Spelregel vraagje

A forum for your general snooker chit chat
Filip
Posts: 3
Joined: 08 May 2013, 10:08
Highest Break: 25

Spelregel vraagje

Postby Filip » 08 May 2013, 10:16

Beste snookerkenners,

Gisteren heeft volgende situatie zich voorgedaan:

Ik pot de roze bal en kom hierbij 9 punten op voorsprong met nog enkel de zwarte bal op de tafel.
In theorie kan ik hierdoor de overwinning opeisen. Echter omdat ik me soms Judd Trump waan, dacht ik het publiek (mijn tegenspeler dus) te onderhouden door hard de zwarte bal ook nog te potten. Hierdoor ging ook echter de witte bal erin samen met de zwarte. Mijn tegenstrever argumenteerde hierbij dat hij uiteindelijk zou gewonnen zijn omdat elke fout op zwart zou leiden tot een verlies van de frame... of dat hij op zijn minst de zwarte bal terug op tafel mocht leggen en de witte mocht plaatsen in de D.

Ik argumenteerde echter dat de frame al over was en dat het niet uitmaakte of ik op de zwarte speelde of niet. Echter was ik er ook niet 100% zeker van.

Weet iemand het correct antwoord?
Indien ik zwart (onbegrijpelijk) volledig zou missen is de frame dan ook nog steeds voor mij?
Eigenlijk is mijn vraag, kun je de frame nog verliezen als je meer dan 7 punten voorstaat en enkel de zwarte bal nog op tafel ligt?

Groetjes,

Filip

Bungda
Posts: 179
Joined: 20 May 2005, 17:01
Highest Break: 92
Location: Vlaams Brabant

Re: Spelregel vraagje

Postby Bungda » 09 May 2013, 11:57

Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel

User avatar
Mitu
Posts: 927
Joined: 29 May 2005, 16:14
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters
Location: Bertem

Re: Spelregel vraagje

Postby Mitu » 09 May 2013, 18:55

Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.

buks
Posts: 36
Joined: 16 Jan 2010, 19:20
Highest Break: 52

Re: Spelregel vraagje

Postby buks » 10 May 2013, 18:50

Indien met enkel zwart op tafel het punten verschil groter is dan 7 dan ben je sowieso gewonnen ongeacht of je tegenstander door die fout op minder dan 7 punten komt.

Indien het verschil kleiner is dan 7 dan is iedere fout op zwart inderdaad frame verlies, ook indien het verschil kleiner blijft dan 7 punten, bijvoorbeeld : u staat 5 punten voor met enkel zwart op tafel. U begaat een of andere fout waardoor je 2 punten achter komt te staan, je zou dan kunnen denken : "geen probleem ik kan nog steeds winnen" dit klopt dus niet, je bent sowieso verloren.

Indien het net 7 punten verschil is en je door de fout op gelijke stand komt dan wordt de zwarte bal gespot en geloot wie begint met "ball in hand".

User avatar
JetMech
Posts: 55
Joined: 19 Feb 2012, 12:44
Highest Break: 0

Re: Spelregel vraagje

Postby JetMech » 03 Jun 2013, 10:31

Bungda wrote:Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel


Mitu wrote:Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.


Sorry heren, maar ik denk niet dat dit correct is.

Volgens WSA reglement Section 2. 1. (b):
...until the frame is completed by claim by the striker; Black is the only object ball remaining on the table, aggregate points are not relevant, and there is a difference of more than seven points between the scores in his favour

Dus als je de framewinst niet claimt na het potten van de laatste roze, en fout maakt op de laatste zwarte waardoor puntenverschil terug kleiner is dan 7, heeft de tegenspeler volgens mij het recht om verder te spelen.

Groetjes,
GR.

User avatar
FrenzY
Posts: 775
Joined: 03 Apr 2006, 17:57
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde
Location: Wippelgem City

Re: Spelregel vraagje

Postby FrenzY » 03 Jun 2013, 18:17

JetMech wrote:
Bungda wrote:Als na het potten van de roze bal het verschil meer dan 7 punten is dan is het frame afgelopen.
Als jij dan met de zwarte bal nog te potten een fout maakt, dan krijgt hij die fout 7 op zijn score maar mag niet meer spelen omdat voor hem het frame al teneinde was.
Daniel


Mitu wrote:Frame is gedaan van zodra het verschil groter is dan 7 punten met enkel de zwarte op tafel.


Sorry heren, maar ik denk niet dat dit correct is.

Volgens WSA reglement Section 2. 1. (b):
...until the frame is completed by claim by the striker; Black is the only object ball remaining on the table, aggregate points are not relevant, and there is a difference of more than seven points between the scores in his favour

Dus als je de framewinst niet claimt na het potten van de laatste roze, en fout maakt op de laatste zwarte waardoor puntenverschil terug kleiner is dan 7, heeft de tegenspeler volgens mij het recht om verder te spelen.

Groetjes,
GR.

"aggregate points are not relevant" :roll:

De speler MAG de zwarte nog potten, maar het maakt voor de framewinst niet meer uit (enkel voor de score).
Na die stoot is het frame gedaan, definitief :-)

User avatar
JetMech
Posts: 55
Joined: 19 Feb 2012, 12:44
Highest Break: 0

Re: Spelregel vraagje

Postby JetMech » 04 Jun 2013, 10:33

FrenzY wrote:"aggregate points are not relevant" :roll:


Zoals bij 99,9999% van de in competitie gespeelde frames dus :roll: :roll: :roll:


Return to “The Snooker Pub”

Who is online

Users browsing this forum: CommonCrawl [Bot], Google [Bot] and 1 guest