Raad gevraagd

A forum for your general snooker chit chat
Cruyff
Highest Break: 0
Club: Quality

Raad gevraagd

Postby Cruyff » 21 May 2012, 21:10

Collega-snookerliefhebbers,

ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuw speeltje en heb toch nog een aantal vragen:

* Welke pomerans kunnen jullie aanbevelen: Elkmaster of Blue Diamond?
* De dikte van de cue-tip: de meeste spelen met een 9,5 mm maar wat zijn de voor- en nadelen als ik iets meer of minder neem?
* Het gewicht van de keu: standaard zou de keu 538 gram wegen. Wat gebeurt er als ik iets lichter neem en wat als ik iets zwaarder neem? Naar verluid zou het met een iets lichtere keu gemakkelijker zijn voor korte potten maar moeilijker voor long-pots....

Voor alle duidelijkheid, ik ben een beginnend speler waarbij een break van 20 meer uitzondering is dan regel...

Mvg en alvast bedankt voor de info,

Cruyff

FrenzY
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 123
Club: Pallieter Ertvelde

Re: Raad gevraagd

Postby FrenzY » 22 May 2012, 08:11

Ik speel met Elkmaster, zijn iets zachter dan Blue Diamonds. Das vooral voorkeur denk ik.

Standaard cue tip is idd 9.5 à 9.7
Hoe kleiner, hoe precieser je moet spelen. Je steekt namelijk sneller effect op de bal.
Kleiner dan 9mm zou ik niemand aanbevelen die pas begint met snooker.
Groter betekent dan weer dat je minder afwijking hebt maar ook minder effect kan steken. Ook daar zou ik zeggen: niet boven de 11 mm gaan (anders kan je beter gaan biljarten ;))

Gewicht, ja, dat vind ik weer iets persoonlijk. Ik speel liever met iets zwaarder, omdat mijn follow through dan beter is. Sommige zeggen dan weer dan iets lichter makkelijker is om effect uit de bal te krijgen. Of dat makkelijker of moeilijker is voor longpots, daar heb ik nog weinig van gehoord.

Mss wel het belangrijkste ben je vergeten: de lengte van de keu! Zeker als je wat groter bent (+1m80) is het aangewezen ook een keu te hebben die iets langer is dan de standaard.

Cruyff
Highest Break: 0
Club: Quality

Re: Raad gevraagd

Postby Cruyff » 22 May 2012, 16:11

Al bedankt Frenzy!

Wat is dan juist het verschil tussen een harde en zachte pomerans?

Voor het gewicht te bepalen ga ik eens naar Espa denk ik. Al hoop ik dat het op de keus vermeld is wat het gewicht is. Bij Thissen was dit in ieder geval niet zo.

Ben zelf 1,74 m dus ik denk dat een standaard keu wel moet lukken (1,46m).

Grtz,

Cruyff

Return to “The Snooker Pub”