Van traag naar snel, hoe maak ik een tafel sneller?

A forum for your general snooker chit chat
fubar
Belgium Ranking: 9999
Highest Break: 67
Club: SC de pomerans, Lochristi

Van traag naar snel, hoe maak ik een tafel sneller?

Postby fubar » 30 Sep 2012, 18:49

In onze club zijn de tafels eerder traag.

We proberen met kuisen, strijken ed., maar zijn er mensen die wondertrucs kennen?

Ik zie in sommige clubs dat de lakens 'aangetrokken' worden.
Maar loopt een strak aangespannen laken sneller dan één dat niet 'aangetrokken' is? (maar dan wel zeer goed onderhouden?) Helpt dat 'aantrekken'?

Kortom, lakens... hoe onderhoud je ze best? :roll:

Littlebeard
Highest Break: 0
Club: Trianon

Re: Van traag naar snel, hoe maak ik een tafel sneller?

Postby Littlebeard » 01 Oct 2012, 07:36

Elke week verversen en wassen?? :?

snookerke
Highest Break: 145

Postby snookerke » 01 Oct 2012, 10:08

Eerst borstelen en dan met een keukenhanddoek (nat gemaakt maar niet te nat)
Rond de borstel wikkelen en met de platte kant over het laken gaan.( goed drukken)
Dan strijken.

snookerjunkie

Postby snookerjunkie » 01 Oct 2012, 11:26

Hey,

Eerst en vooral wil ik toch zeggen dat je laken goed aangespannen moet zijn, indien dit niet het geval is laat je best een (goede) fitter komen om dit te doen.
Als je dan de tafel goed onderhoudt, zal je merken dat deze langer goed blijft, dus ook beter voor de uitbater.
Best is borstelen en dan met de blok. Niet teveel strijken en zeker niet te heet.

Mario

fubar

Postby fubar » 02 Oct 2012, 11:36

Alvast bedankt voor de tips. :thumbup:

Ik had al eens geluisterd om de lakens te laten 'heraanspannen', doch dit lijkt (gezien ze er bijna 1.5 jaar op liggen) niet zo evident. De fitter heeft schrik dat de nageltjes gaan 'doorscheuren'....

Ga het eens proberen met de klamme doek...

snookerke
Highest Break: 145

Postby snookerke » 03 Oct 2012, 17:35

En bolde ze nu beter ?

pink
Belgium Ranking: 0

Postby pink » 03 Oct 2012, 21:24

snookerjunkie wrote:Hey,
Best is borstelen en dan met de blok. Niet teveel strijken en zeker niet te heet.
Mario

Een tafel blokken geeft alleen maar statische electriciteit, meer niet. Kickse hier en kickske daar ;)
Gooi uw blokske maar in de vuilbak. En strijken moet ge niet laten, is eerder een pluspunt. Mijn hemden verslijten ook niet omdat ze gestreken worden maar omdat ik ze gebruik/draag. Idem voor een snookerlaken.

Eddy

pink

Postby pink » 03 Oct 2012, 21:42

fubar wrote:Alvast bedankt voor de tips. :thumbup:

Ik had al eens geluisterd om de lakens te laten 'heraanspannen', doch dit lijkt (gezien ze er bijna 1.5 jaar op liggen) niet zo evident. De fitter heeft schrik dat de nageltjes gaan 'doorscheuren'....

Ge moet er af blijven met natte doekjes,natte doekjes dienen voor iets anders.Water en vocht verandert de structuur van het weefsel, is algemeen geweten. Borstelen en strijken moet ge doen, en het liefst na elke sessie.

En de uitleg van het aanspannen :D :D :D zou niet weten waarom de nageltjes zouden inscheuren, vraag maar eens aan een stoffeerder. Het zijn speciale nageltjes (kloef in de vakterm),zijn zodanig ontworpen dat ze niet kunnen inscheuren of het moet een laken zijn die er 10jaar opligt en alle dagen met een nat doekske gekuist wordt.

De snelheid van een laken hangt samen met de omgevingstemperatuur en de vochtigheidsgraad waar de tafel staat. Stel : in de winter s'nachts een temp van 12 tot 14 graden in het lokaal en een vochtigheidsgraad van 60% en overdag een omgevingstemp van 22 tot 23 graden en vochtigheid 40%. Kan u zich een idee vormen wat er met een laken gebeurt?vezels van het laken zetten constant open en dicht en zwellen en ontzwellen. Beste is leren spelen op de tafel zoals ze is. The Joy Of Bad Tables is een goed boekske om op zo tafels te leren spelen.

Eddy

peterbullen
Belgium Ranking: 2
Highest Break: 141
Club: De Komma

Postby peterbullen » 04 Oct 2012, 06:15

pink wrote:
fubar wrote:Alvast bedankt voor de tips. :thumbup:

Borstelen en strijken moet ge doen, en het liefst na elke sessie.

strijken na elke sessie zou ik nu ook nie doen, tenzij dat ge de grip rap wilt weghebben..

pink

Postby pink » 04 Oct 2012, 10:15

peterbullen wrote:strijken na elke sessie zou ik nu ook nie doen, tenzij dat ge de grip rap wilt weghebben..

Je hebt daar wel een punt dat elke sessie strijken uiteindelijk een beetje teveel van het goede is :D
Wil maar aanhalen dat een laken strijken nodig is. Het laken gaat langer mee en verslijt niet omdat het gestreken wordt. (mijn hemden verslijten ook niet omdat ze gestreken worden). ;)

Zal eens vertellen wat ze mij geleerd hebben in Carlow IRL , bij een nieuw laken: het laken de 1ste zes weken telkens na een sessie borstelen en strijken. En dit om de tafel/laken up to date te houden voor langere termijn.

Maar in O-Vl zijn ze blijkbaar bang van een strijkijzer. Speel maar eens op de tafels waar ll het BK doorgegaan is. De lakens geven al het gevoel versleten te zijn en ze liggen er nog maar op. :shock: ( ofwel was de kwaliteit van de nieuwe lakens beneden alle peil,maar dit laat ik in het midden )

powerbug
Highest Break: 0
Club: Quality

Postby powerbug » 04 Oct 2012, 12:04

De luchtvochtigheid is zeker zo belangrijk als borstelen en strijken.
Mijn tafel staat in de kelder, en van zodra de vochtigheid boven de 60% stijgt, begint het laken af te remmen zelfs als het net gestreken is.
Dus heb ik een ontvochtiger aangeschaft die 's nachts aanslaat als de vochtigheid te hoog wordt.

Die vochtigheid is ook het probleem in de meeste snookerzaken. Weinig verluchting en veel volk doet de vochtigheid de hoogte in schieten.
Daarom lopen de lakens dikwijls een stuk sneller in begin van de avond, tegenover op het einde.

Veel strijken kan zeker geen kwaad, maar niet te warm en niet te traag strijken!
Die lakens zijn 100% wol en een te heet strijkijzer doet dat onmiddellijk samentrekken.
De meeste strijkijzers hebben een thermostaat die je best iets over halfweg instelt, nooit op maximum!

fubar

Postby fubar » 04 Oct 2012, 16:16

Ben er voorlopig nog even afgebleven met de klamme doek.
En nu ik dat allemaal lees zeker...

ik denk wel dat momenteel de luchtvochtigheid (er wordt nog niet echt gestookt in de club... :roll: ) een groot probleem vormt. We hebben ook redelijk wat kicks...

Maar lees daar ook dat strijken de grip wegneemt.
Wel, een clubgenoot heeft een tafel thuis en dat 'sliert' echt. Het is nochtans hetzelfde type als dat dat bij ons in de club ligt. Ik vermoed dat hij net iets te veel zal gestreken hebben.
Zijn laken is zeker niet super oud en zeker niet meer bespeeld dan die bij ons in de club. Maar ik weet wel dat hij er tuk op gaat dat de tafel er altijd piekfijn bij staat.

Alleszins stof ( ;) ) tot nadenken.

Het lijkt me goed om verder te doen zoals we bezig zijn : 2 keer per week borstelen, blokken en dan strijken en tussendoor worden ze nog één keer of zo (afhankelijk van wie komt trainen..) geborsteld en geblokt.

Ik had ook al ergens vernomen dat ge zeker niet met een stofzuiger op het laken moet zitten?
Je zou het laken omhoog trekken?
Iemand daar ervaringen mee?

fubar

Postby fubar » 04 Oct 2012, 16:21

Beste is leren spelen op de tafel zoals ze is. The Joy Of Bad Tables is een goed boekske om op zo tafels te leren spelen.

Dat is inderdaad juist, maar sommige spelers steken het al graag eens op de tafel als er al eens met een 'kort armke' gespeeld wordt... :lol:

pink

Postby pink » 04 Oct 2012, 21:01

fubar wrote:Ben er voorlopig nog even afgebleven met de klamme doek.
En nu ik dat allemaal lees zeker...

ik denk wel dat momenteel de luchtvochtigheid (er wordt nog niet echt gestookt in de club... :roll: ) een groot probleem vormt. We hebben ook redelijk wat kicks...

Maar lees daar ook dat strijken de grip wegneemt.
Wel, een clubgenoot heeft een tafel thuis en dat 'sliert' echt. Het is nochtans hetzelfde type als dat dat bij ons in de club ligt. Ik vermoed dat hij net iets te veel zal gestreken hebben.
Zijn laken is zeker niet super oud en zeker niet meer bespeeld dan die bij ons in de club. Maar ik weet wel dat hij er tuk op gaat dat de tafel er altijd piekfijn bij staat.

Alleszins stof ( ;) ) tot nadenken.

Het lijkt me goed om verder te doen zoals we bezig zijn : 2 keer per week borstelen, blokken en dan strijken en tussendoor worden ze nog één keer of zo (afhankelijk van wie komt trainen..) geborsteld en geblokt.

Ik had ook al ergens vernomen dat ge zeker niet met een stofzuiger op het laken moet zitten?
Je zou het laken omhoog trekken?
Iemand daar ervaringen mee?

Blokske in de vuilbak gooien ( staat ook in een eerder bericht ) wol op wol wrijven veroorzaakt statische electriciteit. Gevolg eindeloze kicks,totdat de stof ontladen is en terug geblokt wordt, Zo een blok is alleen goed om de achterdeur open te houden als het goed weer is.

Beter wat minder luisteren naar al die zeveraars.

En wat de grip van het laken betreft, er zijn in Belgie maar heel weinig spelers die weten wat de grip van een laken betekent,veel blabla...Mijn laken is nu een jaar oud en er wordt dagelijks opgespeeld en ze wordt dagelijks geborsteld en gestreken, en nog steeds is de grip er,er zijn wel serieuze gebruikerssporen en lijnen aan de spots en pockets.

En wie verteld dat ge uw laken niet zou mogen stofzuigen (ook al wordt het niet gedaan ,het kan wel ).
Normaal als er op een tafel niet gespeeld wordt, dan dient ze afgedoken te worden. Als ge stofzuigt en uw laken komt van de tafel, 2 mogelijkheden dan : ofwel is het laken niet aangespannen en ligt het los, ofwel is het een superzuiger maar dan komt de tafel ook van de grond :D

fubar

Postby fubar » 05 Oct 2012, 12:54

pink wrote:En wie verteld dat ge uw laken niet zou mogen stofzuigen (ook al wordt het niet gedaan ,het kan wel ).
Normaal als er op een tafel niet gespeeld wordt, dan dient ze afgedoken te worden. Als ge stofzuigt en uw laken komt van de tafel, 2 mogelijkheden dan : ofwel is het laken niet aangespannen en ligt het los, ofwel is het een superzuiger maar dan komt de tafel ook van de grond

:lol: :lol: :lol: vandaar dat ze nu ook afloopt :lol: :lol: :lol: door onze superzuiger

:oops: :oops: zal de blok tussen de deur steken ;)

ASSKICKER
Belgium Ranking: 47
Highest Break: 91

Postby ASSKICKER » 08 Oct 2012, 12:40

Wat grip betreft, vind ik, dat ge dan beter uw ballen eens een extra beurt geeft.
Ne vettigen bal tegen nen bal dit pas gepolisht is, is dag en nacht verschil.
Op dat ogenblik is het laken van veel minder belang dan de staat van de ballen.

fubar

Postby fubar » 08 Oct 2012, 14:47

ASSKICKER wrote:Wat grip betreft, vind ik, dat ge dan beter uw ballen eens een extra beurt geeft.
Ne vettigen bal tegen nen bal dit pas gepolisht is, is dag en nacht verschil.
Op dat ogenblik is het laken van veel minder belang dan de staat van de ballen.

Mijn vrouw verklaart me nu al zot! ;)
Zit bijna elke week (tot twee keer toe... :geek: ) mijn snooker :!: ballen te kuisen (Aramith polish, Tournament ballen).... Ik gebruik mijn persoonlijke ballenset om oa. interclub te spelen.
Diegenen die mij kennen zullen dat kunnen beamen. Dus daar ligt het zeker niet aan volgens mij.

Return to “The Snooker Pub”