgens mij ...hooguit fout 4 want rood is de ball-on..daar de roze correct gepot is en de punten gescoord...


Beste Koen,

de speler is veantwoordelijk om te checken of de kleur herspot is. Het is GEEN FOUT van de scheidsrechter als hij de punten afroept, terwijl de kleur nog niet herspot is. Dit staat niet als dusdanig in het reglement, maar het is wel algemeen aangenomen dat je de punten pas zegt op het moment dat de kleur herspot is (juist om te voorkomen dat spelers die aanleggen op het gehoor, dus het afroepen van de gescoorde punten door de scheidsrechter, fouten gaan maken). Pat Horne bvb is een voorbeeld van zo'n speler (maakte op laatste BR nen 142 in een 5 a 6-tal minuutjes)

Zolang de roze in ons geval niet herspot is, gebeurt de fout tijdens het shot op de roze en is de foutwaarde 6 ptn.


Return to “Belgium Referees Association”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 1 guest