Amai zenne, wat een consternatie.
Een paar jaar geleden werd er door een paar mensen van de RvB van BBSA voorgesteld om een spelersraad op te richten. Gevolg : niets, nada, njet, rien, en nog minder ook.
2 Jaar terug heeft VSF een éénmalige vrijwillige AV laten plaats vinden voor alle Vlaamse clubs in Vlaanderen en Brussel om alle hete hangijzers te bespreken. Resultaat : van de 140 clubs waren er 7 aanwezig (1 of 2 vertegenwoordigers). Als signaal van de spelers naar het bestuur toe kan dit wel tellen. Vrij vertaalt : "het interesseert ons geen kloten".
Vrijwilligers genoeg om te helpen met de tafels van het BK. BBSA had datzelfde jaar de euvele moed om dit eens te durven vragen. Laat me niet lachen. Resultaat : van de meer dan 3000 interclubleden was er juist geteld 1 lid aanwezig.
En dan nu met een hoop tamtam de verontwaardigde gaan uithangen. Gijle zoudt u allen moeten schamen. Foei.
Persoonlijk vind ik echter ook dat BBSA en soms ook VSF al eens vierkantig draaien. Maar hoe zou dit komen? Moest er geen boete staan op de jaarlijkse 2 AV vergaderingen in elk gewest, dan zou er zo goed als geen kat aanwezig zijn. Meer dan de helft van de huidige aanwezigen laten tijdens de AV duidelijk blijken dat ze daar tegen hun goesting zitten. En die gaan dan nog eens den ene of den andere pippo (want ze zijn al content dat er toch al iemand wil gaan) als hun afgevaardigde sturen naar de RvB van ofwel VSF, ofwel BBSA. En geloof me vrij (het zijn niet altijd de slimmeriken die gaan). Sommige bestuurders van zowel VSF als BBSA zitten daar maar voor 1 doel : hun eigen club of gewest naar voor schuiven. Deze bestuurders zouden, voor mijn part, met een dikke boete verwijderd dienen te worden uit de RvB. En dan zijn de spelers echt nog eens verwonderd dat de RvB bizarre beslissingen neemt? Goe bezig zou ik zeggen; zowel van het bestuur als van de spelers die afgevaardigden kiezen.
Of weten jullie nog altijd niet dat democratie misschien wel de beste bestuursvorm is (ikzelf ken er in ieder geval geen betere), maar dat voor wat het betreft verantwoordelijkheid en visie, in bepaalde zaken, dit waarschijnlijk de meest lekke emmer mogelijk oplevert.
Ik heb verschillende slechte beslissingen live mogen meemaken in mijn tijd. Sommige zelfs schandalig, die dan aan de gemeenschap veel geld hebben gekost, en dit onder het mom van "geld besparen", "goed doen naar spelersgroepen", etc. Het ergste zijn echter de "pricipiële beslissingen" die in bepaalde gevallen zeer veel geld kosten. Ik heb persoonlijk meegemaakt dat planningen werden afgeschoten omdat de rekenkundigheden van sommige bestuurders ophielden bij vermeningvuldigingen met een maximale factor van 2 of 3. Al de rest ging hun petje te boven, gezwijge woorden zoals afschrijvingen, financiële plannen etc. En dit zijn de mensen die jullie in jullie gewesten kiezen om een paar honderdduizend euro's te beheren. Dit zijn de mensen die elk visionnair plan de grond inboren omdat ze er niets van begrijpen, en/of omdat ze angst hebben iets te misdoen. En indien het effectief over 1 of 2 stemmen gaat; ja dan hebben we het vlaggen hé. En nog eens, dit gaat over enkelingen die zetelen of gezeteld hebben in de respectievelijk Raden v Bestuur van VSF en/of BBSA. Echter wel mensen die jullie rechtstreeks of onrechtstreeks gekozen hebben.
PS : ik ben zeker niet kwaad op deze enkelingen die geen boekhouding begrijpen, want ze doen hun best. Soms is dat echter niet goed genoeg. Ik ben eigenlijk kwader op capabele mensen, die op dit forum van hun tak durven te maken. Ik vraag mij zelfs af of het niet interessant is om de bestuurders een verplichte cursus VZW-beheer, waaronder boekhouding te laten volgen. Spijtig genoeg wordt het beheer van een VZW elk jaar moeilijker door alle nieuwe wetten en BTW-verplichtingen.
Voor wat betreft het BK dat in een club zal gespeeld worden. Indien dit klopt dan is mijn vraag de volgende : gaat het over een besparingsmaatregel (en diende die effectief ook te gebeuren)?
Indien ja : buiten dat ik het spijtig zou vinden, geen commentaar.
Indien neen : dan zou ik graag de redenen van de RvB willen weten. En indien die mij niet aanstaan dan heb ik ook geen probleem om de heren van de RvB eens zwaar gepeperd mijn gedacht te zeggen.
Zo, dit was het voor mij. Laat de horden nu maar los om in mijn kuiten te bijten, maar denk ook eens aan het woordje "verantwoordelijkheid" als je binnenkort, voor sommigen : "tegen hun goesting", nog eens naar een AV vergadering van je gewest gaat.