Teaser 9

Discuss and find all the necessary information about the Belgium Referees Association
User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Teaser 9

Postby loteling » 18 Apr 2007, 17:04

heren,

stel je even de volgende situatie voor.. :roll:

geen fout bij het potten van de laatste vrije kleur na de laatste rode.. 8)

de gele ligt op de rand van de groene pocket.. :)
een 5 tal cm daarvoor de groene en de bruine...met een tussenafstand van 53 mm... :?

op de tegenovergestelde bovenpocket ligt zwart op de rand van.. en de cue-bal ligt bijna touching tegen zwart.. :cry:

in ongeveer het midden van de tafel liggen blauw en roze ook met een afstand van iets meer dan een baldikte.. :cry:

nu komt het.. :roll:

geel is dus de ball-on..en onmogelijk te raken langs de zijkanten...
er is een clear path ... 2x tussen de kleuren !!

a)wat zou er volgens de regels moeten gebeuren ...
b)wat zal er hoogstwaarschijnlijk gebeuren???

en natuurlijk ...waarom ...met tekst en uitleg....

grts, :wink:

koen.

User avatar
NDV
Posts: 161
Joined: 23 Feb 2007, 20:31
Highest Break: -1
Location: LEUVEN

Postby NDV » 18 Apr 2007, 18:45

Aangezien hij de object ball in een rechtstreekse lijn kan raken moet hij hem raken. Indien hij in deze situatie een fout maakt zal de ref een miss roepen(wanneer we natuurlijk niet in het snooker-required stadium zitten). Indien de tegenspeler ze laat terugleggen en dit gebeurd nogmaals zal de ref hem een waarschuwing moeten geven dat indien hij hem bij volgende poging niet raakt het frame aan de tegenstander zal worden toegekend. Aangezien het een moeilijk shot is, is de kans natuurlijk groot dat de stoter in dit geval het aan z'n kl...n heeft.

MG
Posts: 294
Joined: 08 Sep 2005, 09:32
Highest Break: 86
Location: Kessel

Postby MG » 18 Apr 2007, 21:16

Patatje zou zeggen: "Gewoon binnenrammen" :D

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 18 Apr 2007, 22:03

NDV wrote:Aangezien hij de object ball in een rechtstreekse lijn kan raken moet hij hem raken. Indien hij in deze situatie een fout maakt zal de ref een miss roepen(wanneer we natuurlijk niet in het snooker-required stadium zitten). Indien de tegenspeler ze laat terugleggen en dit gebeurd nogmaals zal de ref hem een waarschuwing moeten geven dat indien hij hem bij volgende poging niet raakt het frame aan de tegenstander zal worden toegekend. Aangezien het een moeilijk shot is, is de kans natuurlijk groot dat de stoter in dit geval het aan z'n kl...n heeft.


inderdaad, 8)
na de derde poging zal je de frame verloren hebben...
aangaande der clearpath regel...
en neem van mij aan die gele op die manier raken...no-way...probeer dat maar eens in uw club... :lol:

kan je ook uitleggen hoe deze situatie zich in een normale frame zou verlopen?? :roll:

grts, :wink:

koen.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 19 Apr 2007, 16:28

MG wrote:Patatje zou zeggen: "Gewoon binnenrammen" :D


:shock: :shock: :shock:..... :?:

dat wil ik patatje dan wel eens zien doen... probeer deze situatie maar eens uit in de club..

ik betaal een pint als je DEZE situatie zonder miss kunt spelen... :D
zelf als je de gele en witte samen pot... 8)

grts, :wink:

koen

snooky147
Posts: 32
Joined: 25 Jul 2005, 11:57
Highest Break: 72
Club: SC De Merode
Location: Oud-Turnhout

Postby snooky147 » 21 Apr 2007, 16:20

als referee zou ik in dit geval geen waarscuwing geven na de 2de miss maar door laten spelen tot de speler een 'goede poging' heeft gedaan

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 21 Apr 2007, 16:28

snooky147 wrote:als referee zou ik in dit geval geen waarschuwing geven na de 2de miss maar door laten spelen tot de speler een 'goede poging' heeft gedaan


:D :D dat wou ik dan ook juist aantonen... :D

volgens de regels... als er een clear path is... is het zowiezo een miss..
en zal de frame na de derde poging verloren zijn....dikke pech dus voor diegene die in deze situatie verzeild geraakt..

zou het niet beter zijn als de clear-path regel iets uitgebreider wordt??..
bvb..dat de objectbal aan tenminste één uiterst zijde moet geraakt kunnen worden??

grts, :wink:

koen.

snooky147
Posts: 32
Joined: 25 Jul 2005, 11:57
Highest Break: 72
Club: SC De Merode
Location: Oud-Turnhout

Postby snooky147 » 21 Apr 2007, 16:33

n, alles staat in de regels en deze situatie valt volgens mij onder 5 I a II:
de scheidsrechter mag beslissingen treffen die niet adequaat zijn beschrefen in het reglement, in het belang van de sportiviteit

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 21 Apr 2007, 16:41

hé snooky147,

Sectie 5: Officials

1. De scheidsrechter

De scheidsrechter zal

I)de enige beoordelaar zijn over (on)sportief gedrag,

II)vrij zijn om in situaties, die niet adequaat in dit reglement beschreven zijn, beslissingen te nemen in het belang van een sportief verloop van de wedstrijd,

je bedoelt dit... maar de clearpath regel staat toch adequaat beschreven???

het is wel aan de ref om deze miss te beoordelen...


grts, :wink:

koen.

User avatar
Dr Love
Posts: 114
Joined: 10 Sep 2005, 11:19
Highest Break: 95
Location: Nijlen

Postby Dr Love » 02 May 2007, 08:08

dan kan je van een angled ball waarbij je in principe de ball on kan zien ook nooit na 3 opeenvolgende 'miss'-en je frame verliezen...

of toch ?
dit wordt niet als snooker beschouwd dacht ik..??

User avatar
GeertV
Posts: 586
Joined: 22 Sep 2005, 13:02
Highest Break: -1
Location: Westbury

Postby GeertV » 02 May 2007, 08:26

We moeten hier toch een beetje nuanceren en spreken van "common sense" of gezond verstand zoals ze zeggen. Inderdaad is het technisch, theoretisch zo dat met 3 keer te missen je de frame zou kunnen toekennen aan de tegenstander. Maar hoe zal je bepalen dat ie er tussen kan als je maar een 1/2mm speling hebt; voor 't zelfde geld gaat de scheids ervan uit dat hij er niet tussen kan en dus bijgevolg geen centraal contact mogelijk is.

Dr. Love : inderdaad, je kan niet gesnookerd liggen door een band. Maar ook hier gebruik je gewoon je gezond verstand en blijft het zo dat het centraal balcontact niet mogelijk is. Het enige wat zeker is m.b.t. deze regel is dat je bvb geen free-ball kan krijgen als je angeled komt te liggen na een fout (indien de bal on niet gesnookered wordt door een andere bal uiteraard).

Secte 1 Regel 16. Snookered
e.) De cue-ball kan niet gesnookerd worden door een band. Als de ronding van een band de cue-ball hindert en dat deel van de band dichterbij de cue-ball is dan welke hinderende bal niet on dan ook, dan is de cue-ball niet gesnookerd.

User avatar
loteling
Posts: 374
Joined: 18 Mar 2007, 14:38
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 0
Location: Turnhout

Postby loteling » 02 May 2007, 16:45

heren,

zo zal het inderdaad zijn... en ik denk dat hetvolgende zal gebeuren....

in die situatie...fout en ...misschien een miss...
ofwel fout en verderspelen...de gele is dan onmogelijk te raken...de striker moet met voldoende snelheid naar de gele spelen en eerst groen of bruin raken ...en dan valt geel natuurlijk...(f-4 )
en komt terug op zijn spot...
ofwel...
de tegenspeler zal een vrije bal toegekend krijgen en dan waarschijnlijk de gele met de groene of bruine potten(ja...door ne plant natuurlijk...)..en daarna de tafel leegspelen...

grts, :wink:

koen.

grts,

koen


Return to “Belgium Referees Association”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot] and 0 guests