Commissie van toezicht

All necessary information about the Belgian Billiard and Snooker Association, the Vlaamse Snooker Federatie and the Association Francophone de Snooker, your questions will be answered by members of the boards of BBSA, VSF and/or ASF
didierdeproost
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 112
Club: snooker x

Commissie van toezicht

Postby didierdeproost » 16 Sep 2009, 09:30

COMMISSIE VAN TOEZICHT
Ik opteer voor een commissie van toezicht die er op moet toezien dat spelers zich correct gedragen aan een snookertafel; en dit bij mogelijk alle wedstrijden die in VSF,ASF en BBSA verband gespeeld worden.
Deze commissie zou een rapporterende en adviserende rol moeten hebben naar zowel VSF/ASF als BBSA. De aanwezigheid van deze commissieleden op tornooien kan voorafgaandelijk kenbaar gemaakt worden (maar hoeft niet persé) en hun présence in het veld steesd visueel zichtbaar (bijv. met batch).
Deze commissie zou niet de mogelijkheid mogen hebben om te verbaliseren of in een dergelijke hoedanigheid op te treden naar spelers. Haar taak is alleen om vast te stellen en advies achteraf uit te brengen naar de organiserende instantie (VSF/ASF en BBSA) met als bedoeling dat deze onder vorm van een waarschuwing, uitsluiting of boete daarop conform reageert naar de betrokkene(n). Dit als inleiding.

In de Businessland -21 in de UK tilt men zwaar aan ongepast gedrag. Eender wie (zelfs een toeschouwer) kan op een tornooi een ongepast gedrag melden van een andere speler. Er wordt dan met die speler contact opgenomen (zelfs nog tijdens het tornooi) die dan meteen een waarschuwing krijgt. Indien reeds afwezig wordt standaard een brief nagestuurd. Bij herhaling in hetzelfde tornooi volgt een uitsluiting en eliminatie van de verworven punten.

Niet enkel bij de jongeren, doch ook in de hogere klasse (Pios en Main Tour) wordt er helemaal niet gelachen met dergelijk ongepast gedrag.
Wat kan ongepast gedrag al zijn?
- slaan met de hand op de tafel
- slaan met de keu op de grond
- ballen uit de pockets halen en op de tafel werpen
- ongepast taalgebruik
- storend gedrag naar de tegenstander
- storend gedrag naast de snookertafel
- etc etc

Terug in eigen land. Ik sta al jaren langs de zijlijn en merk gewoon dat dit probleem zich al jaren stelt en ik niet direct zie dat hierop actie genomen wordt. In veel gevallen staan de ouders zelf ook machteloos ten aanzien van hun kind. En een volwassene die zich niet weet te gedragen is eigenlijk nog erger, want die zou het verstand toch moeten hebben om beter te weten.

Ik weet dat de laatste jaren meerder malen klachten hierover zijn geformuleerd; maar dat deze in aantal helemaal niet de werkelijkheid of de intensiteit van het probleem weerspiegelen. (want als medespelers elk feit zouden melden ... stel je voor).

Daarom was ik eens benieuwd hoe jullie als organiserende macht toekijken op dit probleem en of jullie de noodzaak inzien om dit naar de toekomst toe aan te pakken. Er zijn reglementen waarop terug kan gevallen worden, maar deze reglementen zijn er al jaren en ik kan echt niet zien dat dit bij sommige spelers een dwingende factor is om zich opeens te gaan gedragen. Een correct gedrag en etiquette hoort nu éénmaal bij de snookersport, tenzij jullie een andere mening zouden hebben hierover.

Dus concreet de vragen:
- vinden jullie dat de snookersport haar keurige uitstraling moet behouden of mag het soms best wel wat ruiger ?
- vinden jullie dat de signalen naar alle spelers best mogen aangescherpt worden / of vinden jullie dat de snookerreglementen dit probleem proactief aanpakken ?
- zou mogelijk een commissie van toezicht een optie kunnen zijn?

mvg
Didier

Anthony
Belgium Ranking: 64
Highest Break: 128
Club: Arena

Re: Commissie van toezicht

Postby Anthony » 03 Oct 2009, 13:15

Ik kan je gelijk geven op vele dingen waar je hier gezegd hebt.
Maar bij de meeste andere tornooien en dergelijke in het buitenland, daar zijn de tafels wel in heel goede staat. Daar kunnen wij niet in Belgie aan tippen.
Je moet eens begrijpen als je maanden traint op een goede snookertafel en gemotiveerd aan je tafel komt, en dan plots de eerste bal stoot, oesje deze tafel is van heel slecht. Dan kan ik wel begrijpen dat sommige spelers een reactie doen dat niet bedoeld is.

groetjes

139
Highest Break: 139
Club: Merode X

Postby 139 » 03 Oct 2009, 17:05

Anthony wrote:Ik kan je gelijk geven op vele dingen waar je hier gezegd hebt.
Maar bij de meeste andere tornooien en dergelijke in het buitenland, daar zijn de tafels wel in heel goede staat. Daar kunnen wij niet in Belgie aan tippen.
Je moet eens begrijpen als je maanden traint op een goede snookertafel en gemotiveerd aan je tafel komt, en dan plots de eerste bal stoot, oesje deze tafel is van heel slecht. Dan kan ik wel begrijpen dat sommige spelers een reactie doen dat niet bedoeld is.

groetjes

Ikke niet !
Dat noemt : Zelfbeheersing !

aquina
Highest Break: 56

Postby aquina » 03 Oct 2009, 17:17

daar is geen commisie voor nodig vind ik maar wel scheidsrechters die durven de spelers te straffen

marc_dierens

Postby marc_dierens » 03 Oct 2009, 18:13

Volledig voorstander. Als ik zie hoe er soms door spelers gereageerd wordt, dan ben ik gedegouteerd.

Zelf ben ik niet heilig, ik heb ooit ook dingen gedaan waar ik achteraf niet trots op ben, maar de laatste 2 jaar zal er niet veel reden geweest zijn om over mij te klagen.

@aquina: soms zijn er geen scheidsrechters (interclub, 1e rondes A-ranking), en dan kan iemand wel vaststellingen doen. Vorige dinsdag tijdens de interclub konden er een paar alinea volgeschreven worden :roll:

Je moet je maar eens inbeelden dat er een hoop jongeren die snooker willen spelen even komen kijken met hun ouder(s), en dan zien hoe degoutant gedrag zich manifesteert. Zou jij je kind(eren) laten snooker spelen, als er iemand naast de tafel zijn keu kapot slaagt, zit te slaan op tafel, met ballen gooit? Ik niet. In zo'n omgeving wil ik mijn kinderen niet sturen :?

Anthony
Belgium Ranking: 64
Highest Break: 128
Club: Arena

Postby Anthony » 03 Oct 2009, 18:25

Het moet toch eventjes ook iets van mijn hart.

vorig weekend was er rankingtornooi bij ons.
Er was een arbiter statuut A of ik weet niet hoe je het precies noemt (alzins de hoogste graag dat je hier kan krijgen) die toch ook dan geen voorbeeld was.
Hij klopte tot 2 maal toe keihard met zijn vuist op de tafel terwijl hij aan het spelen was in de B.

En nu

FrenzY
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Postby FrenzY » 03 Oct 2009, 18:47

Anthony wrote:Het moet toch eventjes ook iets van mijn hart.

vorig weekend was er rankingtornooi bij ons.
Er was een arbiter statuut A of ik weet niet hoe je het precies noemt (alzins de hoogste graag dat je hier kan krijgen) die toch ook dan geen voorbeeld was.
Hij klopte tot 2 maal toe keihard met zijn vuist op de tafel terwijl hij aan het spelen was in de B.

En nu

Aaah, ok, maar dan mag het, als het nen arbiter doet.... :roll:

Dat maakt toch helemaal niets uit, statuut A, arbiter, de koning voor mijn part... Aan een snookertafel moet ge u gedragen. Ik besef dat dat soms lastig is (ook ik liet me vroeger niet altijd van mijn beste kant zien ;)), maar dergelijk gedrag is hoedanook ongepast en mag van mij bestraft worden (na een eerste waarschuwing).

GeertV
Highest Break: -1

Postby GeertV » 04 Oct 2009, 08:55

Arbiter of niet, maakt naar mijn mening niks uit.
Akkoord hij/zij heeft een voorbeeldfunctie, maar op dat moment is hij/zij een speler zoals een ander.

Rupert
Highest Break: -1

Postby Rupert » 06 Oct 2009, 19:49

:mrgreen: Wow

Sommigen kennen mij, anderen niet. Ik ben voorzitter van de tuchtcommissies van zowel VSF als BBSA.

Ik kan boeken schrijven over supporters, spelers, coaches en leden van de verschillende Raden van Bestuur.

Soit.

Ik kan begrip opbrengen voor spelers die zenuwachtig worden als de tafels niet perfekt zijn. Ik kan GEEN begrip opbrengen dat deze spelers over de schreef gaan. Blijkbaar spelen die alleen, of weten ze nog niet dat hun tegenstander op dezelfde slechte tafel dient te spelen?

En natuurlijk staat(n) deze speler(s) helemaal niet stil aan het feit dat van de 3800 vrijwilligers (spelers) er slechts een 10-tal (meestal mensen die in het bestuur zitten) gedurende dagen deze tafels versleurd en opgebouwd hebben. Ik begrijp uiteraard dat men als speler in België zijn handen niet kan, mag of wil vuil maken.

Maar kritiek kan op 2 manieren gegeven worden :
- Op een normale manier uitleggen dat de tafels slecht zijn, en misschien tips geven etc.
- Of de populaire manier : zagen en klagen. En dan enkelingen die moesten grof zijn, begonnen te flippen
en weet ik veel.

Wat mij de laatste jaren tijdens de tuchtzittingen enorm opvalt is (zoals gewoonlijk bevestigen de uitzonderingen de regel) :
1. Dat fouten toegeven er gewoonweg niet meer inzit. Laten we onmiddellijk maar een advocaat er bij
halen. Meestal verliezen ze dan ook nog omdat ze onze reglementen niet gebruiken :?:
2. Sommige gewesten nog teveel hun mensen beschermen. Men mag niet raken aan mensen van
hun eigen gewest, maar die gasten van dat andere gewest kan men niet genoeg straffen???????????
3. Dat vergissingen van commissieleden niet kunnen vergeten en vergeven worden; maar dat er wel
wordt verwacht dat dezelfde commissieleden zoveel mogelijk clementie betonen!!!!!!!! :ugeek:

Genoeg gezaagd.

Ik vind dit idee van Didier een schitterend initiatief. Persoonlijk vind ik tuchtzittingen een zeer spijtige zaak. Moest dit voor dit stadium kunnen opgelost worden, des te beter.
Het idee om de mensen op hun verantwoordelijkheid te wijzen en ze daarin eventueel te begeleiden vind ik super :D :D :D :D :D :D
Ik besef zeer goed dat sommige zaken niet bemiddeld kunnen worden en tenslotte toch nog voor de tuchtcommissie dienen te eindigen.

Mvg,

Rupert

didierdeproost
Highest Break: 112
Club: snooker x

Postby didierdeproost » 07 Oct 2009, 20:21

hallo,

Ik zie dat het eventjes geduurd heeft, maar dat er toch reactie op gekomen is.
Wat moet ik zeggen? Er zijn fervente voorstanders en toch ook mensen die vinden dat scheidsrechters die rol op zich zouden moeten nemen, etc.
Ik las zelfs ook wat commentaar die ging over de staat van de tafels, waar het mij in de eerste instantie eigenlijk niet om te doen was. Het handelde gewoon over het verwerpelijk gedrag van spelers op tafels, jong of oud. Ik zie gewoon dat dit gedrag er de laatste jaren niet op verbeterd is.
En ondertussen heb ik een antwoord gekregen op mijn vragen; wat ik jullie niet wens te onthouden.

1 - vinden jullie dat de snookersport haar keurige uitstraling moet behouden of mag het soms best wel wat ruiger ?
Antwoord voorzitter : SNOOKER MOET GEWOON EEN KEURIGE UITSTRALING BEHOUDEN : de RvB staat hier unaniem achter.

2 - vinden jullie dat de signalen naar alle spelers best mogen aangescherpt worden / of vinden jullie dat de snookerreglementen dit probleem proactief aanpakken ?
Antwoord voorzitter : REGLEMENTEN ZIJN VAAK NIET OF TE WEINIG GEKEND BIJ SPELERS DUS MOGEN SIGNALEN BEST WORDEN AANGESCHERPT : de RvB staat hier unaniem achter.

3 - zou mogelijk een bvb. commissie van toezicht een optie kunnen zijn ?
Antwoord voorzitter : EEN COMMISSIE IS MISSCHIEN EEN MOGELIJKHEID INDIEN ER OP VOORHAND KEURIGE AFSPRAKEN WORDEN GEMAAKT : de meerderheid van de vergadering vindt de oprichting van een commissie of de machting van personen geen goed idee wegens gebrek aan tijd en gebrek aan vrijwilligers.
Indien de bestaande reglementen strikt worden toegepast door de tornooileiding, scheidsrechters en verantwoordelijken dan zijn er toch geen problemen. Olivier merkt op dat er in het buitenland door officiëlen steeds een ‘reportscheme‘ wordt gebruikt voor een melding elke onregelmatigheid. Dit formulier wordt dan overgemaakt aan de bevoegde instantie die steeds zeer snel een beslissing aan een speler zal bezorgen.

Goed! Dan weet ik dat ook al weer.

ANTWOORD OP VRAAG 2: de RvB staat unaniem achter het aanscherpen van signalen.
Mijn vragen: Hoe? en Wanneer?

ANTWOORD OP VRAAG 3: een commissie is geen goed idee wegens gebrek aan tijd en vrijwilligers.
Mijn vragen: Waar baseert men zich op om dit te zeggen - ervaring - feiten ? Is er op die korte tijd dan al een rondvraag gedaan ?
Men gaat dan daarna gewoon verder door te zeggen met - als iedereen zijn taken doet dan zijn er toch geen problemen -.
Mijn opmerking: als je als betrokken partijen noemt: tornooileiding, scheidsrechters en verantwoordelijken - wat hebben al die mensen dan in het verleden gedaan waardoor dit probleem zich nog steeds stelt of zelfs verergert? Wil dit dan zeggen dat die mensen hun taken niet goed hebben uitgevoerd?
In vraag 2 antwoorden dat signalen moeten aangescherpt worden en het probleem erkennen en op vraag 3 antwoorden dat als iedereen zijn taak doet er niets aan de hand is. Een beetje contradictorisch als je het mij vraagt. Hoedanook, ik kan er kop noch staart aan krijgen aan die antwoorden.

Ik heb lang nagedacht over hoe snooker in België zo diep is kunnen zinken. De laatste 10 jaar heeft er op federaal en nationaal vlak al menig steekspel plaats gevonden. Snooker is weg aan het zinken. Enkele spelers houden internationaal het imago nog een beetje hoog terwijl snooker intern op sterven na dood is in eigen land. Kijk naar het aantal leden in alle regio's, kijk naar het aantal clubs. Ik neem hierbij niemand iets kwalijk.
Ik heb geen glazen bol. Maar als dit zo verder gaat, dan lijkt het mij het beste om alles gewoon af te breken en steen voor steen terug op te bouwen, daarbij de vraag stellend wat we belangrijk vinden in het gemeenschappelijk welzijn van snooker. Wij, spelers, coaches, bestuursleden, scheidsrechters, voorzitters van clubs, vrijwilligers - iedereen in dit land heeft een taak om het imago van deze sport zuiver te houden. Tijd en mankracht zijn inderdaad belangrijke factoren. Ik kan het antwoord best begrijpen. Blijkbaar liggen de prioriteiten elders.

Het was een idee, en er is misschien niet 1-2-3 een antwoord op te vinden. Maar het leek me toch belangrijk, want fatsoenlijkheid aan de tafel, een keurige uitstraling zorgt voor respect en manieren. Ik dacht dat dit hoorde bij de basisbegrippen en beginselen van deze mooie sport.

Return to “Questions to BBSA, VSF or ASF”