Referees laat eens wat van jullie horen !

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
User avatar
carpfever
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2006, 16:45
Highest Break: 42
Location: Temse

refree

Postby carpfever » 28 Mar 2007, 08:54

"de speler is verantwoordelijk om te checken of de kleur herspot is."

dit denk ik nu niet hoor Geert, speler is ook niet verantwoordelijk als de arbiter bvb de kleuren onderling verkeerd spot, neem voorbeeld van kleuren geel bruin en groen, kan zijn dat een arbiter deze zelf onderling niet goed legt, speler is niet verantwoordelijk, wel de scheids, tot dan gescoorde punten blijven tellen tot de ref of speler dit zien en vragen of de scheids deze op gereglementeerde wijze wil herspotten......


als ik een match arbitreer dan vermeld ik pas de score als ik de bal daadwerkelijk herspot.......



cu

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 28 Mar 2007, 10:00

Een speler moet altijd wachten tot de bal herspot is.
Staat zelfs in het reglement.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 28 Mar 2007, 11:31

Erik,

Als de kleuren niet correct herspot worden is dit inderdaad de fout van de scheidsrechter en worden ze, eens de volgende stoot gespeeld, beschouwd als coorect gespot. Een speler kan uiteraard niet gestraft worden voor een fout van de scheidsrechter.

In ons gevalleke met onze vriend Bart, is er geen sprake van een fout van de scheidsrechter, maar het spelen vooraleer een kleur herspot is, en zoals Ludo het aangeeft staat dit duidelijk omschreven in het reglement :

Sectie 3 - 12. Straffen
Elke foul die gemaakt wordt betekent dat de tegenstander vier punten toegekend krijgt, tenzij een hogere straf wordt beschreven in de paragrafen (a) tot en met (d) hieronder. De tegenstander zal dan dat hogere aantal punten toegekend krijgen. De straffen hebben de waarde van:

b. de ball on of de betreffende bal en wel die, waarvan de waarde het hoogst is, als

ii) er gestoten wordt vóórdat de scheidsrechter een kleur gespot heeft

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 28 Mar 2007, 11:36

We zijn terug weer wa wakker geschoten op dit deel van het forum, me dunkt.

Daarom nog even een hoofdbreker : wat gebeurt er als de speelbal bovenop het pak rode ballen komt te liggen ? Fout ? Geen fout? Indien fout : foutwaarde ? Wat gebeurt er daarna ?

Ben benieuwd naar de oplossing van onze vriend Koen (Loteling) m.b.t. ons "4 zwarten"-probleem ...

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 28 Mar 2007, 13:05

dat is een weggevertje

User avatar
matty
Posts: 606
Joined: 21 Aug 2006, 20:22
Belgium Ranking: 43
Highest Break: 69
Club: zuma snooker peer
Location: houthalen-helchteren

Postby matty » 28 Mar 2007, 14:24

GeertV wrote:We zijn terug weer wa wakker geschoten op dit deel van het forum, me dunkt.

Daarom nog even een hoofdbreker : wat gebeurt er als de speelbal bovenop het pak rode ballen komt te liggen ? Fout ? Geen fout? Indien fout : foutwaarde ? Wat gebeurt er daarna ?

...

volgens mij hangt het er van af hoe die bal daar terecht komt:
1-na een reglementair contact met de objectbal springt de bal op het pak=geen fout hierna wordt er gewoon voort gespeeld van op het pak waarbij de speler altijd fout 4 maakt
2-bij" fosse keu" springt hij over de objectbal (kan ook een bal uit het pak zijn)en landt op het pak=fout 4 +bij het spelen van de bal op het pak(den andere zal wel slim genoeg zijn om te passen) weer fout 4

sorry indien ik hier de bal mis sla,ben geen scheidsrechter.en is deze situatie daadwerkelijk al ooit gebeurd?

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 28 Mar 2007, 17:16

luchtzak wrote:Nog eens een vraagje voor de referees, zelf meegemaakt vorige week in de competitie. Ik wil er direct bijzeggen dat ik niemand viseer en ik ben op niemand boos ;-) Maar wil het toch nog eens weten hoe of wat want heb tegenstrijdige verklaringen ;-)

Als je na rood de roze wegspeelt, die vliegt uit het netje onder een andere tafel en in alle verstrooidheid speel je verder op rood terwijl de referee nog naar de roze bal aan het zoeken is. Nog ff zeggen dat ik de referee 7 hoor zeggen. Wat gebeurt er dan?

7, fout 6
1, fout 6
7, fout 7


heren,
ik ben even te rade gegaan in oostenrijk bij de kenner bij uitstek...
niemand minder dan Franz "TUTOR" Meszaros en deze schreef hetvolgende: 8)

It is foul 6 because the foul is ball on or ball concerned whichever is
higher. In this case ball on Red Ball concerned Pink.

The announcement of the referee is not overriding the facts happening on
the table. Of course the referee should have waited till he had respotted
the pink to anounce the score, but the player has to wait till the ball is
spotted anyway. The rules don't referr to the referees announcement, but
to the spotting.

Another example:
- Striker only needs the last Pink to win the frame,
- he pockets the pink,
- the referee sees, that the still moving cueball will not fall in a
pocket and announces for example "Frame Haneveer",
- the striker puts the queue on the table causing the still moving cueball
to touch it,
- because the stroke has not been finished, its a foul and the frame
continues.

The same happens if the referee announced "Frame Haneveer", but the
cueball falls into a pocket. The announcement of the referee is not
overriding any facts on the table.

If not, any miscounting announced would be valid for example, and it is not.

Yours in sport, Franz


aangezien deze kenner zelf scheidsrechters opleidt ben ik ervan overtuigd dat dit de enige echt oplossing is... :wink:

grts,

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Re: refree

Postby loteling » 28 Mar 2007, 17:31

carpfever wrote:"de speler is verantwoordelijk om te checken of de kleur herspot is."

dit denk ik nu niet hoor Geert, speler is ook niet verantwoordelijk als de arbiter bvb de kleuren onderling verkeerd spot, neem voorbeeld van kleuren geel bruin en groen, kan zijn dat een arbiter deze zelf onderling niet goed legt, speler is niet verantwoordelijk, wel de scheids, tot dan gescoorde punten blijven tellen tot de ref of speler dit zien en vragen of de scheids deze op gereglementeerde wijze wil herspotten......


als ik een match arbitreer dan vermeld ik pas de score als ik de bal daadwerkelijk herspot.......



cu


één ding staat hierover duidelijk in de regels
als een bal verkeerd gespot is blijft deze daar liggen totdat hij terug van de tafel gespeeld wordt en dan wordt de kleur juist gespot...
sectie 3 regel 7c

7. Het plaatsen (spotten) van de kleuren
Elke gekleurde bal, die in de pocket komt of forced off the table gaat, moet teruggeplaatst worden voordat de volgende stroke gemaakt wordt, totdat de kleur conform Sectie 3, Regel 3(f) definitief gepot wordt.

a) Een speler wordt niet verantwoordelijk gehouden voor enige fout van de scheidsrechter bij het correct spotten van een bal.

b)...

c) Als een stroke gemaakt wordt, terwijl één of meerdere ballen niet correct gespot zijn, worden zij als correct gespot beschouwd voor de daarop volgende stoten. Elke kleur, die onterecht van de tafel is wordt gespot:


I) zonder strafpunten als ontdekt wordt dat hij ten onrechte van tafel is, zonder dat dit hiervoor opgevallen is,

II) met strafpunten als de striker speelde voordat de scheidsrechter in staat was het spotten van de kleur te voltooien.

enz....

grts,

koen.

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 28 Mar 2007, 18:32

Wat probeer ik hier duidelijk te maken, denk je ! Ofwel moet ik dringend mijn nederlands gaan bijscholen !

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 28 Mar 2007, 19:16

ooh, dat was nederlands :twisted:

wat betrefd witte op het pak :
als een witte boven op het pak land, is dat fout van ball on.
het is hetzelfde als de bal van de tafel spelen of oppaken
in het engels "forced off the table"
met andere woorden, de witte ligt niet op het speelvlak, als hij tot
stilstand is gekomen.

Andere vraag : hoe ver moet het speelvlak van de het bovenvlak
van de bandneus zijn, liefst in milimeters.

Ludo

User avatar
matty
Posts: 606
Joined: 21 Aug 2006, 20:22
Belgium Ranking: 43
Highest Break: 69
Club: zuma snooker peer
Location: houthalen-helchteren

Postby matty » 28 Mar 2007, 19:50



wat betrefd witte op het pak :
als een witte boven op het pak land, is dat fout van ball on.
het is hetzelfde als de bal van de tafel spelen of oppaken
in het engels "forced off the table"
met andere woorden, de witte ligt niet op het speelvlak, als hij tot
stilstand is gekomen.



Ludo

komt dan de witte bal "in hand" in de D?

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 28 Mar 2007, 22:03

idd...

maar de practische proef... :?: :?:
zelfs na 10 keer heel zachtjes de witte op het pak leggen...ook in de triangel....vergeet da dus maar...on___MOGELIJK.... :!:
hij zakt altijd als een slappe... inneen.... :roll:

dus...zelfs in de praktijk niet te doen...of ge moest in ne zandbak spelen.... :lol:

afvoeren....

volgende vraag... :wink:

oo ja...

de witte in-off.... géén mis... :shock:

en toch wordt er niet vanuit de "D" gespeeld.....ook in de regels trouwens..wie wa hoe waar???

grts,

koen.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 29 Mar 2007, 07:15

Ooit meegemaakt dat de witte boven op het pak lag.

Was ergens eind jaren 80, toen lakens nog een soort van "vastttapijt" waren.
Door het veelvuldig herplaatsen, waren er allemaal kleine putjes, waardoor
de ballen altijd op dezelfde plaats bleven liggen.
Zelfs een bal gewoon van zijn spot spelen gaf al slecht kontakt.

Met de lakens van tegenwoordig gaat dat niet meer. Daar staat zelfs geen
haar meer op. Als je vroeger van zwart het pak probeerde te splitten, moest
je beuken, nu kan je dat al bijna rollend.

mvg
Ludo

PS
Iemand al de afstand gevonden

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 29 Mar 2007, 15:05

volgende vraag...
oo ja...
de witte in-off.... géén mis...
en toch wordt er niet vanuit de "D" gespeeld.....ook in de regels trouwens..wie wa hoe waar???



Er ligt een bal op de rand van de pocket, klaar om te vallen. De speler die aan de beurt is speelt zijn shot en na zijn afstoot valt de bal die over de pocket ligt erin, zonder dat hij door een andere bal of iemand anders dan de stoter geraakt werd. De witte is ondertussen in-off gegaan en de scheidsrechter oordeelt dat de gevallen bal mogelijk in het shot betrokken zou zijn. De stoter krijgt de desbetreffende foutwaarde aangesmeerd en vervolgens moeten alle ballen uit de originele situatie worden teruggeplaatst en heeft zijn tegenstander de opties die hij na fout altijd heeft.

Sectie 3, regel 9, b, ii :
9. Bal op de rand van de pocket

b) Als zo'n bal geraakt zou zijn door een bal, die deel uit maakte van een stroke zullen:

i) als geen regel uit dit reglement overtreden werd, alle ballen teruggelegd worden en zal dezelfde striker opnieuw mogen stoten, waarbij hij ook voor een andere stoot mag kiezen.

ii) als een fout begaan is, zal de striker bestraft worden met de voorgeschreven penalty, alle ballen worden teruggelegd en de volgende speler heeft vervolgens de normale opties, welke een speler heeft na een foul.

User avatar
Tcheppen
Posts: 162
Joined: 10 Nov 2005, 19:11
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 87
Location: De Panne

Postby Tcheppen » 29 Mar 2007, 16:12

De_Ludo wrote:Iemand al de afstand gevonden


Raakpunt met de bal ligt op 35mm (van het speeloppervlak), 34.92mm om precies te zijn. Hetzij 2/3 van de afmeting van een bal (52.4mm), deze regel geld voor alle biljartsporten.
De totale hoogte van de band zou rond de 40mm moeten zijn maar dit is volgens mij van minder belang, de hoogte van het raakpunt is het belangrijkste.
Mijn vragen nu:
1) is dit antwoord goed genoeg :?:
2) heb ik iets gewonnen :?: :lol:

Groetjes van t'zeetje.
PS: ik ben geen referee hé, wees dus niet te streng

User avatar
carpfever
Posts: 42
Joined: 16 Dec 2006, 16:45
Highest Break: 42
Location: Temse

ref

Postby carpfever » 29 Mar 2007, 16:59

ballen zijn 52,5 mm met een afwijking van 0.05mm en 3 gram afwijking per set


ziezo

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 29 Mar 2007, 17:16

GeertV wrote:
volgende vraag...
oo ja...
de witte in-off.... géén mis...
en toch wordt er niet vanuit de "D" gespeeld.....ook in de regels trouwens..wie wa hoe waar???



Er ligt een bal op de rand van de pocket, klaar om te vallen. De speler die aan de beurt is speelt zijn shot en na zijn afstoot valt de bal die over de pocket ligt erin, zonder dat hij door een andere bal of iemand anders dan de stoter geraakt werd. De witte is ondertussen in-off gegaan en de scheidsrechter oordeelt dat de gevallen bal mogelijk in het shot betrokken zou zijn. De stoter krijgt de desbetreffende foutwaarde aangesmeerd en vervolgens moeten alle ballen uit de originele situatie worden teruggeplaatst en heeft zijn tegenstander de opties die hij na fout altijd heeft.

Sectie 3, regel 9, b, ii :
9. Bal op de rand van de pocket

b) Als zo'n bal geraakt zou zijn door een bal, die deel uit maakte van een stroke zullen:

i) als geen regel uit dit reglement overtreden werd, alle ballen teruggelegd worden en zal dezelfde striker opnieuw mogen stoten, waarbij hij ook voor een andere stoot mag kiezen.

ii) als een fout begaan is, zal de striker bestraft worden met de voorgeschreven penalty, alle ballen worden teruggelegd en de volgende speler heeft vervolgens de normale opties, welke een speler heeft na een foul.


Hallo Geert,


goed gevonden,... :!: :!:
zo kan het natuurlijk ook ...
maar ik had natuurlijk wéér iets veel simpeler in gedachten.. :roll:
er worden géén ballen teruggeplaatst :shock:
en toch staat het in de regels... :lol:


vind je deze oplossing :?: :?:

grts,

koen.

User avatar
Kabouter
Posts: 74
Joined: 31 May 2005, 10:05
Highest Break: 97

Postby Kabouter » 30 Mar 2007, 07:28

Lang geleden kreeg ik ook referee opgespeld,
dus ik doe een poging op de vraag van in-off, géén miss, niet vanuit D.

Striker speelt de speelbal in-off. Neemt die er zelf uit en plaatst (gooit) die zelf op tafel, terwijl de speelbal dus een andere bal raakt.

Fout, géén miss, en verder spelen zoals de ballen tot stilstaand komen.

Is dit een mogelijkheid? Vergeef het me als ik verkeerd ben, 't is al een tijdje geleden.

De_Ludo
Posts: 465
Joined: 08 Sep 2005, 20:20
Highest Break: 79
Location: Brasschaat

Postby De_Ludo » 30 Mar 2007, 07:40

Dus speler speelt in-off, geen miss en niet vanuit de D
Waarschijnlijk fout als zwart laatste bal op tafel is, en door de fout het
frame gedaan is.

of doordat de speler afstoot door dat iets of iemand zijn keu raakt.
Dan zal alles gewoon herplaatst worden.

mvg
Ludo

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 30 Mar 2007, 16:21

De_Ludo wrote:Dus speler speelt in-off, geen miss en niet vanuit de D
Waarschijnlijk fout als zwart laatste bal op tafel is, en door de fout het
frame gedaan is.

of doordat de speler afstoot door dat iets of iemand zijn keu raakt.
Dan zal alles gewoon herplaatst worden.

mvg
Ludo



heren,

nee nee en nog eens nee.... :roll:

het staat duideljik in de regels en.. :!:
dat kan na elke in-off voorvallen ....
in het begin,de helft ...of eender waar in het verloop van de frame... :wink:


plezant éé die teasers. :lol: .


grts,

koen.


Return to “Belgium Referees Association”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 0 guests