Missregel

Discuss all the latest snooker news: main tour, PTC, EPTC, events, tournaments, etc...
happy
Belgium Ranking: 0
Highest Break: 69
Club: the happy snooker

Missregel

Postby happy » 18 Dec 2013, 00:00

Hallo iedereen,
Als snookerspeler moet ik meer en meer de discussie aan gaan tijdens de interclub of op tornooien over de missregel.
Dit begint mij enorm te frustreren moet ik zeggen, de meeste spelers maken geen problemen maar jammer genoeg zijn er ook spelers die na het missen van een gesnookerde bal spontaan het plafond beginnen te inspecteren of de match op een andere tafel beginnen te volgen …
Als je dan als tegenstander een miss durft te geven kom je voor deze spelers over als een onsportieve of arrogante tegenstander.
Het spel heet toch niet voor niets “snooker” in mijn mening dan, als je in competitieverband voetbalt is buitenspel toch ook buitenspel als je nu in eerste klasse speelt of 4e provinciale.
Zelf vind ik dat de nationale bond en/of de scheidsrechterscommissie hier zijn verantwoordelijkheden in moet nemen, ikzelf heb enkele voorstellen.
1: ere en 1e afdeling-altijd een miss, 2e- snooker over 2 banden is een miss, 3e en lager- snooker over 1 band is een miss, indien niet geraakt natuurlijk 

2: spelersklasse 1- altijd een miss, klasse 2- snooker over 2 banden is een miss, klasse 3- snooker over 1 band een miss.
Het zou in ieder geval veel discussies de wereld uit helpen denk ik en gaat het niveau van het snooker alleen maar opkrikken denk ik, want nu doet men soms maar wat…
Graag jullie mening hierover, ik zou zeggen dat de debatten geopend zijn  .

Mitu
Belgium Ranking: 12
Highest Break: 95
Club: Shooters

Re: Missregel

Postby Mitu » 18 Dec 2013, 11:51

Het idee "altijd een miss, op het hoogste niveau" is in mijn ogen al een mis(s)vatting van jewelste.

In mijn ogen zijn er 3 parameters waarmee rekening moet gehouden worden:

1. De moeilijkheid van de snooker
2. De (waardige) poging van de speler
3. De situatie op tafel na de gemiste snooker

Ik haal graag de situatie tussen Selby en Walden aan. Walden legt Selby een quasi onmogelijke snooker, waarbij hij over 4 banden (waaronder de korte band als eerste, waar hij op een cm of 2 vanaf ligt). Eerste maal komt hij niet in de buurt van de rode ballen. Miss. Terecht. Tweede maal passeert hij het pakje roden op 5 cm, en daar nam de ref een in mijn ogen heel bewonderenswaardige beslissing: hij callde géén miss.

Waarmee ook meteen de ballon "bij profs moet er altijd een miss gecalld worden" lekker doorprikt werd. Dit is misschien ook een mooie boodschap voor de refs in ons land: niet alle gemiste snookers moeten met een miss bestraft worden. Maar dan is het in mijn ogen eerder aan de tegenpartij om de poging van de tegenstander OBJECTIEF naar waarde te schatten.

Punt

luchtzak
Belgium Ranking: 18
Highest Break: 76
Club: Trianon, Kontich

Postby luchtzak » 18 Dec 2013, 13:26

Mitu wrote:Maar dan is het in mijn ogen eerder aan de tegenpartij om de poging van de tegenstander OBJECTIEF naar waarde te schatten.

Dat is het 'm juist, zelfs als de referee een miss 'called', kan de tegenstander nog altijd beslissen om zelf te spelen, maar ja: het is gemakkelijker om da bal terug te laten leggen ;-)

Mitu

Postby Mitu » 18 Dec 2013, 13:42

luchtzak wrote:
Mitu wrote:Maar dan is het in mijn ogen eerder aan de tegenpartij om de poging van de tegenstander OBJECTIEF naar waarde te schatten.

Dat is het 'm juist, zelfs als de referee een miss 'called', kan de tegenstander nog altijd beslissen om zelf te spelen, maar ja: het is gemakkelijker om da bal terug te laten leggen ;-)

Nee, het is gemakkelijker om punten te scoren op de kap van de tegenstander dan ze zelf proberen af te dwingen. :shock:

freebird
Club: limit

Postby freebird » 18 Dec 2013, 14:59

Ik kan happy alleen maar volledig gelijk geven,het snookerspel heeft nu eenmaal bepaalde regels en als ge die naar willekeur (scheidsrechter die van tegenpartij is of er een eigen menig over heeft???) gaat toepassen blijft het een eeuwige discussie met voortdurend gekibbel en wrevel.
Of er worden matchen gespeeld waar de scheidsrechter zelf een van de spelers is wordt het nog moeilijker als er geen vaste regels zijn en er naar willekeur een miss kan gegeven worden of niet.
Ik vind dan ook dat de snookerbond en de scheidsrechtercommissie voor iedereen dezelfde miss regels zou moeten maken en het zou voor iedereen plezanter worden zonder eeuwige discussie en gezever.
Wat bij mij onsportief zou zijn is als een speler een miss krijgt ,de bal niet raakt en de tegenstrever weigert om dan een gemakkelijke bal die hij zouden kunnen potten niet aan te nemen en toch kiest voor miss.
Noch eens ,een snooker leggen hoort nu eenmaal bij het spel en een snooker oplossen ook en kunt ge leren door de hoeken te leren zoals ge ook moet leren een bal te potten en positie te spelen .
Dus moest iedereen dezelfde regels kunnen toepassen het zou er alleen maar beter van worden vind ik.

JetMech
Highest Break: 0

Postby JetMech » 18 Dec 2013, 22:10

freebird wrote:Ik kan happy alleen maar volledig gelijk geven,het snookerspel heeft nu eenmaal bepaalde regels en als ge die naar willekeur (scheidsrechter die van tegenpartij is of er een eigen menig over heeft???) gaat toepassen blijft het een eeuwige discussie met voortdurend gekibbel en wrevel.

Sorry kerel, maar deze redenering kan ik niet volgen hoor.
Het is nu eenmaal aan de scheidsrechter om te oordelen of de speler voldoende inspanning levert bij zijn poging om uit de snooker te geraken. Dus die willekeur waarover jij het hebt zit nu eenmaal ingebakken in de regels van het snooker.
Die vergelijking van happy met de buitenspel regel gaat dus al helemaal niet op.

Dat de scheidsrechter meestal de tegenspeler is, is daarbij natuurlijk een nadeel, aangezien zijn oordeel bezwaarlijk objectief kan genoemd worden. Hier moet het fair-play dus van beide kanten komen. Het oordeel moet zo objectief mogelijk zijn, en de speler aan tafel moet het oordeel aanvaarden. Al is het uiteraard je volste recht om te zeggen dat je het met de beslissing niet eens bent, hangt ervan af hoe assertief je bent uiteraard.

Voor de indeling naar reeks/spelersklasse/aantal banden ben ook ik absoluut niet te vinden. Zoals Mitu reeds aanhaalde, het regeltje ere/1ste altijd een miss is echt niet correct.

Groetjes,
GR.

Mitu

Postby Mitu » 19 Dec 2013, 10:14

Met gezond verstand van de tegenstander kunnen we al ver komen. :thumbup:

Bruno
Belgium Ranking: 21
Highest Break: 102
Club: Biljart Lounge Sint-Truiden

Postby Bruno » 19 Dec 2013, 13:34

1: ere en 1e afdeling-altijd een miss, 2e- snooker over 2 banden is een miss, 3e en lager- snooker over 1 band is een miss, indien niet geraakt natuurlijk 

2: spelersklasse 1- altijd een miss, klasse 2- snooker over 2 banden is een miss, klasse 3- snooker over 1 band een miss.

Ik denk dat je met bovenstaande voorstellen pas ECHT problemen gaat creëren. Ik kan me voorstellen dat er bij een dergelijke regel wel spelers uit lagere reeks gaan zijn, die slim genoeg zijn om nooit meer te proberen een snooker via één band op te lossen. Immers, als zij voor een oplossing via meerdere banden kiezen, krijgen zij geen miss. :mrgreen:

Het systeem zoals het nu is, is behoorlijk goed, op enkele uitzonderingen na.

JetMech
Highest Break: 0

Postby JetMech » 19 Dec 2013, 14:12

Mitu wrote:Met gezond verstand van de tegenstander kunnen we al ver komen. :thumbup:

Juist, maar daar wringt nu net het schoentje meestal. Of zoals een kameraad van me onlangs nog zei: "ge kunt niet geloven hoever sommigen zouden gaan, om toch maar een frameke te kunnen pakken"

Hier een voorbeeldje:
Ik lig snooker achter blauw en bruin, tegen de 'gele' lange band, net in de helft tussen de gele pocket en de center pocket, met zes rode ballen op tafel die allen kort tegen de top cushion lagen (tussen zwarte spot en cushion). De afstand tussen de twee uiterste rode ballen is ongeveer een halve meter. Zwart en roze liggen op hun spot.
Een one-cushion escape via de baulk-cushion was niet mogelijk (geel in de weg), en zelfs een two-cushion escape was niet evident omwille van de middenpocket. Ik speel de two-cushion escape vlak langs de middenpocket met heel veel rechts effect, de witte bal gaat tweemaal over en weer, en mist de rode ballen op ongeveer 1cm.
Tegenspeler geeft hiervoor een miss.

Ik heb wel even laten merken dat ik het ermee niet eens was, maar merkte meteen dat tegenspeler voet bij stuk hield.

Bij mijn tweede poging zet ik nog meer rechts effect, maar daarbij raak ik de roze bal "full-in-the-face".
Tegenspeler geeft geen miss, terwijl dit bij deze poging alleszins meer gerechtvaardigd zou geweest zijn dan bij mijn eerste poging. Dus waar was het hem dan om te doen dan? Nog even 4 puntjes extra sprokkelen, hij krijgt er dan 6 en dan is hij content of wat?

Ik heb na het frame op een serene manier uitgelegd wat ik als een miss beschouw, zonder daarbij in een zware discussie te treden, en de reden waarom hij (tegenspeler) die miss gaf was omdat hij de week daarvoor zelf ook misses gekregen had. :shock: Van een objectief oordeel gesproken! :oops:

Enfin, ik denk dat iedereen zo wel zijn eigen nare ervaringen heeft. Maar de WSA regel indachtig:
"The striker shall, to the best of his ability, endeavour to hit the ball on. If the referee considers the Rule infringed, he shall call FOUL AND A MISS", was dit echt wel geen miss.

Nog even over de kern van zaak: dit zijn de criteria die ik hanteer om een miss te geven:
- de object ball ligt niet gesnookerd
- niet hard genoeg spelen om tot bij de object ball te geraken
- uit de richting weg spelen van de object ball
- een moeilijke bal proberen te raken, en missen terwijl een andere bal gemakkelijk(er) te raken is (maar met risico dat je dan een gemakkelijke pot laat voor je tegenspeler), bijvoorbeeld als je een lange rode gepot hebt en daarna in of tegen het pak ligt met de witte bal, en je nomineert een kleine kleur, terwijl zwart of roze makkelijk te raken is via één band maar dan met risico dat je een makkelijke rode over laat

Groetjes,
GR.

buks
Highest Break: 52

Postby buks » 20 Dec 2013, 19:28

Het is nu eenmaal zo dat je bij de meeste ploegen al weet wat je zelf moet toepassen :
- ploeg A : is steeds deftige toepassing van de miss-regel, moeilijkheid bekijken en positie waar wit beland ten opzichte van de volgende te stoten bal(len)
- ploeg B : is steeds voor iedere gemiste snooker, ongeacht de moeilijkheidsgraad, een miss

Dan is het toch simpel : bij ploeg A stel je jezelf ook deftig op en al mist je tegenstander een snooker en wordt de miss afgeroepen maak je nog steeds zelf een inschatting of de speler zijn best gedaan heeft. Daarna beslis je of je zelf speelt of je tegenstander de stoot opnieuw laat proberen. MAAR er is ook nog steeds een derde optie die zelden wordt toegepast : je vindt dat de tegenstander wel zijn best gedaan heeft en de ballen niet terug moeten gelegd worden, maar je zelf eigenlijk ook geen deftige stoot kan spelen. Laat je tegenstander dan zelf spelen van de plaats waar alles na de stoot ligt !!!

Bij ploeg B is het ook simpel : vanaf de eerste deftige snooker dat je kunt leggen doe je dit en moet je zelfs niet gaan kijken : steeds de miss regel gebruiken. Doe je dit niet krijg je dit later in de frame toch zelf terug :evil:

Zo zijn er een paar ploegen (al zijn dit er zeer weinig) waar je met een gerust hart bij iedere gemiste snooker als scheidrechter een miss kan afroepen en dat je weet dat iedere speler, zowel van de eigen ploeg als van de tegenstanders zelf de sportieve keuze kunnen maken om zelf verder te spelen indien er een deftige poging gedaan werd.

Aan de andere kant heb je ook spelers waarvan je weet als hij scheidsrechter is dat volgende regel van toepassing is :
- spelers van de eigen ploeg : nooit miss
- spelers van de andere ploeg : altijd miss
Deze rotte appels moeten er mijns inziens uit

the_nugget
Club: Evergreen

Postby the_nugget » 24 Dec 2013, 16:28

Dat is werken met twee maten en gewichten. Ik maak, ongeacht van wie de tegenstander is, een eigen inschatting van of het miss is of niet. Ik ben volledig akkoord met Mitu en hanteer ongeveer dezelfde criteria. Walden-Selby was inderdaad een knap voorbeeld van gezond verstand bij de ref, iets waar een groot tekort aan is bij veel spelers. Ook regels vastleggen qua hoeveelheid banden je nodig hebt, is natuurlijk te gek.

Wat mij vooral ergert, zijn spelers die gewoon niet nadenken (en zo zag ik er zelfs op BR al aan het werk). Je raakt de ball on niet van laat ons zeggen een relatief makkelijke snooker. Je callt een miss maar laat weliswaar een mooie kans liggen (kans om het frame te winnen laat ons zeggen). Als je dan cue ball terug laat leggen, geloof je niet in je eigen kunnen en wil je enkel de puntjes pakken terwijl je tegenstander de volgende keer de cue ball safe kan achterlaten omdat je de ball on bij een tweede poging toch raakt.

Een tweede ergernis. Een snooker missen op een haartje waar geen miss voor gecalld wordt. Gebeurt volgens mij bij te makkelijk op te lossen snooker en in zo'n geval mag voor mij absoluut missregel absoluut toegepast worden.

Ik denk aan het voorbeeld waarbij nog zes rode ballen op tafel liggen van hierboven. Tuurlijk is dit een miss. Naar ik kan afleiden is de snooker verre van onmogelijk. En de ball on op 1 cm missen maakt dan toch niets uit. Er liggen verdorie zes ballen die je kan raken? Maar ook hier moet je afvragen of de tegenstander de miss moet nemen. Er zal weliswaar al sneller een kans voortvloeien uit een snooker waarbij nog zes rode ballen op tafel liggen.

Tijs Van Puyenbroeck

Wie

Return to “Latest Snooker News”