rules of snooker, zo ingewikkeld!!

A forum for your general snooker chit chat
Smirnoff2082
Highest Break: -1

Re: rules of snooker, zo ingewikkeld!!

Postby Smirnoff2082 » 06 Apr 2008, 14:25

Om telkens te gaan vergelijken met de profs vind ik geen goede argumentatie. Het probleem blijft dat de regel voor interpretie vatbaar is. Alleen bij de profs verwacht men dat ze telkens uit een snooker geraken, no matter what. Tenzij soms over 5 banden en speler mist op een haar na, dan kan de referee al eens geen miss geven, maar hoe dikwijls valt dat voor. Het is vooral bij de amateurs dat de discussies voorvallen, omdat ieder z'n eigen mening heeft over het al dan niet geven van een miss. Sommige zeggen als er genoeg rode ballen op tafel liggen, andere zeggen dan weer dat als er geen rode meer op tafel liggen dat er geen miss meer wordt gegeven, andere vinden dat dat alleen maar in ere of 1ste afdeling mag. Enfin, redeneringen die op niets slagen, maar langs de andere kant, men kan ze ook geen ongelijk geven, want een amateur uit 3de afdeling zal meer moeite hebben om uit een snooker te geraken, zelfs over 1 band dan een speler uit ere-afdeling. En het zijn die discussies die eruit moeten. Snooker is zo gereglementeerd, dat ik het vreemd vind dat zo'n regel, die een frame kan bepalen, niet strikt is vastgelegd. Altijd een miss geven, is inderdaad misschien streng, misschien moet er dan een limiet worden aan tegevoegd, bv 3 pogingen. Heeft hij na die 3 pogingen nog steeds gemist, gaat cueball in de hand zoals bij een in-off. Het is zeker niet de ideale oplossing, maar je weet waar je aan toe bent. Ik probeer gewoon iets te bedenken om de discussies uit het spel te krijgen.

GeertV
Highest Break: -1

Postby GeertV » 07 Apr 2008, 11:21

We moeten juist wel vergelijkingen trekken op alle niveau's, dus ook bij de profs. Het is toch de bedoeling dat er een alternatief komt voor de miss-regel die op alle niveau's toepasbaar is. In voetbal is bvb de buitenspel-regel toch ook van toapassing van de Champions League tot in de laagste provinciale reeksen.

Al jullie reacties en commentaren zijn uiteraard welkom, maar het moet over de hele lijn van toepassing zijn. Na 3 missen bvb geen miss meer geven, zou op mijn niveau bvb (2e afdeling) geen slechte oplossing zijn; daarna bal in-hand idem dito. Maar als je dat gaat toepassen bij de profs of zelfs de betere amateurs, dan kan je 't frame in 99% van de gevallen op je buik schrijven.

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Postby Mitu » 07 Apr 2008, 13:45

Kijk, dat er een miss gegeven wordt, daar kan ik volledig mee leven. Als mijn tegenstander een -niet al te moeilijke- snooker mist, en ik lig in een positie waar ik absoluut niks mee kan aanvangen, dan zal ik hem ook nemen. Hetgeen wel stoort, is dat die miss ideaal is om een achterstand van 30-40 punten te overbruggen/verkleinen, zonder er ook maar iets zelf voor gedaan te hebben (én kansen op pot en potentiële break ongebruikt laten). En zo zijn er veel van die tutters. Dus waarom niet het volgende: eerste keer missen: 4 strafpunten. Vanaf dat er een miss wordt geroepen en genomen, het aantal strafpunten halveren of minderen tot 1 punt. Zo worden de "kleine" spelers er niet beter van in puntenaantal, en worden ze op een bepaald moment toch wel een beetje "aangezet" tot het nemen van initiatief op het vlak van zelf punten màken. 't Is wishful thinking, dat weet ik ook wel.

Return to “The Snooker Pub”