Referees laat eens wat van jullie horen !

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 30 Mar 2007, 16:31

Kabouter wrote:Lang geleden kreeg ik ook referee opgespeld,
dus ik doe een poging op de vraag van in-off, géén miss, niet vanuit D.

Striker speelt de speelbal in-off. Neemt die er zelf uit en plaatst (gooit) die zelf op tafel, terwijl de speelbal dus een andere bal raakt.

Fout, géén miss, en verder spelen zoals de ballen tot stilstaand komen.

Is dit een mogelijkheid? Vergeef het me als ik verkeerd ben, 't is al een tijdje geleden.


dit is natuurlijk ook een goede poging.. :)

maar volgens mij als een speler dat doet zal hij een waarschuwing krijgen..en bij herhaling de frame/game verliezen voor onsportief gedrag...

in uw geval hetvolgende...
de verplaatste ballen worden teruggeplaatst en de witte blijft in-hand

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 08 Apr 2007, 12:27

loteling wrote:

volgende vraag... :wink:

de witte in-off.... géén mis... :shock:

en toch wordt er niet vanuit de "D" gespeeld.....ook in de regels trouwens..wie wa hoe waar???

grts,

koen.


de uitleg;

de ref plaats de witte tegen de onderband na een in-off...
de striker maakt een fout bvb: hij raakt een bal aan..etc...en de witte zal gespeeld worden van de plaats waar deze ligt...want dan is de cue-ball niet meer in-hand!!

volgens de regels..
sectie 1 regel 9/b/II



9. In-hand

De cue-ball is in-hand

a)voor de start van elk frame,

I)wanneer hij in een pocket is beland,

II)wanneer hij van de tafel geforceerd is forced off the table.

b)Hij blijft in-hand totdat

I)hij reglementair vanuit in-hand is gespeeld, of

II)een foul is gemaakt terwijl de bal op tafel is.

III)De striker wordt in-hand genoemd wanneer de cue-ball in-hand is, zoals hierboven omschreven.

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 08 Apr 2007, 12:43

GeertV wrote:In welke gevallen komt een rode bal terug op de tafel ?


Heren,

na een beetje leesvoer kom ik aan ....jawel...8 (acht) :shock: situaties...

ik heb gezien dat er maar 3 gevonden zijn in dit forum ... :roll:

deze 8 staan uiteraard (niet altijd even duidelijk...) in de regels!

denken jullie nog ff na of is deze vraag TE simpel.. :wink: ???

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 14 Apr 2007, 06:03

De_Ludo wrote:Een speler moet altijd wachten tot de bal herspot is.
Staat zelfs in het reglement.


kijk hier maar eens ..

een demonstratie van hoe het wel degelijk moet.. :shock:
enkel de ref maakt steeds dezelfde fouten... :evil:
weten jullie welke?

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... okertricks

veel plezier ermee.. :wink: .

grts,

koen.
Last edited by loteling on 16 Apr 2007, 19:04, edited 1 time in total.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 15 Apr 2007, 07:15

GeertV wrote:We zijn terug weer wa wakker geschoten op dit deel van het forum, me dunkt.

Ben benieuwd naar de oplossing van onze vriend Koen (Loteling) m.b.t. ons "4 zwarten"-probleem ...



heren,

nu heeft die Olivier in spé wel tijd genoeg gehad om te antwoorden,

volgens mij was hij van het gedacht dat in cummulerende scores er geen gelijkspel kon zijn om dan zo bij de laatste frame die 4 keer de zwarte te potten...
fout dus..dat weten we nu al wel zeker ...

ik draaide de situatie een beetje binnenste buiten en maakte er iets helemaal anders van...

de zwarte 4 keer spelen en scoren...zonder fout...
uiteraard niet zoals jullie bedoelden :lol:

de oplossing.. :roll:

tuurlijk zonder freeball..

-eerst rood dan kleur zwart (1) score = 1+7

- touching ball...pot een rode door vol op de zwarte ( 2 ) te spelen..score = 1+7+1

-kleur zwart ( 3) score = 1+7+1+7

- touching ball...pot een rode door vol op de zwarte ( 4 ) te spelen..score = 1+7+1+7+1

enz...

grts, :wink:

koen

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 15 Apr 2007, 14:26

Daar was ik ook op gekomen, maar dit is uiteraard niet wat we bedoelen : namelijk 4 keer de zwarte na mekaar POTTEN !

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 15 Apr 2007, 14:33

Inderdaad Geert...
4 keer potten kan niet!

maar die niet waagt die niet wint..

weer iets anders dan...


ik heb nog een bedenking..,een voorstel, :roll:

iedereen kent het verloop van ballen potten..

maar waarom valt het kiezen van een vrije kleur weg na het potten van de laatste rode en kleur?

het zou toch logisch zijn dat dit verder kan tot het eind van de frame...

de uitleg,

- de laatste rode dan een vrije kleur.
- de gele...dan weer een vrije kleur.
- de groene..dan weer een vrije kleur.
- de bruine..dan weer een vrije kleur.
- de blauwe...dan weer een vrije kleur.
- de roze met daaropvolgend de zwarte omdat er na de roze géén vrije kleur meer is...

wat dan uiteindelijk kan neerkomen op een moeilijkere maximumbreak van 175 punten..

grts, :wink:

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 15 Apr 2007, 14:45

GeertV wrote:Kabouter heeft het juiste antwoord gegeven : speler A vraagt inderdaad aan de ref om de speelbal te kuisen, indien de ref 'm van de tafel neemt zonder zijn marker te gebruiken, dan is wit 'in-hand'. Indien hij zijn marker wel gebruikt moet wit vanaf die positie gespeeld worden.


heren,

ik ben niet helemaal akkoord met de gegeven oplossing!!!

het is de normale gang van zaken dat de ref de witte kuist voor het terugplaatsen van de bal tegen de onderband... :roll:
dus als je hem vraagt om de witte te kuisen is dat géén redelijk verzoek meer en zal de ref dat dus ook niet meer doen...(volgens de regels).

dus nu zit je terug met hetzelfde probleem... :wink:
iemand anders nog een oplossing?? :idea:

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 15 Apr 2007, 19:13

GeertV wrote:Eventjes terugkomend op vraagjes van Erik :
1) fout en 4 ptn voor A is correct, maar de bruine bal wordt NIET herspot en wit is NIET meer in-hand. Natuurlijk kan A terug de beurt laten aan B na de bekomen situatie

2) in ieder geval fout & miss en 5 ptn voor speler A. Als A zelf verder speelt moet hij dat doen vanuit de bekomen positie, na de fout van B. Als hij de miss aanvaard, dan wordt alles teruggelegd en is de cue-ball terug in-hand

3) fout en 4 ptn voor A is correct. Als B bij het herpositioneren van de cue-bal de groene raakt en er is contact tussen cue-ball en zijn hand ( of vinger(s)), ook al heeft de cue-ball contact met het laken, dan blijft de cue-ball in-hand na de fout, zowel voor speler A als voor speler B. Aangaande free-ball hangt het ervan af of geen enkele bal on langs weerszijden passeerbaar is gezien vanuit elke positie van de cue-ball in de D of op de lijnen van de D


1 = correct! :lol:
2 =gedeeltelijk correct :? ..bij de toekenning va, de miss moet de witte terug op de plaats waar deze gelegd werd en is hij zeker NIET in-hand..
3 =fout. :evil: ..ok fout 4 maar de witte blijft liggen waar deze tot siilstand is en is NIET in-hand gekomen en wel degelijk door deze regel...9/b/II volgens de regels... :roll:

9. In-hand

a)De cue-ball is in-hand

I)voor de start van elk frame,

II)wanneer hij in een pocket is beland,

III)wanneer hij van de tafel geforceerd is forced off the table.

b)Hij blijft in-hand totdat

I)hij reglementair vanuit in-hand is gespeeld, of

II )een foul is gemaakt terwijl de bal op tafel is.

c)De striker wordt in-hand genoemd wanneer de cue-ball in-hand is, zoals hierboven omschreven

geert kan zich ook vergissen!!!.. :shock:

grts, :wink:

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Re:

Postby loteling » 13 Jul 2007, 09:15

GeertV wrote:Erik,

Als de kleuren niet correct herspot worden is dit inderdaad de fout van de scheidsrechter en worden ze, eens de volgende stoot gespeeld, beschouwd als coorect gespot. Een speler kan uiteraard niet gestraft worden voor een fout van de scheidsrechter.

In ons gevalleke met onze vriend Bart, is er geen sprake van een fout van de scheidsrechter, maar het spelen vooraleer een kleur herspot is, en zoals Ludo het aangeeft staat dit duidelijk omschreven in het reglement :

Sectie 3 - 12. Straffen
Elke foul die gemaakt wordt betekent dat de tegenstander vier punten toegekend krijgt, tenzij een hogere straf wordt beschreven in de paragrafen (a) tot en met (d) hieronder. De tegenstander zal dan dat hogere aantal punten toegekend krijgen. De straffen hebben de waarde van:

b. de ball on of de betreffende bal en wel die, waarvan de waarde het hoogst is, als

ii) er gestoten wordt vóórdat de scheidsrechter een kleur gespot heeft



tijdens een regelementensessie werd gisteren dit voorval nogmaals aangekaart...
met de conclusie...
fout 6...maar daar was iedereen al mee akkoord..
maar de score zal zijn..
7 fout 6
en niet..
1 fout 6 ..
daar de roze toch regelementair gepot is...

enige reacties???

grts,

koen

User avatar
luchtzak
Posts: 2246
Joined: 12 May 2005, 21:49
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich
Location: Hofstade, Zemst

Re: Referees laat eens wat van jullie horen !

Postby luchtzak » 13 Jul 2007, 09:25

loteling wrote:
GeertV wrote:Erik,

Als de kleuren niet correct herspot worden is dit inderdaad de fout van de scheidsrechter en worden ze, eens de volgende stoot gespeeld, beschouwd als coorect gespot. Een speler kan uiteraard niet gestraft worden voor een fout van de scheidsrechter.

In ons gevalleke met onze vriend Bart, is er geen sprake van een fout van de scheidsrechter, maar het spelen vooraleer een kleur herspot is, en zoals Ludo het aangeeft staat dit duidelijk omschreven in het reglement :

Sectie 3 - 12. Straffen
Elke foul die gemaakt wordt betekent dat de tegenstander vier punten toegekend krijgt, tenzij een hogere straf wordt beschreven in de paragrafen (a) tot en met (d) hieronder. De tegenstander zal dan dat hogere aantal punten toegekend krijgen. De straffen hebben de waarde van:

b. de ball on of de betreffende bal en wel die, waarvan de waarde het hoogst is, als

ii) er gestoten wordt vóórdat de scheidsrechter een kleur gespot heeft



tijdens een regelementensessie werd gisteren dit voorval nogmaals aangekaart...
met de conclusie...
fout 6...maar daar was iedereen al mee akkoord..
maar de score zal zijn..
7 fout 6
en niet..
1 fout 6 ..
daar de roze toch regelementair gepot is...

enige reacties???

grts,

koen


Joepie had gelijk! 8) :lol:

Cueball
Posts: 181
Joined: 16 May 2006, 17:16
Highest Break: 52
Location: Deurne-Noord

Re:

Postby Cueball » 12 Dec 2007, 12:26

GeertV wrote:Kabouter heeft het juiste antwoord gegeven : speler A vraagt inderdaad aan de ref om de speelbal te kuisen, indien de ref 'm van de tafel neemt zonder zijn marker te gebruiken, dan is wit 'in-hand'. Indien hij zijn marker wel gebruikt moet wit vanaf die positie gespeeld worden.


scorebord kijken is ook juist he.of hij moet een touché gedaan hebben ja just :D

User avatar
tomw
Posts: 38
Joined: 20 Jun 2008, 14:43
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 65
Club: De Komma
Location: Leuven

Re: Referees laat eens wat van jullie horen !

Postby tomw » 22 Jan 2010, 16:14

Heb me zojuist eens geamuseerd met het lezen van gans dit topic.
Volgens mij ontbreekt hier nog één antwoord, en wel dat op volgende post:


by loteling » 08 Apr 2007, 12:43

GeertV wrote:
In welke gevallen komt een rode bal terug op de tafel ?

Heren,

na een beetje leesvoer kom ik aan ....jawel...8 (acht) situaties...

ik heb gezien dat er maar 3 gevonden zijn in dit forum ...

deze 8 staan uiteraard (niet altijd even duidelijk...) in de regels!

denken jullie nog ff na of is deze vraag TE simpel.. ???

grts,

koen.



Ik ben kurieus.
Kan het antwoord nog gepost worden, of is de vraagsteller het ondertussen zelf al vergeten? :mrgreen:

User avatar
tomw
Posts: 38
Joined: 20 Jun 2008, 14:43
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 65
Club: De Komma
Location: Leuven

Re: Referees laat eens wat van jullie horen !

Postby tomw » 22 Jan 2010, 16:44

heb het ondertussen zien staan in een topic wat verderop.
altijd handig als de vraag in het ene topic staat en het antwoord in het andere.... ;)

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Re: Referees laat eens wat van jullie horen !

Postby loteling » 22 Jan 2010, 17:30

...kwestie van wakker te blijven hé tomw... ;o)

en wast een beeke duidelijk??


grts,

koen.

User avatar
tomw
Posts: 38
Joined: 20 Jun 2008, 14:43
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 65
Club: De Komma
Location: Leuven

Re: Referees laat eens wat van jullie horen !

Postby tomw » 26 Jan 2010, 13:44

yep yep, er stond niks in dat ik nog ni wist, maar ge moet eraan denken natuurlijk.


Return to “Belgium Referees Association”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 1 guest