Referees laat eens wat van jullie horen !

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 05 Mar 2007, 16:51

... maar je ligt touching ball, Eric, dus je raakt altijd eerst de rode waar je tegen ligt, dus volgens het nederlandstalig reglement heb je eerst contact gemaakt met die rode waar je tegenligt en spring je vervolgens over een kleur ...

Ik weet niet wat je bedoeld met target ball, maar deze term komt niet voor in het reglement; de bal is ofwel on ofwel niet on ! Als je een free ball hebt en je nomineerd geel en raakt eerst de gele die vervolgens een rode raakt en de rode gaat binnen, dan pot je een andere bal dan de target ball als ik je uitleg goed volg.

De oplossing ligt iets dieper dan dat ...

robby
Posts: 48
Joined: 16 Sep 2006, 12:11
Highest Break: 33
Club: gestopt
Location: Dendermonde

Postby robby » 06 Mar 2007, 14:30

Volgens mij mag je volop het kleur spelen en zo de rode bal potten die over de pocket ligt. Je kan het zien als een soort plant aangezien je toch eerst de rode raakt waar je tegen ligt.

erik
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2007, 20:03
Highest Break: -1
Location: Temse

referee

Postby erik » 06 Mar 2007, 17:29

ja Geert, ik bedoelde ball on of niet on als target ball......

maar wanneer je over een ball jumpt en een andere pot is nog steeds niet regelementair.

wel als er bvb geen ball tussen ligt en je jumpt, komt neer voor de ball on en je pot hem dan is het wel regelementair.


cu

Albatros
Posts: 20
Joined: 19 May 2005, 11:41
Highest Break: 44
Location: BCE 4

Postby Albatros » 07 Mar 2007, 00:54

.... als je touching ball ligt tegen de bal on wil ik wel is zien hoe je daarover springt zonder dat de bal on beweegt (zeker zoals in het vb. beschreven). In dit geval als je hem wilt potten speel je waarschijnlijk via band ofzo. Dit als kleine rand opmerking. :roll:

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 07 Mar 2007, 08:33

We gaan ervan uit dat het technisch, theoretisch mogelijk is 'm te jumpen.

Eric, hierbij de stukjes uit het reglement die van toepassing zijn op dit geval :

Touching ball
Als de cue-ball tot stilstand komt tegen een andere bal of ballen, die on zijn of zouden kunnen zijn, zal de scheidsrechter "touching ball" aankondigen en aangeven aan welke bal of ballen on de cue-ball touching ligt.

Als een touching ball is aangekondigd, moet de striker de cue-ball wegspelen van die bal zonder dat deze beweegt, anders is het een push stroke.

Vooropgesteld dat de striker de objectbal niet doet bewegen, zullen er geen strafpunten gegeven worden als:
-de bal on is,
-de bal on zou kunnen zijn en de striker aangeeft dat die objectbal on is, of
-de bal on zou kunnen zijn en de striker aangeeft dat een andere ball on is en deze ook als eerste raakt.

--> IN DIT GEVAL SPELEN WE VAN DE TOUCHING BALL WEG, EN WE RAKEN SOWIESO EEN BAL ON ALS EERSTE

Jump shot
Een jump shot (springstoot) wordt gemaakt wanneer de cue-ball over enig deel van een objectbal beweegt, ongeacht of hij die objectbal tijdens dit proces raakt of niet, behalve:
-wanneer de cue-ball eerst een objectbal raakt en daarna over een andere bal springt,
-wanneer de cue-ball opspringt en een objectbal raakt, maar niet aan de achterzijde (verder dan de halve baldiameter) van die objectbal belandt,
-wanneer, nadat een objectbal reglementair is geraakt, de cue-ball over diezelfde bal springt nadat hij een band of een andere bal heeft geraakt.

--> WE RAKEN DUS EERST EEN OBJECTBAL (= DE TOUCHING BALL) EN SPRINGEN DAARNA OVER EEN ANDERE BAL

... rarara ... wie oh wie lost deze op ?

scarre
Posts: 24
Joined: 02 Nov 2005, 16:46
Highest Break: 144
Location: far west

Postby scarre » 07 Mar 2007, 08:50

je mag zowel op de tussenliggende bal stoten om de rode die in de pocket ligt te maken, als over de bal jumpen om de pot te maken.

Niet??

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 07 Mar 2007, 12:50

GeertV wrote:... maar je ligt touching ball, Eric, dus je raakt altijd eerst de rode waar je tegen ligt, dus volgens het nederlandstalig reglement heb je eerst contact gemaakt met die rode waar je tegenligt en spring je vervolgens over een kleur ...

Ik weet niet wat je bedoeld met target ball, maar deze term komt niet voor in het reglement; de bal is ofwel on ofwel niet on ! Als je een free ball hebt en je nomineerd geel en raakt eerst de gele die vervolgens een rode raakt en de rode gaat binnen, dan pot je een andere bal dan de target ball als ik je uitleg goed volg.

De oplossing ligt iets dieper dan dat ...


volgens het nederlandse reglement wel ja...

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 07 Mar 2007, 13:41

Onze vriend Nico weet er duidelijk meer over ...

snooky147
Posts: 32
Joined: 25 Jul 2005, 11:57
Highest Break: 72
Club: SC De Merode
Location: Oud-Turnhout

Postby snooky147 » 11 Mar 2007, 21:38

Even terug komen op de post op Ma Mrt 05, 2007 10:33 am
GeertV wrote:2) in ieder geval fout & miss en 5 ptn voor speler A. Als A zelf verder speelt moet hij dat doen vanuit de bekomen positie, na de fout van B. Als hij de miss aanvaard, dan wordt alles teruggelegd en is de cue-ball terug in-hand



Ik ben het er volledig mee eens behalve dat de cue-ball terug in-hand komt.
Dit is niet zo, de cue-ball zal herplaatst worden vanwaar speler A hem gespeeld heeft.

---
Wat beteft de situatie met de touching ball:
Instinctief zou je denken dat je over de kleur mag heen springen omdat je door touching te liggen aan de rode deze zogezegd al geraakt hebt maar er zit een adertje onder het gras.
Nergens in de beschrijving van de touching bal staat dat je de objectbal waaraan je touching ligt ook effectief geraakt hebt (een voorwaarde om de mogen 'jumpen'). Er staat gewoon de het geen fout is door ervan weg te spelen.
Ik denk dat we deze situatie dus mogen toevoegen aan het lijstje met lacunes in de regels.
Voor de theoretici misschien een slapeloze nacht maar praktisch zal deze situatie zich niet vlug stellen, een speler met een beetje notie van de regels zal gewoon de gekleurde bal spelen op de rode in de pocket.

mvg,

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 12 Mar 2007, 09:28

Beste snooky147, bedankt voor je reactie. Inderdaad is de cue-ball niet meer in-hand als de miss geaccepteerd zou worden. Reglement zegt duidelijk dat de cue-ball in-hand blijft totdat hij reglementair gespeeld werd of een fout werd begaan terwijl de bal op tafel ligt.

Om het andere euvel op te lossen moeten we het engelstalige en het nederlandstalige reglement naast elkaar leggen, want het gaat hier om een taalkundige materie

Puur theoretisch gezien zou het vanuit de nederlandstalige versie van het reglement geen fout zijn om over de ball te jumpen en de bal on over de pocket te potten, want je "RAAKT" eerst een bal on, zijnde de touching ball. In de engelse versie evenwel spreekt men met de term "HITS" en die vereist een vorm van impact tussen 2 materies. In dit geval is de vertaling "to hit" niet exact hetzelfde als "raken"

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 12 Mar 2007, 09:31

Volgende schijnt wel degelijk mogelijk te zijn, maar we zijn naarstig op zoek naar de oplossing ...

Zowel geel als zwart zijn kleuren die 3 maal na mekaar gepot kunnen worden. Schijnbaar kan de zwarte bal zelfs 4 keer na mekaar gepot worden, volgens onze prof ref in spe Olivier.

Any suggestions ?

User avatar
cue-action
Posts: 357
Joined: 19 May 2005, 14:21
Belgium Ranking: 32
Highest Break: 125

Postby cue-action » 12 Mar 2007, 09:52

Die zwarte: dat zal wel iets te maken hebben met een free ball situatie zeker.... maar 4 keer? Ik ben curieus :?:

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 12 Mar 2007, 10:24

GeertV wrote:Volgende schijnt wel degelijk mogelijk te zijn, maar we zijn naarstig op zoek naar de oplossing ...

Zowel geel als zwart zijn kleuren die 3 maal na mekaar gepot kunnen worden. Schijnbaar kan de zwarte bal zelfs 4 keer na mekaar gepot worden, volgens onze prof ref in spe Olivier.

Any suggestions ?


Geert,

ik heb hierover de laatste weken al verschillende malen zitten nadenken en volgens mij kan het niet. Buiten de bekende 3 (free ball, zwart en respot) zie ik enkel de regel ivm samengevoegde scores. In dit geval vervalt de respot en blijven we op 3.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 12 Mar 2007, 13:03

Nico is er een beetje naast.

Voor samengevoegde scores tellen de scores NA het einde van het laatste frame.
Dus de drie zwarten zoals hij beschrijft voor één frame zijn waar.

En volgens het reglement moet er dan, bij een gelijke score, terug een
respotted black gespeeld worden.

Volgens mijn kennis van het reglement (Engelse versie)

mvg
Ludo

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 12 Mar 2007, 13:22

Ik heb ook bezig geweest met de "samengevoegde scores" - optie en was eveneens van mening dat er dan maar 3 pots op zwart van toepassing waren.

Maar zoals Ludo het aangeeft, zou het wel kunnen kloppen : iedere frame wordt afzonderlijk in rekening gebracht en als dan na het laatste frame waar 3 opeenvolgende pots op zwart de totale matchscore gelijk brengt, moeten de spelers van dat laatste frame nog een respot spelen.

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 12 Mar 2007, 20:38

De_Ludo wrote:Nico is er een beetje naast.

Voor samengevoegde scores tellen de scores NA het einde van het laatste frame.
Dus de drie zwarten zoals hij beschrijft voor één frame zijn waar.

En volgens het reglement moet er dan, bij een gelijke score, terug een
respotted black gespeeld worden.

Volgens mijn kennis van het reglement (Engelse versie)

mvg
Ludo


Ludo,

einde van de frame, game match :

a- Wanneer enkel zwart overblijft, beeindigd de eerste score of fout de frame, uitgezonderd indien aan beide volgende voorwaarden voldaan is :

1- de score gelijk is en
2- samengevoegde scores niet van toepassing zijn

b- Wanneer aan beide voorwaarden in a- hierboven voldaan is, dan

1- wordt zwart herspot,
2- loten de spelers voor de keuze om te spelen,
3- speelt de volgende speler van in-hand en
4- beeindigd de volgende score of fout de frame

c- Wanneer samengevoegde scores de winnaar van een frame of match bepalen, en de samengevoegde scores aan het eind van de laatste frame gelijk zijn, dan volgt de procedure van de respot zoals in b- hierboven.

Uit a- blijkt duidelijk dat men wanneer men met samengevoegde scores speelt er tijdens een frame nooit een respot kan zijn(wat eigenlijk niet meer als logisch is)

Dus ik blijf bij mijn voorgaande stelling.

Grtz,
Nico.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 12 Mar 2007, 22:31

De vraag is : wanneer is dat laatste frame gedaan.
Dat kan nooit bij gelijke stand.

Dus ik blijf bij mij mening

4. End of Frame, Game or Match
(a) When only the Black is left, the first score or foul ends the frame excepting only if the following conditions both apply:
(i) the scores are then equal, and
(ii) aggregate scores are not relevant.
(b) When both conditions in (a) above apply
(i) the Black is spotted,
(ii) the players draw lots for choice of playing
(iii) the next player plays from in-hand, and
(iv) the next score or foul ends the frame.
(c) When aggregate scores determine the winner of a game or match, and the aggregate scores are equal at the end of the :arrow: last frame :!: , the players in that frame shall follow the procedure for a re-spotted Black set out in (b) above.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 14 Mar 2007, 08:44

Volgens sommige bronnen, gevonden op internet, kan een frame op
gelijke stand eindigen ??

Als het niet het laatste frame van een "aggregate score" match is, blijkt
een gelijke stand te kunnen. :shock:

Is dit juist ??

Bij "aggregate score" kan er inderdaad geen 4e maal zwart gepot worden.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 14 Mar 2007, 11:50

Volgens mij kan een frame in een gelijke stand eindigen, anders zouden ze de voorwaarde dat samengevoegde scores niet van toepassing zijn, er niet in opgenomen hebben.

We blijven zoeken ...

snooky147
Posts: 32
Joined: 25 Jul 2005, 11:57
Highest Break: 72
Club: SC De Merode
Location: Oud-Turnhout

aggregate scores

Postby snooky147 » 14 Mar 2007, 19:11

Na het herlezen van desbetreffende regels ben ik ook van mening dat er, tijdens frames die deeluitmaken van een game of match waarbij de scores samengevoegd worden, nooit een respot black mag gespeeld worden en dat dus frames op gelijke stand kunnen eindigen.
De enige respot die gespeeld kan worden, is wanneer na het laatste frame de samengevoegde scores gelijk zijn.
In het geval van samengevoegde scores zullen er dus nooit 4 zwarte ballen na elkaar gepot kunnen worden.

Einde van frame, game of match anders geformuleerd:
a- Wanneer enkel zwart overblijft, beeindigd de eerste score of fout de frame, indien aan een van volgende voorwaarden voldaan is :

1- de score NIET gelijk is OF
2- samengevoegde scores van toepassing zijn

--> bij gelijke stand na potten van de laatste zwarte EN samengevoegde scores is de frame beeindigd!


Return to “Belgium Referees Association”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 1 guest